BMW Серия 5 e непреходен автомобил за нас. Тя е тук от времето, в което кросоувърите не съществуваха, а джиповете бяха средство за придвижване в труднодостъпни местности или в страни с лоша пътна инфраструктура и добра престъпност.
По това време хората предпочитаха седани, а богатите хора караха лимузини. Приемаме "петицата" на BMW като свързващото звено между двете и именно затова толкова много я харесвахме през всички тези години.
Превъртайки бързо лентата напред, стигаме до i5. Това е "петицата" на новото време или най-просто казано - електрическа версия на последното поколение на BMW Серия 5.
За разлика от своите основни конкуренти Audi и Mercedes, BMW имат хибриден подход, що се касае до своите електромобили - вместо да ги отделят изцяло и категорично в ново моделно семейство, баварците представят електрически версии на своите добре познати модели.
Източник: BMW
Честно казано, харесваме това решение и го смятаме за по-достъпен за клиентите начин да се запознаят с изцяло електрическото бъдеще, без да се отдалечават прекалено от това, с което са свикнали.
Така, ако през живота си сме имали три "петици" от различни поколения, i5 ни дава възможността да не се разделяме с всички добродетели на модела, а просто да минем на новия, само че с електрическо задвижване.
Разбира се, ако токът не е за нас, Серия 5 продължава да се предлага в бензинови и дори дизелови версии, така че по-консервативните сред нас нямат повод за притеснение.
Източник: BMW
HI, 5!
Имахме възможност да покараме най-мощната версия на модела - i5 M60. Сив мат, целеустремена физиономия, агресивни бъбреци, светещи в тъмното, присвити стопове отзад, огромни джанти - на правилното място сме.
Всъщност, електрическата същност на i5 може да бъде разпозната единствено по няколко детайла отвън, като липсващите ауспуси, затворените бъбреци, както и LED контурите им, които се активират при определени режими на работа и впечатляват всичко, което диша наоколо.
Източник: BMW
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: i5 M60 xDrive
- Работен обем: -
- Мощност: 601 к.с.
- Въртящ момент: 795 Нм
- Ускорение: 3.8 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 230 км/ч
- Максимален пробег (WLTP): 455 - 516 км
- Капацитет на батерията: 81.2 кВч
- Базова цена: 139 300 лв.
Конструкцията е запазена класическа за BMW Серия 5 - триобемно купе с отделен багажник, четири врати и размери, които все повече доближават модела до пълноразмерна лимузина. Вътре е много луксозно, което едва ли има нужда да се споменава.
Моделът е получил последните технологични нововъведения на BMW, сред които огромният извит дисплей, който играе ролята едновременно на табло зад волана и на средство за управление на почти всички функции на колата.
Като казваме функциите, разбираме всичко от управлението на брилянтната аудио система Bowers & Wilkins, през използването на CarPlay, до избора на режими на двигателя и индивидуални настройки на всеки параметър от работата на задвижващата система.
BMW винаги са обичали да дават възможност на клиентите си да настройват всичко по колата, до най-дребния детайл, което е страхотно. Но трябва да признаем, че първоначално е малко объркващо и предпочитаме фабричните настройки.
Източник: BMW
Разбира се, има и масаж на предните седалки, за да не ни се схваща нито едно мускулче по време на пътуването. Изключително приятно е, когато колата раздвижва кръвообращението на гърба ти, докато шофираш, сякаш те приканва да караш още и още. А и честно казано в такава силно дигитализирана, луксозна и изтънчена среда, кой не би искал да кара повече...
Дигитализацията е на такова ниво, че лентата с амбиентно осветление опасва корите на вратите и цялото табло, което не е някаква новост. Това, което е по-впечатляващото, е, че ако колата прецени, че някой от пасажерите е на път да излезе, а същевременно по улицата минава автомобил, LED лентата започва да мига предупредително в червено, за да се спрете отварянето на вратата навреме.
