При избора на достъпен и практичен автомобил, сърцето винаги отстъпва място на разума, или поне така трябва да бъде според нас. Това са коли, които обикновено не впечатляват с нищо, характерът им е обран и "равен", почти невъзможно е да се влюбим в тях, но не можем и да ги намразим. И така ден след ден, през който те са плътно до нас, винаги когато имаме нужда от тях.

Звучи добре, нали? Бурната автомобилна любов е хубаво нещо, но върви ръка за ръка и с голямо разочарование.

Спортните коли доставят изключително удоволствие, но са доста изнервящи в града, където се паркират трудно, шумни са и воланът им е тежък. Джиповете са впечатляващи, вдъхват респект и могат да натоварят много, но са лакоми за гориво и скъпи за поддръжка. Кокетните градски коли пък са икономични, пъстри и симпатични, но не стават за нищо друго и не са особено удобни. И какво следва от всичко това?

Нещо като Citroen e-C4. Той е средноразмерен, той е хечбек, той е електромобил, значи би трябвало да е достатъчно добър във всичко, от което имаме нужда.

Снимка 658406

Източник: Citroen

Решихме да проверим това твърдение, като го покарахме няколко дни. За да сме сигурни, че тестът е релевантен, сложихме и две детски столчета отзад, ей така за разкош.

Както личи и от името, e-C4 е електрическата версия на стандартното C4, а не изцяло нов електромобил, създаден от нулата. Това е и най-практичният електромобил на Citroen в момента, които предлагат още забавното, но минималистично Ami, както и полезните, но не особено представителни ванове e-Berlingo и е-Spacetourer.

Снимка 658407

Източник: Citroen

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: е-C4 ELECTRIC 156
  • Работен обем: -
  • Мощност: 156 к.с.
  • Въртящ момент: 260 Нм
  • Ускорение: 9.3 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 150 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 420 км
  • Капацитет на батерията: 54 кВч
  • Базова цена: 80 690 лв.

УМЕРЕН АВАНГАРД

Колкото до e-C4, получаваме хечбек с модерни и дори леко авангардни линии. Отпред имаме два ехидно присвити LED фара, издут преден капак, сравнително високо купе и високо разположени стопове, преминаващи в стандартен за модела черен спойлер. Бихме го определили като типичен Citroen, който не преминава онази граница на лудост, която прави разликата между масовия модел и бутиковия такъв.

Същото важи и за вътрешността. Типичната шантава тапицерия на седалките, с която свързваме Citroen в последно време е налична и тук.

Тестовият автомобил бе оборудван със салон с комбинация от еко кожа и издръжлив текстил, която намираме за особено подходяща за подобен клас автомобил. От една страна, кожата създава усещане за лукс, а от друга - текстилът подсказва за екологичната същност на електромобила и ни лишава от онова класическо парещо усещане през лятото, когато колата е стояла дълго на слънце.

Снимка 658411

Източник: Citroen

Останалото е точно това, с което сме свикнали в последните модели на Citroen - централно разположен широк дисплей, по-малък и изчистен дисплей зад волана, както и доста подредено табло.

Усещането e за добре сглобен автомобил с качествени материали, като харесваме това, че основните функции за регулиране на отоплението на волана, отоплението на седалките и управлението на климатика са изнесени на физически бутони и врътки, които са лесни за ориентиране и ползване.

Снимка 658404

Източник: Citroen

Има и доста пространство за съхранение и зареждане на телефон(и), чаши, както и каквото друго се сетим - нещо задължително за всеки разумен и практичен автомобил, но уви не всички се справят добре в тази дисциплина. Воланът е по-скоро елипсовиден, отколкото кръгъл, а долният му лъч е извит навътре и визуално сякаш не съществува.

Харесва ни, че e-C4 е умерен във всяко отношение, включително и в използваните технологии. Налично е всичко, с което модерните автомобили трябва да разполагат, в това число и паркинг асистент с камера с гледна точка от птичи поглед.

