Бумът при SUV моделите през последните години е напълно разбираем - тези автомобили са големи, комфортни и страхотни за семейни извънградски пътувания. Но в града компактните размери са нещо не по-малко ценено. А в това отношение азиатците са ненадминати.
Ето го и доказателството: от доста години в Япония и Южна Корея едни от най-продавани са така наречените Kei cars - автомобили с компактни външни размери (на пръв поглед дори адски малки), но с достатъчно място отвътре. Съотношение, с каквото не много от колите в Европа могат да се похвалят в момента.
Новият електрически Hyundai Inster стъпва именно на тази концепция и е нещо като братовчед на вече познатия Casper, предлаган само на корейския пазар. Но пък е малко по-голям и с доста промени в екстериора и интериора.
Не Instagram, а Inster
Тази заигравка не е никак случайна, защото още от пръв поглед се вижда, че новият Hyundai Inster носи младежка душа. А това няма как да не предизвика асоциации със социалните мрежи.

Източник: Hyundai
И точно както Instagram, Inster предлага наистина много неща в една наглед малка опаковка. Позициониран между A и B сегмента, електромобилът може да се похвали с дължина от 3.82 метра, ширина от 1.61 метра, а височината и междуосието са съответно 1.57 и 2.58 метра. Това директно го хвърля в конкуренцията на Dacia Spring, a според Hyundai - и на Citroеn е-C3, и на Fiat Grande Panda.
Но сладурския си вид Inster дължи не само на компактните размери и електрическото задвижване, а и на пикселизираните елементи в екстериора. Отпред виждаме характерните кръгли LED дневни светлини, а над тях са позиционирани мигачите с пикселна графика.

Източник: Hyundai
Отзад стоп светлините също са с отличителната пикселна графика, докато мигачите и задната светлина са позиционирани в кръглите светлоотразителни светлини. И да, в дизайна има ретро привкус, особено когато погледнем линиите на задните калниците.
Малък отвън, голям отвътре
Когато се качихме в тестовия автомобил, веднага си помислихме, че по някакъв начин Hyundai са започнали да правят магии. Просто защото вътрешното пространство в Inster е наистина щедро - нещо, което човек нито очаква, нито предполага, когато го види отвън.

Източник: Hyundai
В купето има достатъчно място и за главата, и за краката, където и да седнем - било то отпред или пък отзад. А може би най-хубавото е, че това пространство се променя според нуждите.
Според нивото на оборудване и избрания допълнителен пакет, интериорът на Hyundai Inster става нещо като Lego, което може да си нагласим, както ни хрумне. Така например може да свалим облегалките не само на задните седалки, но и на предните. Дали ще сложим матрак отгоре и ще го използваме за сън, вече си е въпрос на избор. Но пренасянето на обемист багаж (и дори по-малки гардероби) със сигурност е възможно, въпреки малките размери на електромобила.

Източник: Hyundai
Задната седалка пък може да бъде местена с 8 см напред или 8 см назад. Така, ако искаме повече багажно пространство (351 литра), просто я издърпваме най-напред. Ако няма какво толкова да слагаме в багажника, а искаме комфорт за пасажерите отзад, правим точно обратното движение. Така обаче обемът на багажника пада до 238 литра - при 280 литра в стандартно разположение на задните седалки.
Зад волана
Когато човек се качи в Inster, веднага може да усети духа на други модели на Hyundai от по-висок клас. Това е така, защото са ползвани готови решения от модели като Ioniq 5, от който е заимстван воланът например. Екраните пък (и цифровият клъстер, и инфотеймънтът са 10.25-инчови) са от доста по-големия Tucson.
Сухата информация:
- Модификация: Inster 84.5 кВт
- Мощност: 115 к.с.
- Въртящ момент: 147 Нм
- Ускорение: 10.6 секунди от 0-100 км/ч
- Максимална скорост: 150 км/ч
- Среден разход (WLTP): 14.9 кВтч/100 км
- Максимален пробег (WLTP): 370 км
- Капацитет на батерията: 49 кВтч
- Базова цена: 53 400 лв.
Ето защо не останахме изненадани от факта, че цялостното преживяване от шофирането на Inster е наистина приятно.
Дребосъкът ни изненада и с поведението си на магистрала, защото една от заявките, които дава, е, че може да се справи добре не само в гъстонаселения град, но и извън него. Ето защо тръгнахме с почти пълна батерия (93%) от центъра на София и пристигнахме в град Перущица с оставащи около 170 км пробег.
Факт е обаче, че "нашият" електромобил бе с по-голямата 49 кВтч батерия, която по тестовете в определени условия по цикъла WLTP трябва да осигури до 370 км пробег. Постигнатият от нас резултат до голяма степен се дължи и на функцията i-Pedal, с която разполага Inster. Чрез нея електрическият автомобил спира и ускорява само чрез педала на газта, а нивото на рекуперация се управлява лесно от перата зад волана.
Като цяло Inster е интуитивен за шофиране автомобил, защото корейците са успели да постигнат доста добър баланс между физически и тъч бутони в интериора. Така например климатичната система се управлява чрез физически бутони - дори има такъв, който и в движение включва камерата за задно виждане, вероятно за да знаем винаги какво се случва зад нас.
Are you in?
Това е рекламният слоган, с който Hyundai ще се опитат да ни убедят, че точно Inster е нашият автомобил. Дали е така, или не, естествено, зависи от целите и нуждите ни и как този симпатичен електромобил се вписва в тях.

Източник: Hyundai
Но не може да им се отрече на корейците, че са направили Inster привлекателен. И тук не говорим за дизайна, а за богатото оборудване, което предлага.
В тази малка опаковка Hyundai са вкарали цял куп системи за безопасност и подпомагане на водача. Става дума зад над 15 системи, сред които за следене на лентата (LKA), круиз контрол (SCC) и за разсейване на водача (DAW).
- Може да: е верен приятел в града
- Не може да: се прави на голям
Inster разполага и със системата Vehicle-to-Load (V2L), чрез която може да използваме колата, за да заредим или захраним външни устройства като електрически велосипеди, тонколони или дори оборудване за къмпинг.
В крак с иновациите и в унисон с младежкия дух на Inster е и системата Digital Key 2 Touch на Hyundai. Чрез нея може да отключим и стартираме електромобила, използвайки NFC на смартфона или дори смартчасовника си, което прави ключа излишен. А живота ни много по-лесен.
Още нещо, което накланя везните в ползва на Inster, е опционалното наличие на термопомпа и система за климатизация на батерията, които се грижат да няма рязък спад в производителността и пробега през зимата. А това са все неща, които притесняват повечето хора, когато стане дума за електромобили.