СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Amarok 3.0 TDI V6
  • Работен обем: 2993 куб. см.
  • Мощност: 240 к.с.
  • Въртящ момент: 600 Нм
  • Ускорение: 8.8 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 180 км/ч
  • Среден разход: 10.3 л/100 км
  • Трансмисия: 10-степенна автоматична
  • Базова цена: 80 995 лв.

В здравословната храна няма нищо лошо. Понякога тя дори може да бъде вкусна, да не повярва човек. Но колкото и да ни се иска, намираме за невъзможно пребиваването само на броколи, карфиол и веган майонеза.

Животът все пак е удоволствие и ние трябва да си го доставяме, дори ако това понякога означава да изядем бургер с пържени картофки и кола.Подобна е историята и с колите.

Електромобилите са здравословната храна, от която планетата ни се нуждае, или поне такова е масовото схващане. Те имат много позитиви, които не оспорваме, но можем ли да го караме само на електромобили? Ние поне, не.

Време е да съгрешим с нещо от старата школа. Може би пикап с V6 турбо дизелов двигател, 4х4 и окачване, което може да мине през почти всичко, което мъжкарският свят предлага. Volkswagen Amarok e този пикап.

Amarok не е ново име на пазара. За пръв път то дебютира през 2010 г., като оттогава сме били свидетели само на едно поколение и една ревизирана фейслифт версия. Сега излиза второто поколение на модела, което е драстично променено. Толкова драстично, че вече не е точно Volkswagen.

ПРОМЯНА ОТВЪН

За разлика от преди, когато Amarok беше вътрешен проект на Volkswagen, сега моделът вече споделя почти всичко с Ford Ranger. На практика това е Ford Ranger с нова емблема, дизайн и интерфейс, които го карат да изглежда и да се чувства като Volkswagen. И докато пуристите вече се мръщят, прагматиците кимат одобрително с глава, защото Ranger всъщност е доста способен пикап и под капака има 3.0-литров V6 мотор, какъвто Volkswagen нямат.

Снимка 628148

Източник: Volkswagen

В резултат на новото сътрудничество, Amarok е станал по-голям, по-обемен, по-практичен и по-мъжкарски. Дори на високи хора им се налага да се "покатерят" в него, което трябва да признаем, че подхожда чудесно на всеки пикап, а и ни кара да забравим цялата дипломатичност и изнеженост на "стандартните" коли.

Всичко е голямо, дръжките за отваряне на вратите се хващат с цяла ръка, а не с три пръста, в "легена" отзад може да побере две европалета с... неща. За сравнение, предишният Amarok побираше само едно.

Товарното помещение има специално покритие от надраскване, така че не е нужно и особено съобразяване при подбора на багаж. Нали това е в основата на всеки пикап - липсата на изнежване.

Снимка 628144

Източник: Volkswagen

ТКЗС ИЛИ НЕ?

Хубавото е, че Amarok не се усеща като текезесарска машина, чийто финес се измерва единствено в товароносимост и теглителна сила. Това е пикап, с който може да се чувстваме комфортно. Кабината е двойна, така че имаме на разположение класически интериор с четири врати, цяла задна седалка със сгъваем подлакътник и две предни седалки с огромна централна конзола. Отпред Volkwagen Amarok се усеща като голям и лъскав джип, а отзад има достатъчно място за трима.

Снимка 628150

Източник: Volkswagen

Комфортът на задната седалка е компрометиран, което е типичен проблем за пикапите. Понеже задното окачване ползва ресори, при преминаване на напречни неравности се усеща значително "притреперване", особено когато товарната част е празна и съответно лека.

Отзад се усещат повече и въздушното завихряне, така че не е изключено седящите да молят шофьора и пасажера до него да повтарят понякога какво са казали.

Въпреки това, подобни проблеми има единствено при висока скорост над 130-140 км/ч на магистрала, което е повече от нормално за един пикап. Пък и никой не е казвал, че пикапите са идеалното средство за придвижване по немски аутобани.