Честно казано, не сме свикнали по-достъпните коли да имат особено удобни паркинг асистенти, но тук не е така. Да, резолюцията на дисплея не е като на тези на моделите в премиум класа, но системата позволява паркиране с нула усилие и до сантиметър. Без страх от ожулени джанти и брони, както и без излишни нерви и ругатни наум. Уточняваме, че в случая под "достъпен", имаме предвид автомобил със стартова цена от 80 000 лева.

Снимка 658408

Източник: Citroen

АДЕКВАТНОСТ

Мощността на електрическия двигател е адекватна. Citroen e-C4 се предлага в две версии - със 136 и със 156 к.с. Карахме втората и макар че на хартия подобна мощност за автомобил, тежащ около 1600 кг не звучи никак обещаващо, след три дни с колата усетихме, че мощност не ни е липсвала.

Правим уточнението, че за целия период не сме и помисляли да се състезаваме със себе си или с някого наоколо, а по-скоро да се придвижваме и пътуваме безопасно. За такива цели, двигателят на e-C4 предлага достатъчно мощност.

Снимка 658412

Източник: Citroen

Ефективността би трябвало да е в основата на електромобилите, което някои производители забравиха. Французите от Citroen очевидно не са, защото намираме e-C4 за именно такъв. Без да се стараем, изминахме с едно зареждане 290 км, като 100 от тях бяха на магистрала. Отново говорим за адекватност, не за резултати, целящи да впечатляват.

Реално, 290 километра са повече от достатъчни за цяла седмица градско ползване, където e-C4 е във вихъра си. Извънградско бихме искали повече, но от друга страна батерията от 54 кВч е компактна и би се заредила до 80% само за 30 минути от зарядна станция с мощност 100 кВ. Би ни се искало и максималната скорост да е по-висока от 150 км/ч, не за друго, а за да имаме резерв при изпреварване, но уви.

Снимка 658403

Източник: Citroen

  • Може да: е напълно адекватен
  • Не може да: се състезава
  • Липсва му: по-голям багажник

В крайна сметка, успяхме да се повозим удобно, въпреки двете детски столчета отзад и техните бурни обитатели. Вътре има достатъчно място, но за съжаление същото не можем да кажем за багажника. Той е с обем 380 литра, точно колкото и на версията с двигател с вътрешно горене, но тук имаме два доста обемни кабела за зареждане, които заемат допълнително място.

Още по-интересно става при версиите с допълнителния събуфер, който се монтира в отделението за инструментите отдолу. Това означава, че същите отиват в общото пространство, намалявайки неговия обем.

Ако решим да вземем със себе си и резервна гума, както беше при тестовия автомобил, багажникът започва рязко да отеснява. Особено ако искаме да поместим в него шаси и кош за детска количка. Разбира се, винаги може да разчитаме на пътна помощ и да оставим инструментите и резервната гума в гаража.

Снимка 658409

Източник: Citroen

Без съмнение Citroen e-C4 е разумен, адекватен и практичен автомобил. Честно казано, малко ни липсва лудостта на моделите на френската компания от миналото. Тук такава почти няма. И въпреки това, автомобилът се усеща някак различен. Едва доловимо, небрежно и с лекота, но все пак различен от останалите.

Да, окачването би могло да бъде по-меко, графиките на дисплеите биха могли да бъдат по-красиви, а багажникът по-голям, но не са ли това дреболии и не е ли по-важно да се концентрираме в анализирането на цялата картинка.

Citroen e-C3 - новата генерация, задвижвана от електричество

Citroen C3 вече няма да бъде същият

Електрификацията е неизбежна част от прогреса

А именно, че e-C4 е смислен и ефективен електромобил за нормалния семеен градски човек. Звучи простичко, но това е всичко, от което имаме нужда понякога. Колкото до лудостта... Може или да я оставим в миналото, или да се ориентираме към гамата на DS.