53 години - точно толкова са изминали от стъпването на пътя на първото Renault 5 до днес. Когато бива лансиран преди повече от половин век, автомобилът прави нещо като революция с ниския си разход на гориво. Средно той е 9 л/100 км, което за тогавашната действителност е наполовина на повечето масови модели.

Икономичното шофиране обаче не е единственото, което привлича хората към Renault 5 - прави го и симпатичният дизайн. Резултатът е налице - за 24 години на пазара от модела са продадени над 9 милиона бройки до спирането му през 1996 г.

Сега Renault 5 отново е тук, отново е на пътя и макар да напомня за едни отминали времена, има и амбицията да направи електрическа революция.

Снимка 712730

Източник: Renault

Ретро полъх с модерно излъчване

Сухата информация:

  • Модификация: E-Tech electric
  • Мощност: 150 к.с.
  • Въртящ момент: 245 Нм
  • Ускорение: 8 секунди от 0-100 км/ч
  • Максимална скорост: 150 км/ч
  • Среден разход (WLTP): 14.9 кВтч/100 км
  • Максимален пробег (WLTP): 400 км
  • Капацитет на батерията: 52 кВтч
  • Базова цена: 66 490 лв

Renault 5 стъпва на новата платформа AmpR Small, която според французите осигурява нисък център на тежестта и по-добро разпределение на теглото (което пък е под 1500 кг.).

По-любопитното обаче е, че това е един от малкото случаи в автомобилния бранш, в който от завода излиза кола, която е над 95% идентична с прототипа, показан от Renault през 2021 г.

И резултатите са налице - вдъхновен главно от версията на модела от 1984 г., новото Renault 5 прави много и стилни препратки към отминалите версии на модела.

Така например симпатичният жълт цвят - Pop Yellow, в който бе и тестовият автомобил, който карахме, е точно същият като на Renault 5 от 1972 г. Вентилационната решетка върху предния капак от миналото се е преобразила в индикатор за заряда на батерията под формата на числото 5, където всяка една чертичка оказва 20%.

Четвъртитите LED светлините пък са намигване към състезателното минало на модела. Стоповете, от които трудно човек може да откъсне очи, също са вдъхновени от оригинала, но са направени не само по-съвременни, а и по-аеродинамични, защото все пак това е електромобил.

Седалките, и по-точно тяхната форма, също са директна препратка към Renault 5 Turbo от 70-те и 80-те години на миналия век.

Снимка 712727

Източник: Renault

В оформлението на таблото, което е на две нива, и формата на двойния хоризонтален екран също има заигравка с миналото.

Ако Renault 5 от 70-те и 80-те години се е отличавал и с пластмасовите брони и елементи по екстериора, които за онова време са били "уау", то сега пластмаса отново има, но тя е рециклирана. И нещо повече - над 85% от целия автомобил, включително батерията, са рециклируеми.

Снимка 712726

Източник: Renault

Събужда сетивата

Много детски книжки учат малчуганите, че основните сетива са пет - зрение, обоняние, слух, вкус и допир. Renault 5 успява буквално да ни върне в детската градина, защото ни помага да ги преоткрием.

И всичко започва в момента, в който видим колата. Дизайнът, вече всички споменати препратки и отличителният Pop Yellow цвят. Всичко в нея още на пръв поглед подсказва, че ни очаква забавление. Преродената версия има не само свое излъчване, но и подпис. Така например може при отключване на колата светлините да ни намигат, показвайки бъбривия ѝ и експресивен характер.

Този характер кара колата да изпъкне в трафика. Ето защо не ни изненада, че на един от софийските светофари водачът на спрялата до нас кола си свали прозореца, за да разбере каква точно е колата и електрическа ли е, защото много му е харесала. Не се шегуваме, това е съвсем реална случка.

След като сме пробудили и сетивата на околните, останалите ни четири се събуждат, когато се качим в новото Renault 5. Колкото до вкуса, не, тапицерията на седалките не се яде, но пък като допълнителна опция може да си поръчаме поставка за багета. Звучи авангардно, но и много шик с френски привкус.

