За някои хора карането на колело е начин да бъдат във форма, докато за други - да се придвижват из града или планината.

С каквато и цел да въртим педалите, сигурни сме, че поне веднъж всеки се е замислял сериозно дали да не замени добрия стар велосипед с електрически - дали заради грижа към природата, дали от модата, която електромобилите вече подкараха зад себе си, или просто от любопитство. А също като и при електромобилите, и при електрическите велосипеди има както плюсове, така и минуси.

Карането на колело - много повече от начин за придвижване

Карането на колело - много повече от начин за придвижване

Натоварва тялото, разтоварва ума

Млади завинаги е дигитален проект на lifestyle.bg с информация за всеки, който е готов да отключи личния си потенциал да живее по-дълго, по-добре и по-щастливо.

И тук отново хората са разделени на две групи - едните ги използват и, съответно, ги защитават, докато другите дори не искат да чуят за нещо различно от традиционното колело. Факт е обаче, че електрическите велосипеди набират все по-голяма популярност. В големите градове дори можем да си наемем едно, за да покараме и за да се убедим сами дали е за нас.

ПЛЮСОВЕТЕ

Бързо, по-бързо

Първото предимство, което усещаме още с качването на електрически велосипед, е ускорението. Според нивото на подпомагане, което изберем, лесно ще имаме по-бързо ускорение в сравнение с конвенционалното колело.

Снимка 665315

Източник: iStock

По-лесно развиваме по-висока скорост, а така се придвижваме и по-бързо - нещо идеално за хората, които искат да изминат по-големи разстояния за по-кратко време.

...но не чак толкова бързо

Максималната скорост при повечето електрически велосипеди е ограничена до 25 км/ч. Е, бихме могли да се движим и по-бързо, но до тази скорост ще получаваме помощ от електрическия мотор. Разбира се, има и велосипеди, които поддържат и по-висока скорост, но за тях трябва регистрация и свидетелство за управление.

По-далече

Повечето електрически велосипеди предлагат пробег, който въобще не е за подценяване. При масовите модели той е от 20 до около 100 км с едно зареждане. Естествено, с по-голямата батерия и при по-малкото подпомагане може да очакваме и да изминем и повече разстояние. Има и някои модели като Flluid 2 на FUELL например, които с едно зареждане изминават до 360 км, което може да звучи нереално, но е факт. 

Снимка 664784

Източник: iStock

По-лесно

Големият плюс на електрическите колела е, че човек сам избира колко точно да му помага в карането електромоторът. Ако искаме да стигнем до работа бързо и да не се изпотим, разчитаме на електрическото колело, и то без въобще да се замисляме. Хълмовете в планината и стръмните улици в града също ще са една идея по-лесно преодолими.

Ако обаче искаме да поддържаме форма и разчитаме на колелото да изразходим тортата, която сме си позволили на обяд, то може да въртим педалите толкова здраво, колкото и на конвенционалното колело - зависи от целите ни. 

...и с по-малко усилия за повече приключения

Важно е да уточним, че велосипедът с батерия не изключва въртенето на педалите. Повечето електрически колела имат между три и пет степени на подпомагане. Ако изберем най-ниската, пробегът ни ще бъде по-голям, но ще трябва да разчитаме повече на краката си. Да, най-високите степени на подпомагане ще свършат цялата работа вместо нас, но това ще е за сметка на изминатото разстояние, което ще се съкрати почти на половина.

Но пък е важно, че в критични моменти силата на електромотора ще намали натоварването в мускулите и ставите. Което означава, че ще стигнем по-далече и ще вземем повече от пътешествието, в което сме се впуснали. Или най-малкото - по-бързо ще се възстановим за следващото, пише BikeRadar.

Снимка 665312

Източник: iStock

МИНУСИТЕ

По-голяма първоначална инвестиция

И без да сравнява цени, на всеки му е ясно, че масовите електрически велосипеди са по-скъпи от конвенционалните. Ако за сума около 500 лв. можем да си вземем обикновено колело, то за електрическо тези пари няма да ни стигнат и за половината от цената му.

По-скъпа поддръжка

Всеки, който е карал колело, знае, че понякога може и с подръчни средства или с голи ръце да направи бърз ремонт или поправка, без това да му коства нищо или почти нищо.

Снимка 665311

Източник: iStock

При електрическите колела обаче това не може и да не е така, защото има много повече специфични части, които искат подмяна и струват немалко пари.

По-тежко

Заради електромотора, батерията и другите важни части електрическите колела тежат значително повече от обикновените. Според Kalkhoff, обикновените колела тежат между 10 и 15 кг, докато електрическите достигат от 20 до 30 кг., тоест двойно по-тежки.

Мейвис Патерсън - 85-годишната жена, която не се притеснява да кара колело хиляди километри

85-годишната жена, която не се притеснява да кара колело хиляди километри

Тъжната, но забележителна история на една шотландка

Ограничен пробег

При обикновените велосипеди можем да въртим педалите и да стигнем толкова далеч, колкото силите и краката ни издържат. При електрическите не е точно така, защото когато батерията се изтощи, вече не получаваме подпомагане. Разбира се, и при тях можем да продължим да въртим педалите, но тогава просто ще караме значително по-тежко колело, което със сигурност ще ни измори повече.