Да започнем с нещо лесно. Не всяко MINI е Cooper, не всяко MINI е малко, не всяко MINI е с две врати и не на последно място MINI отдавна не е изконно британска марка.

И след като уточнихме важните неща, трябва да кажем, че MINI е култов бранд, още от появата на класическия модел, който се появява през 1959 г. и се продава под марките Austin и Morris.

Без да влизаме в излишни исторически препратки, това бе кола, създадена от нуждата на масовия човек от достъпна и практична мобилност. За разлика от повечето други опити на други компании по същото време обаче, Mini някак успя да зареди новия си автомобил не просто с утилитарност и ниска цена, но и със силен характер, който накара милиони да го обикнат.

Снимка 660026

Източник: MINI

Ако превъртим набързо до 2024 г. малко от това е валидно и днес. Освен че името на марката вече се изписва само с големи букви, MINI вече позиционира автомобилите си в съвсем друг сегмент. Те далеч не са ориентирани към масовата аудитория, ако изключим някоя крайно орязана и базова версия на двувратия хечбек. Но дори там ще открием много повече екстри и технологии от най-необходимото.

Тези ни помисли кулминираха в новото MINI Countryman. Преди години успяхме да простим на MINI, че пусна на пазара джип, което първоначално ни се струваше като ерес, а сега сме изправени пред третото поколение на модела, което е колкото същото, толкова и различно.

Снимка 660027

Източник: MINI

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Countryman C
  • Работен обем: 1499 куб. см.
  • Мощност: 170 к.с.
  • Въртящ момент: 280 Нм
  • Ускорение: 8.2 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 212 км/ч
  • Среден разход: 6.2 л/100 км
  • Трансмисия: 7-степенна автоматична
  • Базова цена: 87 319 лв.

SAME SAME, BUT DIFFERENT

Концепцията е ясна - по-високо, по-голямо и по-практично купе с опция за 4х4 задвижване. Такава беше и в първото и във второто поколение на Countryman. Но докато оригиналният "селянин" изглеждаше като нормално MINI, само че ужилено от оса, сега вече говорим за много по-улегнала и сериозна визия с напълно нова идентичност.

По-просто казано, Countryman вече живее свой собствен живот и не иска никакви сравнения с "малкия" си брат. Дизайнът е подчертано футуристичен, фаровете сякаш умишлено са "избягали" от кръгловатата форма, дръжките вече са вградени във вратите, плавните линии на предния капак вече ги няма и той е станал по-сериозен, и вече има голяма издутина, която подсказва за мощност под капака.

Стоповете също са изцяло преработени и сега изглеждат като "захапали" задния капак, а незнайно защо задницата малко ни напомня на тази на Land Rover Defender.

Снимка 660025

Източник: MINI

Няма две мнения, новият Countryman не позволява да се усъмним, че това е именно MINI - характерната предна решетка е тук, пропорциите са познати, равният покрив с различен цвят също. Но си личи, че това е изцяло нов модел с нова архитектура и нов дизайнерски език.

Снимка 660023

Източник: MINI

Впечатлението се затвърждава и от интериора, където всичко е различно. Таблото, седалките, централния дисплей, тапицериите, дори дръжките за отваряне на вратите са странни, нетипични и недотам "Mini". Сядайки вътре все пак се почувствахме на познато място, основно заради кръглия дисплей в средата на таблото.

Снимка 660032

Източник: MINI

За пръв път трябва да говорим за диаметър, а не за диагонал, когато казваме колко е голям, защото той е истински кръгъл, а не както сме свикнали, правоъгълен и поставен в кръгла рамка. Резюлоцията му е кристална, което го прави изключително приятен за гледане.

Информацията е в изобилие и е чудесно поднесена, но всеки собственик на някой от по-старите модели на MINI ще се нуждае от поне седмица, за да свикне с новата аранжировка на менютата и местоположението на отделните данни, за да не ги "търси" продължително с поглед.

Снимка 660022

Източник: MINI

Голямото нововъведение е това, че при избор на различен режим на двигателя, дисплеят сменя изцяло своя облик. Свикнали сме да се сменя някой цвят, амбиентно осветление и т.н., но тук дисплеят се променя изцяло, което допринася за така очарователния и леко детински характер на всяко MINI, в това число и на този уж сериозен Countryman.