Отведохме тестовия автомобил по завоите на прохода "Петрохан", за да видим не само дали ще ни стигне заряда на батерията, но и как се справя Renault 5 на подобен път. Дали е здраво стъпил на земята, както изглежда, или ще ни изненада неприятно.

Снимка 712732

Източник: Renault

Електрическата поп икона

Нека започнем с пробега, защото той е едно от основните неща, които вълнуват и едновременно притесняват хората, когато стане дума за електрически автомобили.

Renault 5 се предлага с две опции за батерията - 40 кВтч с пробег до 300 км и 52 кВтч с пробег 400 км. В реални условия обаче се оказва, че тези 100 км разлика между батериите са по-малко и малката също би ни свършила добра работа.

"Нашето" Renault 5 бе с голямата 52 кВтч батерия, в цвят Pop Yellow и с ниво на оборудване Iconic Cinq. Колкото до мощността, бе с най-мощния мотор със 150 к.с. и 245 Нм въртящ момент.

Снимка 712733

Източник: Renault

В режим Eco съвсем логично колата приоритизира пестенето на енергия и не бива и да очакваме кой знае каква динамика. Когато чрез "скоростния лост", който подобно на електрическите Megane и Scenic е разположен зад волана, изберем режим B - регенерацията на енергия се увеличава.

Необходими ни бяха само няколко минути, за да свикнем с режима, който ни кара в повечето случаи да натискаме спирачката само когато искаме да спрем по-рязко или напълно. Нещо, което намираме не само за практично, но и удобно.

Вече споменахме, че центърът не тежестта е нисък, което се дължи и на разположената под пода батерия. Това съвсем очаквано прави колата стабилна и здраво стъпила на пътя, което увеличава насладата от шофирането.

Снимка 712740

Източник: Renault

Макар да е електрически автомобил и да има препратки към състезателното минало на модела, новото Renault 5 е предимно градска кола, затова не бива да очакваме, че ще взима завоите като рали автомобил.

Няма и да се състезава като такъв, въпреки че в режим Sport динамиката се променя осезаемо. За сметка на това електромобилът е комфортен и не визираме само седалките, които ни държат на мястото ни дори при по-остри завои. Помислено е и за шумоизолацията, която е повишена чрез акустичното предно стъкло и още няколко нововъведения.

Така дори при по-високи скорости в купето е впечатляващо тихо, за да може човек да се наслади на парчета като "Instant Crush" на Daft Punk, "Starboy" на The Weeknd и "Voyage Voyage" на Saint Honore, които благодарение на високоговорителите Harman Kardon звучат още по-добре.

С преродената "Петица" Renault запазват концепцията водачът да не се разсейва допълнително, ровейки в менюто, за да регулира температурата в купето например.

Ето защо както при Symbioz и други модели на марката под 10-инчовия мултимедиен екран, който е захранван от OpenR Link с вградени Google функции, са изведени няколко физически бутона, с които лесно може да се регулира климатичната система.

Снимка 712737

Източник: Renault

От ляво на волана пък има един друг важен и удобен бутон - My Safety Switch, чрез който може да персонализираме кои системи за помощ на водача да изключим само с едно натискане. Нещо, което е изключително удобно.

Зареждането:

  • AC до 11 кВт
  • DC до 100 кВт
  • V2L (vehicle-to-load): да
  • V2G (vehicle-to-grid): да

Тест драйвът на Renault 5 ни запозна и с Reno - виртуален спътник, който е на борда, за да ни помага с каквото имаме нужда. Така например може да го попитаме как да увеличим пробега или да сменим гума, ако ни се наложи.

Макар да е малък автомобил, отпред пространство има достатъчно, дори за по-високи хора. Отзад очаквано то не е чак толкова много, но напълно достатъчно, за да се чувства човек добре в града. В багажника (326 литра) също има място за най-необходимите ежедневни вещи или покупките от магазина например.

В заключение ще кажем, че неслучайно Renault 5 бе избран за Автомобил на годината в Европа за 2025. Просто не усетихме никаква сериозна липса или нещо, което да ни подразни.