Неотдавна Volkswagen тръгна по пътя на нова електрическа идентичност. Всичко започна с компактния ID.3, след това се появиха ID.4 и ID.5, а гамата се разпростря и към лекотоварните модели с ID.Buzz. Общото между всички тях е, че това са изцяло нови електромобили, проектирани от нулата да бъдат само и единствено на ток.

Казваме това, защото много компании се заеха да адаптират конвенционалните си модели и да създават техни електрически версии. Или пък да се проектира от нулата модел, чиято платформа да позволява както електрическо, така и бензиново/дизелово задвижване. И двата подхода имат своите плюсове и минуси, разбира се, но Volkswagen пое по пътя на белия лист и смятаме, че така е по-честно.

Снимка 659184

Източник: Volkswagen

В тази връзка кой член липсваше в електрическото семейство? Досега имахме градски модели, малко по-практичен техен аналог, както и ван, за който каквото и да кажем, все ще е малко, защото той живее собствен живот в отделна хипарска вселена. Липсваше ни нещо по-представително, нещо по-голямо, удобно и готово за дълги пътешествия без притеснения, че някъде ще закъсаме за ток. Явно и във Volkswagen са осъзнали тази липса, защото наскоро на пазара излезе моделът ID.7, който е точно това.

ПРЕМИУМ

Терминът "премиум" е трудно обясним, поне що се отнася до автомобилите. Бяхме свикнали да го ползваме, когато описваме моделите на едва 4-5 автомобилни марки, но в последно време той все по-често влиза в употреба. В случая на ID.7 въпросното определение е съвсем на място. Още от пръв поглед тази кола изглежда тежко и луксозно. Дизайнерският език на ID семейството е преминал и тук, но по-един по-улегнал, изчистен и представителен начин. Няма много линии, няма и излишен стремеж да впечатлява и да бъде харесван. И въпреки това, много хора го заглеждат.

Снимка 659183

Източник: Volkswagen

Предницата е дълга и ниска, фаровете са присвити, а бронята е като ухилена. Отстрани виждаме огромни джанти, плавни линии и агресивни прагове, които контрастират с общата елегантна стилистика и я допълват. Харесва ни. Отзад пък имаме дълъг и тънък стоп и огромен хечбек капак, ей така, за по-лесно товарене.

Снимка 659180

Източник: Volkswagen

Цялостното ни усещане за визията на ID.7 е за един подчертано модерен и добре проектиран автомобил. Усещане, което впрочем се затвърждава и като отворим вратата. Дръжките са вградени и имат електрическо усилване, така че е нужно просто да ги докоснем и вратата се отваря с лек шум.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: ID.7 ProРаботен обем: -

Мощност: 286 к.с.

Въртящ момент: 550 Нм

Ускорение: 6.5 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 180 км/ч

Максимален пробег (WLTP): 621 км

Капацитет на батерията: 77 кВч

Разход: 13.2 кВч /100 км

Базова цена: 110 271 лв.

Вътре се разкрива премиум интериор с дълбоки седалки от велур, изцяло дигитално табло и много изчистено "барче", в което е разположена ниша за безжично зареждане на смартфон, USB-C портове, както и поставки за чаши. Хубавото е, че всичко това може да бъде покрито с две срещуположни щори за още по-минималистично усещане. В същата конзола е вграден и доста голям подлакътник за още дреболии.

ID.7 е един от първите автомобили на Volkswagen, който ползва новия централен дисплей, който вече е с цели 15 инча размер. Освен размера, системата се различава и по изцяло новата визия и логика на менютата вътре. Общо взето концепцията е като на таблет, има централен нефизически "бутон", който ви измъква до хоум скрийна, където и да сте попаднали, а отгоре и отдолу на екрана разполагате с бързи връзки до пътните асистенти, климатичната инсталация, режимите на работа и т.н.

