Ако се загледаме по улиците на който и да е град, ще видим много различни модели автомобили. Ярки цветове, авангардни форми, футуристичен дизайн - има за всекиго по нещо. Но това е само на първо четене.
В действителност, повечето коли в днешно време са еднакви като архитектура, окачване, двигатели, технологии. Даже това е един от основните поводи за мрънкане от страна на заклетите фенове - че "едно време не беше така".
В тази връзка, какво може да направи една компания, част от огромен конгломерат, за да различи свой модел от всички останали, които ползват същата платформа и двигатели. Отговорът е очакван и прост - дизайн.
Източник: DS 3
В този контекст по инерция наричаме DS 3 модел на Citroen, а той, поне на хартия, не е такъв. Марката DS бе отделена от Citroen още през 2009 г. и в момента е самостоятелен бранд, част от портфолиото на конгломерата от автомобилни компании Stellantis.
Съвсем естествено, това означава, че моделите на DS споделят огромна част от технологиите си с останалите модели от концерна. Но вместо да разсъждаваме дали няма автомобил с друга емблема, който да е по-изгоден, предпочитаме да опознаем DS 3, който изглежда по-интересен и различен от всички останали модели, които ползват същата база.
Източник: DS 3
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: DS 3 E-TENSE
- Работен обем: -
- Мощност: 156 к.с.
- Въртящ момент: 260 Нм
- Ускорение: 9 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 150 км/ч
- Максимален пробег (WLTP): 395 - 404 км
- Капацитет на батерията: 54 кВч
- Базова цена: 60 050 лв.
ШАНТАВ
Приемаме DS 3 като Citroen, такъв, какъвто трябва да бъде - доста луд. На пръв поглед колата изглежда различно, най-вече заради нетипичната форма на задната врата. Не сме сигурни харесва ли ни, или не, но сме убедени, че не е нещо, което се вижда всеки ден.
Дръжките пък са вградени във вратите и се появяват, когато се доближим до колата. Виждали сме подобно решение, признаваме, само че в доста по-скъпи и луксозни коли.
Формата на фаровете е много странна, формата на дневните светлини е странна, формата на предната броня дори е някак неочаквана.
Задницата може би е най-нормалното нещо във външността на тази кола. Или поне до момента в който се опитаме да отворим задния капак, чийто бутон e скрит в бронята, точно над номера. Обичаме шантави коли, признаваме.
Източник: DS 3
Шантаво е и вътре. Дизайнът на вътрешната част на вратите е толкова странен, че не е останало място къде да се сложат бутоните за отваряне на прозорците. За сметка на това, в дебелата облицовка на вратите е вградена страничната духалка на климатика, която във всяка друга нормална кола се намира в самото табло.
Колкото до прозорците, те се управляват от две редици със сребристи бутони около скоростния лост. Нелошо решение - особено за хората, които обичат да държат волана основно с лявата си ръка. Проблемът е, че заради сребристото покритие на бутоните, символите им не се четат особено, което прави ориентацията поне в началото малко трудна.
Източник: DS 3
Другото нетипично е, че на централната конзола няма нито един въртящ се контролер, всичко се управлява чрез физически бутони в трапецовидна формация. Красиво е, интересно е, различно е, но поне на нас не ни беше най-удобното нещо на света.
Източник: DS 3
Не можем да кажем същото за седалките, които са чудесни. Кожената им тапицерия отново е доста нестандартна и с много дълбоки шефове. Усещането при допир е на висококачествена материя, присъща отново на значително по-скъп автомобил, но най-важното е, че са доста удобни.
Източник: DS 3
Не сме свикнали да виждаме и толкова добри матрични фарове в този клас. Без да впечатляват с нещо конкретно, светлините на DS 3 успяват да свършат ефективно работата си и да изключват определени снопове светлина, за да не заслепяват останалите участници в движението. Хубавото на това е, че имаме всички удобства на това да караме на дълги светлини, но без да се притесняваме, че пречим или дори застрашаваме безопасността на околните. Разбира се, екстрата се предлага срещу доплащане.
Източник: DS 3
ДУШЕВНОСТ
Хубавото е, че имаме избор на задвижване и за разлика от много модели на пазара в момента, DS 3 може да бъде поръчан в две бензинови, една дизелова и една изцяло електрическа версии. Ние карахме най-мощната от тях, наречена E-TENSE. Първата буква от допълнението към името издава, че това е версията на ток, която в случая разполага с мощност от 156 к.с.
Източник: DS 3
- Може да: бъде интригуващ
- Не може да: се слее с тълпата
- Липсва му: малко по-разбираем интериор
Намираме електромотора за чудесно оразмерен за това купе. DS 3 E-TENSE се усеща като пъргав и способен, в градски условия се провира с лекота навсякъде и като всеки електромобил, именно там постига най-висока ефективност. Извън града обаче колата има адекватна динамика, позволяваща нормално движение както по малки извънградски пътища, така и по магистрала. Задвижването е предно.
Малко разочароваща е максималната скорост от 150 км/ч, но това е нещо, с което трябва да свикваме - повечето електромобили, а дори и хибриди и модели с конвенционално задвижване в наши дни, разполагат със сходна максимална скорост. Може би просто тъжим за времената, в които стандартен семеен хечбек с лекота развиваше 220 км/ч. На цената и на много вредни емисии, разбира се.
Източник: DS 3
С едно зареждане DS 3 E-TENSE може да измине до 400 км според протокола WLTP. В реални смесени условия, числото е по-скоро 300 км, което не е много, но не е и малко. DS 3 никога не е имал претенциите да бъде автомобил за дълги пътешествия, 300 километра са достатъчни за уикенд ваканция, а в града, това е цяла седмица каране без зареждане.
Източник: DS
Колкото до останалите варианти на задвижване, DS 3 се предлага с бензинов мотор със 100 и 130 к.с., както и с турбодизелов двигател отново със 130 к.с. Хубавото на версиите с конвенционални задвижвания е, че са по-достъпни като цена и имат по-висока максимална скорост, ако това е важно за нас.
Но пък колкото и да са ефективни, зареждането на резервоара им струва значително повече, а и имат ауспух, което в днешно време е порок.
DS 3 E-TENSE е интересен автомобил. Той привлича погледи и кара обитателите му да го усещат като различен и интригуващ модел. Пък и не става въпрос само за дизайн, важното е той да пасва и на характера на колата. Според нас тук това се случва.
Съвсем естествено, когато си различен, не може да се харесаш на всички, както и ние не харесахме някои дизайнерски решения в DS 3 E-TENSE. Хареса ни обаче умереното използване на технологии, адекватната мултимедийна система и нейното управление, както и това, че много пъти си казахме, че дадена екстра не сме свикнали да я виждаме в достъпен модел на Citroen. Така де, на DS.