Още от средата на 60-те години, когато е основана Dacia, марката има ясна цел - да осигури надеждни и достъпни автомобили на румънците. А през последните над 20 години под шапката на Renault Group доказва, че може да е вярна на традициите, но и да демонстрира иновации.
Това се вижда ясно и през последните няколко години. Duster печели все повече симпатиите на хората, които имат по-приключенски дух, докато Jogger се старае да даде всичкото пространство, от което човек може да има нужда.
До момента обаче Dacia нямаше представител в C-SUV сегмента, където се предлагат малко по-различен тип автомобили. Още през 2021 г. дадоха заявка, че това ще се промени, показвайки концепцията за Bigster.

Източник: Dacia
Dacia Bigster
А сега, четири години по-късно, Bigster е слязъл от чертожната дъска и стъпва уверено на пътя. Убедихме се в това след като имахме възможността да прекараме два дни с модела, през които той ни убеди в едно - голямото си е голямо.
Голямото първо впечатление
Сухата информация:
- Модификация: HYBRID 155
- Двигател: 1.8 литров 4-цилиндров бензинов двигател
- Мощност: 155 к.с.
- Въртящ момент: 205 Нм
- Ускорение: 9.7 секунди от 0-100 км/ч
- Максимална скорост: 180 км/ч
- Трансмисия: 6-степенна автоматична
- Базова цена: 55 490 лв
Dacia Bigster е нещо като революционен модел за марката, защото се превръща не само в най-голямата Dacia, но и в най-скъпата.
Именно размерите са първото нещо, което правят впечатление, когато човек види колата. И да, някои може да си помислят, че това е просто пораснал Duster заради многото споделени елементи, но всъщност не е така. Bigster си има своя идентичност.
Феновете на Майкъл Джордан (?) биха приели с усмивка факта, че със своите 4.57 метра Bigster е с точно 23 сантиметра по-дълъг от Duster. Има същата ширина от 1.81 метър, но е по-висок с шест сантиметра и с пет сантиметра по-голямо междуосие в сравнение с Duster.
Всичко това е достатъчно, за да се отвори доста по-голямо пространство както в интериора, така и в багажника, където има цели 667 литра капацитет за товарене.
Трима души на борда с малко ръчен багаж не успяхме дори да се доближим до това да запълним големия багажник на Bigster.
Големите новости
Dacia Bigster влиза в сегмент, в който хората търсят най-вече пространство, привлекателен дизайн и достатъчно добро оборудване в един автомобил. И най-големият модел на румънците отмята тези тикчета. Плюс това има доста голямо предимство спрямо конкурентите си, когато стане дума за цена.

Източник: Dacia
Dacia Bigster
За да достави това, което хората искат и търсят, Bigster променя представите за една стандартна Dacia. И така се обородува с електрическа шофьорска седалка и възможността да се регулира лумбалната опора на предните седалки, както и с електрическа врата на багажника.
Помислено е и за комфорта в автомобила като е добавено акустично предно стъкло. Предните странични стъкла пък са с 10% по-дебели от тези в стандартна Dacia. Добавени са също шумоизолиращи елементи около двигателя и в подкалниците. Въпреки тези усилия от страна на Dacia, при висока скорост би ни се искало в купето на Bigster да е една идея по-тихо.
Но това не е болка за умиране, а и най-голямата Dacia компенсира с много нови за марката неща. Като например високо разположена централна конзола с подлакътник.

Източник: Dacia
Dacia Bigster
Но истинската звезда е отварящият се панорамен покрив, какъвто не е имало до момента в модел на Dacia. Той е дълъг 120 сантиметра и има функция за накланяне и завъртане. Придружен е, разбира се, и с електрическа щора, когато искаме да се скрием от слънцето.
Мултимедийната система се контролира доста лесно и интуитивно от 10.1-инчов централен сензорен екран, който е стандартен за всички версии. Друга новост е, че може да репликираме навигацията върху 10-инчовия (7 по стандарт) дигитален инструментален панел, което определено ни харесва.
Bigster е готов за голямо пътуване
Вече казахме, че Duster е по-скоро за приключенците, докато Bigster е насочен към хората, на които им трябва повече пространство, a не толкова изявени офроуд качества.

Източник: Dacia
Въпреки големите си размери, моделът не се предлага с опция за седем места и причината е много проста. От Dacia казват, че не са искали да правят компромис с дизайна на автомобила, затова и няма да намерим две седалки в багажника.
Не са и нужни, защото пространството и отпред, и отзад, и в самия багажник е наистина достатъчно, за да може човек да тръгне с цялото семейство на едно голямо пътуване.
А най-хубавото е, че може да използваме големите размери на Bigster максимално, поръчвайки допълнително двойно легло с дължина от 1.90 м, което е специално за вътрешните размери на колата и прави излетите още по-лесни. И да, има и палатка, но отново като опция.

Източник: Dacia
Dacia Bigster
Когато човек се качи зад волана на Dacia Bigster, веднага получава усещането, че се вози в голяма кола. И не само заради размерите, но и заради високия и обемен преден капак. Усещане, което ни хареса веднага.
Карахме хибридната версия на Bigster със 155 к.с., която е снабдена с новия силов агрегат на Renault Grоup. Той съчетава 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 107 к.с., два електрически мотора (мотор с мощност 50 к.с. и високоволтов стартер/генератор), батерия с капацитет 1.4 кВтч и автоматична електрическа скоростна кутия.

Източник: Dacia
Dacia Bigster
Поради липсата на съединител има четири предавки за двигателя с вътрешно горене и две за електрическите мотори. Bigster се предлага също така в два варианта на мек хибрид (TCe 140 и TCe 130 4x4) и ECO-G 140, който казано с две думи е мек хибрид на газ.
Но да се върнем на "нашия" и най-мощен Bigster. Той бе в ниво Journey и го карахме както в градски условия, така и по магистрала, и по завои и не можем да кажем, че нещо ни липсваше.
От Dacia казват, че в града до 80% от времето ще може да се движим на електричество. И това наистина е така. Е, не сме смятали с точност, но действително през по-голяма част от времето се придвижвахме на ток.

Източник: Dacia
Dacia Bigster
Когато стане дума за високи скорости, двигателят се чува и му отнема малко време, докато ускори със желаната от нас динамика, но не бихме казали, че това е камъче в обувката. Защото все пак Dacia Bigster няма спортен характер, а предлага да ни закара до крайната дестинация с всичкия багаж, който ни е необходим.
Остава да разберем и дали смелите прогнози на Dacia, че след две години Bigster ще държи 25% от сегмента си, ще се сбъднат. Но след тест драйва и вземайки предвид всички други фактори, сме склонни да им повярваме.