Снимка 660028

Източник: MINI

Леко налудничави и предизвикващи усмивка са и основните физически контроли, разположени под дисплея. Те са пет на брой, напълно различни един от друг и са разположени в общ панел. Идеята на дизайнерите е била всеки от тях интуитивно да подсказва за функцията, която управлява.

Не сме сигурни дали изцяло е така, но врътката за стартиране на двигателя наистина възприехме като истински ключ, което както вече стана ясно, ни накара да се усмихнем.

Снимка 660031

Източник: MINI

Леко разочароващо е, че вече зад волана няма нищо. Първото поколение на Countryman разполага с оборотомер и дигитален скоростомер, а второто имаше малък, но изключително удобен дисплей с всичко най-необходимо. Тук няма нищо и честно казано ни липсва.

Тест драйв, MINI Cabrio, вятъра в косите и какво е да си рок звезда

MINI Cooper S Cabriolet - какво е да си рок звезда

MINI Cabrio е технологична и лъскава машина, на която ѝ липсва очарователната инфантилност

Да, имаме head-up дисплей, но той не е достатъчен и ни кара да се чувстваме по-скоро във футуристична кола на ток, отколкото в автомобил с go-kart усещане. Може би сме твърде старомодни. Иначе вътре е по-голямо и по-луксозно от всякога. На втория ред седалки вече има повече място, а багажникът е запазил своя размер от предходния модел - 450 литра.

Снимка 660029

Източник: MINI

  • Може да: e игрив и забавен
  • Не може да: качи Мусала
  • Липсва му: истинско табло зад волана

GO-KART?

С годините, директното и първично усещане зад волана на MINI поизбледня, трябва да признаем, но това е нормално, предвид порасналите размери, нарасналото тегло и всички изисквания за безопасност и комфорт, на които колите вече са длъжни да отговарят. Не сме сигурни доколко е уместно да сравняваме управлението на Countryman с това на картинг, както от компанията се опитват да ни убедят, но е вярно, че удоволствие от шофирането има.

Смятаме, че инженерите на компанията значително са се заиграли с окачването и то вече не е така грубо и шумно, което не е компрометирало директността му. Countryman се усеща стабилен и спокоен, когато преминава през неравности, но в същото време игрив. Смяната на посоките се случва с лекота, а най-големият показател, че тази кола умее да завива, е фактът, че карайки я ни се поиска да слезем от магистралата и да потърсим малко по-"къдрав" път.

Снимка 660021

Източник: MINI

Дори и с най-слабия двигател в гамата - 1.5-литровия бензинов мотор със 170 к.с. - Countryman е достатъчно динамичен и забавен за шофиране. Той е комбиниран с 7-степенна автоматична скоростна кутия, която е доста "мазна" и допринася за усещането зад волана.

За съжаление в този вариант няма падове за смяна на предавките от волана, но по-спортно ориентираните шофьори могат да се насочат към най-агресивната версия John Cooper Works, която има 300 к.с. мощност.

Снимка 660030

Източник: MINI

Добрата новина е, че Countryman продължава да се предлага и с една дизелова версия, ей така за традиционалистите, както и с 4х4 задвижване. Смятаме, че въпреки името си, тази кола принадлежи на асфалта, но знае ли човек, може някой авантюрист да мисли другояче.

Снимка 660033

Източник: MINI

MINI Countryman ни харесва. Най-вече с това, че е смел, леко нахален и малко налудничав. Като човек, който не се свени да облече това, което му харесва, без да се съобразява с "порядъчните" норми. Все по-сериозният външен вид на модела според нас го отдалечава от онова миловидно изражение, което всяко MINI трябва да притежава, но от друга страна времената се менят, продажбите са важни, а може би това е по-конвертируемата стилистика.

Тест драйв, MINI Countryman Cooper S е забавният начин да признаем, че сме помъдрели

MINI Countryman - защо да носиш кецове на 40 е съвсем нормално

Тест драйв: MINI Countryman Untamed Edition

При всяко положение смятаме, че третото поколение е доказателство, че Countryman успя да се наложи и да заживее свой собствен живот, което е изключително сериозно постижение при толкова емблематични предци.