Ксантановата гума е хранителна добавка, която се ползва широко в хранителната индустрия, например в сладоледи, сосове, безглутенови пасти, а също и в напитки за хора с дисфагия (затруднено преглъщане). Тя има сгъстяващи, стабилизиращи и желиращи свойства. Ново изследване обаче поставя под въпрос безопасността на редовната й консумация.

Чревният микробиом: голямата въпросителна при случаите на рак на дебелото черво

Чревният микробиом: голямата въпросителна при случаите на рак на дебелото черво

Какво показва ново изследване

Учени от Федералния университет на Сао Пауло в Бразилия установяват, че продължителният прием на ксантанова гума предизвиква възпаление на дебелото черво, нарушава чревната микробиота и уврежда целостта на чревната бариера. Изследването е проведено върху плъхове, а резултатите са публикувани в списание PLOS One.

Един от авторите на изследването - нутриционистът и логопед Алесандра Ришители, подчертава, че целта не е добавката да бъде демонизирана, а да акцентира върху необходимостта от изследвания при хора. Според нея е възможно случайната употреба в малки количества да не вреди, но проблем представлява ежедневната консумация и натрупващият се ефект от сгъстителя.

Ксантановата гума се произвежда чрез ферментация с бактерията Xanthomonas campestris - патоген, който в природата заразява растения и води например до загниване на зелеви растения. 

Ксантановата гума се произвежда от бактерията Xanthomonas campestris

Източник: iStock

Ксантановата гума се произвежда от бактерията Xanthomonas campestris

News Medical припомнят случаи от 2012 г. в САЩ, когато 22 новородени развиват чревно възпаление след прием на адаптирано мляко, сгъстено с ксантанова гума. Това състояние води до отмиране на чревна тъкан, а поне три от бебетата умират. Оттогава американската Агенция по храните и лекарствата (FDA) забранява употребата на добавката при недоносени деца и препоръчва тя да се избягва при кърмачета.

Клаудия Олер, професор в университета на Сао Паоло и координатор на изследването, обяснява, че до момента връзката между добавката и заболяването е била само клинична хипотеза. Новото проучване върху плъхове доказва причинно-следствената връзка - че ксантановата гума действително предизвиква възпаление.

Макар общото разнообразие на чревната микробиота да не се променя съществено, хроничният прием на добавката нарушава наблюдавания микробен баланс, например броят на бактериите от типа Elusimicrobiota, свързвани с възпалителни състояния, се увеличава.

Добавката се оказва още една опасност за дебелото черво

Източник: GettyImages

Добавката се оказва още една опасност за дебелото черво

За пациенти с дисфагия, които зависят от сгъстители, за да се хранят и хидратират безопасно, и не могат да толерират естествени алтернативи като царевичното нишесте, приоритет остава минимизирането на риска. Препоръката на екипа е да се следи здравето на червата и да се прилагат защитни стратегии, като приемът на пробиотици.

За всички останали важи правило, което добре знаем - да избягваме ултрапреработени храни с високо съдържание на добавки и да наблягаме на прясна храна, плодове и зеленчуци.