През последните 18 месеца Тома Жоли е човекът, който отговаря за подготовката по провеждането на церемониите по откриването и закриването на Олимпийските и Параолимпийските игри това лято. Вече имахме едно забележително откриване, което мина по улиците на Париж и по Сена и което беше наблюдавано от 300 000 зрители, да не говорим за милиардите, които го гледаха по телевизията.
Това е най-амбициозната церемония по откриването на Олимпиадата в историята, а може би и тази с най-големите ограничения. Жоли не може да репетира на място, в противен случай строго пазената тайна около церемониите ще бъде разкрита. Но Тома Жоли, който е актьор, театрален режисьор и невероятен шоумен, не се тревожи толкова за този факт, колкото се тревожи за рибата в реката.
Тъй като се е ангажирал да опазва околната среда, е решил, че две трети от това, което планира, ще се проведе при естествена светлина, както и че не иска да нарушава естествените местообитания на водния живот на Сена. Затова и има много малко допълнително строителство. "Ще използваме това, което вече е построено. И никак не е зле това, с което разполагаме. Казва се Лувъра, Айфеловата кула и т.н.", споделя креативният директор на церемонията по откриването на Олимпийските игри в Париж пред Vogue.
42-годишният Жоли обича една фраза на древноримския философ Сенека, която не спира да прилага в живота и работата си: "Не се осмеляваме, защото нещата са трудни, нещата са трудни, защото не се осмеляваме."
Звездата на Жоли изгрява много преди да бъде назначен за креативен директор на Париж 2024. Някъде там - в стаята му в семейната къща в село със 780 жители, на 17 км от град Руан, където само на пет години той мечтае да бъде танцьор и музикант и режисира въображаемите артисти в съзнанието си.
Израства в семейство на медицинска сестра и печатар. "В това семейство, в което никой не ходеше на постановки, като че ли бях наследил, без да го осъзнавам, неудовлетвореното желание най-накрая да го осъществя", казва Жоли.
Така на 11 години той се присъединява към трупата на детски театър в предградие на Руан - първият му досег с театъра. Изкуство, за което казва, че го е "спасило" в момент, в който е бил постоянен обект на вербално насилие в училище. През 2003 г. завършва университет със специалност "Театрознание", след което учи и в Университета за драматично изкуство в Рен.
Той започва кариерата си на режисьор през 2006 г., като заедно с приятели създава собствена театрална трупа - La Piccola Familia.
През 2014 г. привлича вниманието към себе си със своята интерпретация на пиесата на Шекспир "Хенри VI", която поставя на фестивала за театрално изкуство в Авиньон. Продукцията включва 150 персонажа и продължава 18 часа - от 10 сутринта до 4 през нощта на следващия ден. Оказва се абсолютен хит.
През 2020 г. Жоли става директор на Националния драматичен център в Анже (Centre Dramatique National d'Angers). През 2022 г. той се заема със Starmania - много обичана френска и канадска рок опера, написана през 1976 г. и неизпълнявана от средата на 90-те години. "Всички ме гледаха скептично", спомня си той. "Това е Starmania, той никога няма да се справи, дрън, дрън", разказва още режисьорът.
Жоли обаче пляска с наслада пред предизвикателството и отговорът му: "Добре. Аз се интересувам." Шоуто, в което костюмите са проектирани от известния моден дизайнер Никола Гескиер, циментира репутацията му сред мейнстрийма. Същата година Жоли добавя "Ричард III" към репертоара си, създавайки 24-часова Шекспирова тетралогия от управлението на "свръхмогъщ, уважаван, завоевателен крал до най-лошото - чудовище". Той играе самият Ричард III.
H6R3, както той нарича тази монументална продукция, става обект на документален сериал по френската телевизия. Обществото е завладяно не само от екстремното начинание на Жоли, но и от това какво ще се случи с онези, които го преживеят. Именно това се стреми да научи и Жоли.
"Можете да спрете живота си за два часа, докато отидете да гледате обикновен спектакъл. Можете да сте гладни, но да се въздържате, можете да имате нужда от тоалетна и да почакате, можете да сте сънливи и да останете будни или да заспите на мястото си. Животът може да бъде поставен в скоби. Но повече от 24 часа не може. Гладен си, жаден си, трябва да спиш или да пикаеш и изведнъж споделяш живота си с другите", разказва за начинанието си режисьорът.
Разбира се, има паузи за хранене, разтягане, дрямка по коридорите. "За 24 часа хората започват да говорят помежду си, да си предлагат храна или възглавници, да си разказват истории." Както може да се предположи и този негов амбициозен проект жъне страхотни успехи и продължава да затвърждава огромния му талант. Талант, който несъмнено демонстрира и с церемонията по откриването на Олимпийските игри в Париж, която ще се помни дълго.
Успехът му "несъмнено се дължи на факта, че той не прави разлика между класическа и популярна култура. Сякаш не съществува йерархия на жанровете", казва писателката Лейла Слимани за Жоли.