Изминаха няколко дни от толкова коментираното откриване на Олимпийските игри в Париж, които успяха да разбунят духовете и по света, и в България за това какво и защо е трябвало да гледаме по време на церемонията.
Освен повечето недоволни българи, които изразиха огромното си възмущение и, разбрали, не разбрали, сравняваха малък отрязък от церемонията с "Тайната вечеря" на Леонардо да Винчи, вместо с "Пирът на боговете" на Ян Херманс ван Бийлерт, се оказва, че и Българската Патриаршия също има мнение по въпроса. И не си го спести в социалните мрежи.
На Facebook страницата Българска православна църква - Българска патриаршия преди близо два часа се появи изявление на Св. Синод във връзка с церемонията по откриването на олимпийските игри в Париж, Франция, което гласи следното:
"Преди броени дни целият християнски свят беше смутен, съблазнен и оскърбен от представлението при откриването на XXXIII Летни олимпийски игри във Франция. Представените художествени образи - независимо от декларираните от организаторите мотиви - противоречат и са напълно несъвместими с християнската евангелска нравственост, с християнския духовен живот, но също така и със здравия човешки разум, с естественото човешко право, с вековните европейски естетически критерии, както и с класическия идеал за красиво - здрав дух в здраво тяло, заложен в идеята на Олимпийските игри", пишат от БПЦ-БП.
Те продължават с думите, че пошлостта и идейната безвкусица са само част от проблема. Много по-важният въпрос за тях обаче остава за предизвикателното, дискриминационно и оскърбяващо религиозните чувства на вярващите християни отношение, което казват, че не могат да приемат и да премълчат.
анкета
Колко златни медала ще спечелят българските спортисти на Летните Олимпийски игри в Париж?
Нито един 26.3%
Поне един със сигурност 29.3%
Минимум три 24.0%
Няма значение, правят ни горди само с участието си 20.4%
"Множеството критични гласове, които се чуват от няколко дни насам, свидетелстват за това, че християнска Европа е жива, а опитите за нейното дехристиянизиране и дехуманизиране няма да успеят. Защото историята е доказала, че всички опити за борба срещу Христа и светата Му Църква са завършвали с неуспех и са претърпявали крушение", смятат още от Българската Патриаршия.
Завършват с думите, че пътят на българския народ е европейският път, но те са за християнска Европа - за Европа, която уважава и почита своята история и корени. "Убедени сме, че без реална, жива вяра в Христа и в непреходните християнски ценности, Европа няма и не може да има бъдеще."
Постът във Facebook страницата им е ограничен за коментари, но само за час събра хиляди харесвания и споделяния. Нас обаче не спира да ни гложди въпросът защо нашата църква коментира художествени произведения или откриване на Олимпийски игри, когато те дори не се случват в България.
Истината е, че във всяко едно откриване през годините на съвременните Олимпийски игри, особено с развитието на технологиите, има нещо неповторимо, незабравимо и уникално. И в настоящото откриване преди дни беше така. Но човек вижда това, което иска да види. Много хора се хванаха с този малък отрязък, неправилно сравняван с "Тайната вечеря" и не обърнаха внимание на други много важни неща.
За нас имаше няколко много силни момента, които ще останат в историята и ще се запомнят като уникални, в това число че французите изкараха церемонията извън стадиона и я пренесоха на улиците на града. Огромно впечатление ни направи бягащия кон с цялата си мистика и уникалния балон с олимпийския огън. Цялата идея за приемственост на поколенията беше пламък, поет от атлет в инвалидна количка - 100 годишен олимпийски шампион велосипедист, и предаден нататък към младите спортисти.
Източник: GettyImages
Да не говорим за това, че нямаше фойерверки, а едно уникално светлинно шоу. И да, струва си да споменем, че откриването беше без фойерверки, особено след драмата, която се случи в България и отне живота на четирима души.
Всъщност е важно да обърнем внимание, че артистичният директор на откриването Тома Жоли, е голям фен на епохата на Луи XIV. Епоха, в която Кралят Слънце поставя началото на изключително много неща, които днес са част от нашето ежедневие - мода, дизайн, дипломация, етикет и протокол, организиране на мащабни събития с много артисти, музика и т.н.
Както самият той споделя пред Vogue, откриването беше вид модерна реконструкция на традицията от времето на Луи XIV - на процесиите с кораби, които са се организирали по Сена. Всеки елемент по маршрута на атлетите, край всеки парижки културен паметник, имаше история и символика. Нищо не беше случайно и хаотично. Всичко имаше разказ и послание, а уникалните парижки сгради, бяха естествен фон. Редуваха се елементи от историята на Франция, пресъздадени с типичния френски артистичен гений, който умее да съчетава традиция и модернизъм.
Не бива да забравяме също, че Франция е люлката на демокрацията, на човешките права и е държава доказала, че може да вдига революции и да има изключително гражданско общество, което при нужда се обединява в името на страната си. Държава, в която никой на никого нищо не натрапва, в която всеки може да живее спокойно и равнопоставено, без да е сочен с пръст. Държава, която има за девиз трите силни думи: свобода, равенство, братство.