Снимка 659186

Източник: Volkswagen

Има нещо чаровно в скъсването с физическите бутони, но честно казано на нас ни идва малко в повече. Не спираме да се чудим какво би станало, ако дисплеят дефектира някъде далече от дома, което би ни отрязало достъпа на практика до всички функции на автомобила. Да, това е проблем на модерното автомобилостроене, но изглежда повечето хора са доволни от това, иначе защо компаниите биха приели толкова масово този подход. Или може би ние сме твърде черногледи.

Снимка 659181

Източник: Volkswagen

При ID.7 дигитализацията достига нови нива. Излишно е да казваме, че отоплението, системите за безопасност и всичко останало се управлява от дисплея, това е ясно. Тук обаче дори посоката на всеки индивидуален въздуховод се управлява оттам. Точно така - ако някоя дюза ви духа в челото и това ви е неприятно, липсва възможност с едно бързо пресягане да промените посоката на въздушния поток или да затворите въздуховода напълно. Трябва да влезете в менюто, откъдето с приплъзване да насочите въздуха по дигитален път. Има нещо sci-fi в това и е безспорно интересно, а и повод за завист от близки и приятели, но практично ли е? Според нас не съвсем.

Снимка 659179

Източник: Volkswagen

В ДВИЖЕНИЕ

Колкото до задвижването, то е само едно - електромотор с мощност 286 к.с., който e разположен отзад, задвижва задните колела и се захранва от батерия с капацитет 77 кВч. Толкова.

Динамиката е доста приятна и оценяваме ID.7 като бърз и динамичен автомобил, без спортни амбиции. Карахме го почти през цялото време в режим Comfort и не усетихме нужда от допълнителна мощност. Особено ни хареса това, че без да усещаме намеса, колкото и рязко да натискаме педала на газта, приплъзване на задните гуми не усетихме, което означава, че дори неопитни шофьори няма да изпитат никакви трудности в овладяването на ID.7.

Снимка 659178

Източник: Volkswagen

Пробегът е около 400-450 километра, при това в реални условия, което е чудесно. Това е пробег с включена магистрала, както и умерено, а не прекалено съобразяване с това, че караме именно електромобил. Харесва ни, че рейнджът пада предвидимо и очаквано, с което все още не могат да се похвалят някои електромобили.

Максималната скорост е 180 км/ч, което не е впечатляващо, но е достатъчно и разумно. Иначе бихме се изкушавали да вдигаме още и още, което не е полезно нито за здравето, нито за джоба, нито за разхода на електроенергия. Иначе вътре разчитаме на всички последни технологии за безопасност, които напомнят за своето съществуване с лек звук и деликатно подръпване на волана, но без да се намесват прекалено и да ни карат да се чувстваме следени и контролирани.

Снимка 659185

Източник: Volkswagen

Системата за следене на пътната лента за движение е толкова добра, че ако подадете мигач в завой, тя моментално спира да следи лентата, в която сте и позволява на колата да отиде в съседната. Разбира се, ако няма обекти в мъртвата зона. Умно. Интересна е и технологията за следене на пътните знаци, което не е някаква новост в автомобилния свят, но тук тя ограничава скоростта според показанията на знаците. Малко е дразнещо, защото сякаш си на купон с класната си ръководителка от училище, но пък е полезно. А и винаги можем да изключим темпомата и да си трошим главата както намерим за добре.

Снимка 659182

Източник: Volkswagen

Може да: привлича внимание

Не може да: бъде аналогов

Липсва му: малко емоция

Трудно е да се намери недостатък на ID.7. За нас той е добре проектиран и добре обмислен автомобил, който има смисъл и приложение. Не ни харесва, че няма избор от различни мощности, както и това, че вътре е малко стерилно и прекалено дигитално, но възможността да имаме представителен автомобил през седмицата и семеен такъв през уикенда е изкушаваща.

Разбира се, трябва да се съобразим и с багажника, който не ни впечатли с размер за толкова голяма кола. Донякъде объркващ е и асистентът за паркиране, който доста агресивно подсеща за опасност, дори когато такава реално няма. Може би това беше и причината чисто новият тестов автомобил да беше вече ожулен на две места. Или пък проблемът е бил от човешко естество... - не се наемаме да кажем. Казваме само, че ID.7 си струва всички 110 000 лв.