Снимка 628149

Източник: Volkswagen

Колкото до използваните материали, бихме казали че Amarok е доста приятен на пипане. По-високите нива на оборудване на пикапа имат всичко необходимо, за да ни накарат дори да използваме думите "лукс" и "пикап" в едно изречение.

Кожени тапицерии, напълно дигитално табло, доста голям централен дисплей, камера за паркиране, Apple CarPlay и Android Auto свързаност, разпознаване на пътните знаци, система за следене на лентата за движение и т.н. и т.н.

Всичко това са неща, които до неотдавна бяха невъзможни в един европейски пикап. И да, въпреки че в своята същност Amarok е Ranger, дизайнерите и инженерите от Германия някак си са успели да му вдъхнат онзи Volkswagen дух, който така харесваме.

Снимка 628153

Източник: Volkswagen

Това, което не харесваме, е интерфейсът на мултимедийната система, който изглежда като нещо, разработено от Ford, което впоследствие Volkswagen са се опитали да пооправят. Всъщност то е точно това, но резултатът е доста объркващ и според нас труден за ползване.

Може би след седмица собственост човек научава логиката и разположението на всяко меню и всичко тръгва по план, но за два дни ние не успяхме да достигнем това ниво.

Снимка 628143

Източник: Volkswagen

Тестовият Amarok беше оборудван с най-големия двигател в гамата - въпросният 3.0-литров V6 дизелов мотор на Ford, за който споменахме по-горе.

Без да се натрапва с излишна мощност, той успява да осигури значителна динамика на тежащото около 2.3 тона купе. А това е доста важно, защото имаме ресурс от мощност за случаите, в които отзад теглим каравана или в товарното пространство има 50 торби гипс например.

Друг евентуален сценарий, в който имаме нужда от мощност, е офроудът - също специалитет на Amarok.

Изпробвахме го на сух и добре отъпкан път с дълбоки коловози, корени, големи камъни и чакъл, както и стръмни спускания и изкачвания. Дори не се наложи да мислим за настройките на 4MOTION системата и не усетихме дори бегъл опит за замисляне.

Снимка 628154

Източник: Volkswagen

Като стана въпрос за 4MOTION, Volkswagen Amarok се предлага с две версии на едноименната система за задвижване на четирите колела.

В по-евтиния вариант, 4х4 задвижването е постоянно, а технологията автоматично преценява кога и на кой мост да даде повече въртящ момент.

В по-скъпия вариант вече разполагаме с контролер, чрез който да избираме сами дали да се движим само на задно предаване, на бързи или бавни скорости, както и да заключваме и отключваме задния диференциал.

Снимка 628151

Източник: Volkswagen

  • Може да: е работен кон
  • Не може да: ни впечатли с комфорт
  • Липсва му: лебедка на предната броня

Въпросът е бихме ли карали пикап в ежедневието си? А отговорът е: зависи от начина ни на живот.

От една страна, Amarok е глътка свеж въздух и истинска увереност, основно заради размерите и визията си.

От друга обаче, осъзнаваме, че в наши дни разход от около 13 л/100 км не е точно разумен, особено ако нямаме реална нужда от лекотоварна машина. Но ако имаме малко стопанство или поне голям бензинов агрегат, който често се налага да местим от един адрес на друг, няма по-удобна кола за целта.

Снимка 628145

Източник: Volkswagen

Amarok е работяга приключенец, който ни допадна, защото смятаме, че на цената на по-висок разход, трудно паркиране и открито товарно пространство, получаваме толкова много възможности.

Трябва да си закараме мотора на сервиз - качваме го в пикапа. Трябва да чакаме за доставка на градински плочки - в никакъв случай, взимаме си ги сами от склада. Писнало ни е от хотели? Закачаме една каравана отзад и заминаваме за Гърция. Пък през останалото време ще го караме на здравословна храна.