Източник: BMW
Това, което засякохме като проблем, е, че въпреки размерите си, BMW i5 не е достатъчно просторна, поне що се касае до шофьорското място. За няколко дни с колата, така и не успяхме да намерим начин да влезем или излезем от нея без да си заклещим краката между волана и пода. И това при положение че воланът беше позициониран максимално нагоре, а седалката - максимално назад и надолу. Вероятна причина за това са и нестандартните ни габарити, но хора с ръст по-висок от 190 см е хубаво да го имат предвид.
Източник: BMW
ЕЛЕКТРИЧЕСКИ КОМПРОМИСИ
Проблемът най-вероятно се дължи на факта, че под целия под на i5 e разположена голямата литиево-йонна батерия с капацитет 81.2 кВч, което пък е принудило инженерите да повдигнат целия под нагоре. Разбира се, веднъж наместили се вътре, изведнъж спираме да го мислим и потегляме смело.
Трябва си смелост да управляваш мощност от 601 к.с., така е. Точно с толкова разполага версията i5 M60, която беше под наше временно ръководство. Този вариант се задвижва от два електромотора - по един на двете оси. И понеже това е преди всичко BMW, задният двигател е по-мощен и генерира 340 к.с., а този на предната ос - 261 к.с. При по-слабите версии на i5, двигателят е само един и е разположен отзад.
Източник: BMW
Ускорението е бру-тал-но. Моментално получаваме 795 Нм въртящ момент, който има потенциала да ни накара да съжалим за обилния обяд малко по-рано. От друга страна обаче, усмивките на всички вътре са гарантирани. Малко са колите, които могат по-бързо да се изстрелят от място, като всички те са електрически, а малко от тях са толкова луксозни и качествено изпълнени.
Източник: BMW
Основният недостатък на всички "спортни" електромобили е пълната тишина, с която те се преместват в пространството. От BMW тук са се постарали да ни лишат от нея, за което благодарим.
Колата издава електронно генериран звук при ускорение, който не цели да имитира този на 4.4-литровия V8 двигател на компанията, а по-скоро да ни пренесе в бъдещето. Усеща се като нещо средно между космически кораб и бензинова спортна машина.
Разбира се, има известно противоречие в това да притежаваме електрическа лимузина с подобна разточителна мощност, защото това немуниемо се отразява негативно на нейния максимален пробег.
В случая на i5 M60 той е около 450 км, поне на хартия. При повече "тестове" за удоволствие на ускорението в реални условия той е около 100 км по-малко. Достойно представяне, но имайки предвид състоянието на инфраструктурата за зареждане, все още не смятаме, че това е кола за дълги пътувания. Или поне, ако собственикът няма против да постои малко на опашка на някоя зарядна станция на магистралата.
Източник: BMW
- Може да: бъде представителен и практичен
- Не може да: е скромен
- Липсва му: по-нисък под
Като стана въпрос за магистрали, BMW i5 M60 се чувства като у дома си там. Стъпил на 20-инчови джанти (срещу доплащане се предлагат и 21-инчови) автомобилът се усеща тежък в смисъла на стабилен и уверен. В този вариант колата тежи 2300 кг, което е нормално за автомобил с тези размери, два електромотора и доста голяма батерия. Въпреки това посоките се сменят с лекота от волана, а взимането на завой с неприлично висока скорост, се случва с лекота. След това веднага се обираме, защото range-а пада и трябва да сме внимателни.
BMW i5 е перфектният представителен автомобил за успелия човек, който държи на електрическото задвижване. Изглежда впечатляващо, вътре е луксозно, размерите позволяват дори да пренесем навити на руло килим, а багажникът побира много куфари.
За нас осветените бъбреци отпред са прекалено натрапчиви и ни се искаше някак да не се заклещваме на влизане и излизане от шофьорската седалка, но това е цената на използването на една и съща архитектура както за конвенционални задвижвания, така и за електрически такива.
В крайна сметка върнахме колата с нежелание и с мисълта, че непреходността сама по себе си е преходна. Но не и за BMW Серия 5.