Както с всичко на този свят, на някои хора им хареса, а на други - не. Някои са във възторг, други имат критики. Мнения толкова - колкото и хора. Ние лично смятаме, че Франция написа още една великолепна история, която ще се помни дълго.
gavrilov-cska-ch
на 01.08.2024 в 18:01:03 #5Hmmm, на теб човек дори не ррябва да обръща внимание като на жив - надежда всяка в тебе е умряла. Освен, че ме ужно йабиш природните ресурси, с какви други незполезни качества би се похвалил?
gavrilov-cska-ch
на 01.08.2024 в 17:27:03 #4Никой не би могъл да ви обиди така жестоко, както вие сами го направихте. Дори се съмнявам авторката изобщо дали може да достигне нивото на прозорливост, което се изисква, за да види с очите си колко грозно се е изказала за самата себе си. Със задаването на един единствен въпрос, тя не само подчертава, че християнската вяра и е чужда и далечна, но също така дебело подчертава липсата на каквато и да е задълбочена мисъл у нея - "Нас обаче не спира да ни гложди въпросът защо нашата църква коментира художествени произведения или откриване на Олимпийски игри, когато те дори не се случват в България." Все пак ще дам един жокер на задалата си този въпрос. Мъничък. Колкото да и помогне да "запали" поне. Ако и след това не успее да загрее, не виждам каква надежда може да намери човек в нея, че журналистиката я чака по-добро бъдеще. Та, БПЦ споменава предимно Европа и нейните дълбоки християнски корени. За да е още по лесно за разбиране ще попитам и аз от своя страна - къде се намира България, участва ли на олимпийските игри и каква е официалната религия в нашата страна? Стана ли юалко по-ясно сега, защо БПЦ е взела страна в случая? Ако бе възможно, щях и илюстрация към текста да прибавя, но нямате такава опция
Tong
на 31.07.2024 в 14:09:06 #3Hmmm, коментар за самото откриване съм се постарал да не правя, именно защото не съм го гледал и съм наясно, че от няколко снимки или откъси човек може да си създаде много грешна представа. Далеч съм и от това да се влияя от мнението на Патриаршията (религиозността ми - доколкото я има - е далеч от канонична ) или на един или друг човек. Убеден съм, че французите имат потенциална да направят нещо зрелищно и смислено. Имат потенциала и да вкарат сериозна пошлост в него - каквато се вижда от снимките. Давам си сметка и е хубаво всички да си дадем сметка, че в края на краищата имаме различни възприятия, нагласи, ценности и т.н. и е нормално да виждаме едно и също по различен начин. И ако наистина вярваме в мантрата: "свобода, равенство, братство" най-нормалното е да уважаваме мнението на другите, а не да ги убеждаваме защо грешат, са прости или нещо в този дух. В тази връзка, оценявам толерантния тон, с който коментирате. Така че съвсем нормално е едни да са харесали откриването, а други не и всъщност бих бил притеснен, ако всички бяхме на едно мнение. А всъщност, коментарът ми бе провокиран не от желание да размишлявам по церемонията, а от несъгласие с цитираните думи на автора на статията.
Hmmm
на 31.07.2024 в 05:56:42 #2Tong, приемам разсъжденията ви, но би трябвало да ги направите ако сте гледали поне по-голямата част от откриването. Много добре е посочено в статията, че всеки вижда това, което иска да види. И това вече е валидно от поне няколко години за всичко, което става в света и особено в новите медии и социални мрежи, които дават лесен достъп за разпространяване на всякакви тези и виждания. За хората с освободено съзнание, дори непознаващи историята цялата церемония беше едно невероятно усещане, пренасящо те в миналото, но държащо те в настоящето, което за съжаление или не, не се крепи на религията християнска. Християнството отдавна е загубило манипулативната си сила за разлика от мюсюлманството... Но да не се отплесвам - спорни моменти във всяко произведение на изкуството ще има, но това откриване беше просто неповторимо и ще остане в историята.
Tong
на 30.07.2024 в 23:27:59 #1Не бива да забравяме също, че Франция е люлката на демокрацията, на човешките права и е държава доказала, че може да вдига революции и да има изключително гражданско общество, което при нужда се обединява в името на страната си. Държава, в която никой на никого нищо не натрапва, в която всеки може да живее спокойно и равнопоставено, без да е сочен с пръст. Държава, която има за девиз трите силни думи: свобода, равенство, братство. ================= Хубави мантри. Хубави аксиоми. Но с нищо недоказани. Не коментирам, че за люлка на демокрацията ще се борят поне със също толкова либералните Англия и САЩ. Много може да се каже по темата, но рискувам да напиша коментар, надвишаващ десетина пъти статията, тъй че ще спра дотук. Само ще вметна, че изкуството е строго субективно и понякога "провокативни произведения на изкуството" отиват в кошчето на "неразбиращи чистачи" в музея. Реално в момента "провокативно" в изкуството е евфемизъм за "кич" и "безвкусица". Не съм гледал откриването, но самият факт, че трябва толкова много да се обяснява какво било и какво не било вече дава солидна храна за размисъл. Другото, което не мога да проумея е защо и тази тема се слага в призмата на противопоставянето изток-запад (специално Русия/Беларус срещу Западна Европа и САЩ) и оттам натаък критичното мислене изчезва и от амбразурата се стреля само на идейна основа, без да се мисли изобщо кое е сполучливо и кое не. Явно не се сме дозрели като вид.