В края на февруари един български моден бранд представи творенията си на Mad Mood Milano Fashion Week - събитие, което тече паралелно със Седмицата на модата в Милано. За да стигнат до италианската модна столица, Lenécra спечелиха първо конкурса "Mad Mood Milano Fashion Week търси български таланти", организиран от International Fashion Connection (IFC).

По думите на Гергана Димова и Мария Попова - създателките и движещата сила на Lenécra, това се оказва възможност не само да излязат извън границите на България и да представят бранда си пред световната модна общност в Милано, но и да споделят творчеството си с ценители на модното изкуство, да се срещнат с други артисти, да изградят партньорства и да се утвърдят в модната индустрия.

А Мария и Гергана определено заслужават да бъдат там заради различната и авангардна мода, която създават. Вдъхновени от изкуството, природата и азиатската култура, те работят основно с естествени материали, за да създадат модели, които могат да бъдат носени и от жени, и от мъже.

Преди да комбинират творческите си импулси, двете имат поредица от "случайно неслучайни срещи", които са като знак, че трябва да работят заедно. Така се появява Lenécra - името идва от френски и е огледален прочит на arc-en-ciel, което означава "дъга".

"Тъй като се вдъхновяваме от природата и природните елементи, решихме името да бъде свързано с магично природно явление - дъгата, която символизира моста между божествения и земния свят, единство, както и вдъхновение да се стремим към баланс, хармония и любов в самите себе си и към себе си, и след това към света", разказва Гергана.

Да, името е толкова необичайно, колкото и моделите на Lenécra. Но двете дизайнерки са уверени, че това е начинът да бъде представена уникалността на всеки човек - "чрез експериментални и вдъхновени от природата дизайни". Точно това ги свързва и с японската култура, дефинирана до голяма степен от връзката с природата и нейното опазване.

"Невъзможно е да се говори за японската култура отделно от будизма. Философията на бранда ни е свързана с дзен будизма, който ни напътства да стигнем до едно вътрешно преживяване, което се случва в недрата на нашето същество, наречено на японски сатори. Да преживееш сатори означава да осъзнаеш несъзнаваното", обяснява Гергана. И допълва, че в дизайните на Lenécra можем да открием и друга японска концепция - уаби-саби или търсенето на красотата в несъвършенствата.

Мария допълва, че стилът на Lenécra е несъвместим със симетрия и правилни форми. "Така дрехите придобиват уникалност и носят свой смисъл и история. Уаби-саби ни позволява да бъдем себе си и да прегърнем несъвършенствата си."

Десислава Тошева от Caviar Couture: Българската дизайнерка, която облече майката на Илон Мъск

Българката, която облече майката на Илон Мъск

Какво стои зад успеха на Caviar Couture

Затова не е изненадващо, че сред основните принципи на бранда е устойчивостта. "Изработваме продуктите си според постъпила поръчка. Стремим се и към минимални отпадъци. Не хвърляме остатъците от платове, а създаваме с тях оригинални текстилни торби, които служат за съхранение на дрехата и са част от нашата брандирана опаковка", обяснява Гергана. Мария пък допълва, че основните материали, които използват за шиене на дрехите, са от устойчиви материали като памук, лен, вълна, коприна, бананово дърво.

Коя според вас ще е водещата тенденция в модата в близките години?

Гергана: Виждаме, че светът става все по-осъзнат и повече хора започват да изграждат разбиране за бавната и устойчива мода. Искрено се надявам през следващите години тази тенденция да продължи да се развива и да се стремим да избираме етично изработеното облекло, щадящо околната среда.

Ние се стремим да създаваме висококачествени дрехи в контраст с голямото потребление на евтини и нетрайни артикули. Насърчаваме и нашите клиенти да избират такъв вид облекло, защото устойчивата и концептуална мода носи много повече стойност.

Мария: Устойчивите материали и дизайн ще продължат да вземат превес, надявам се на повече съзнателност в обществото ни в тази посока, където се сливат екологичната осъзнатост и иновациите в материалите.

Как точно протича творческият процес, когато започвате работа по нова колекция?

Мария: Творческия процес включва експериментиране с форми и материали, следвано от създаване на прототипи и персонализация на дизайните. Рисуваме ги или моделираме, като използваме софтуерни инструменти за създаване на визуални представи за всеки елемент от колекцията.

Как бихте описали Lenécra на непознат?

Гергана: Lenécra е необятно пространство вътре в самите нас. Тя е мъдро дете с много различни отличителни качества, с големи мечти и амбиции. Тя е социална - чрез комуникацията си с всеки един клиент, колаборация с артисти.

В същността си обаче има едно тихо пространство и спокойна вътрешна будност - мястото, където се ражда вдъхновението и творчеството. Lenécra обича да се изразява навън чрез експерименталните си и авангардни дизайни - част от изразяването на индивидуалността.

Какво предстои пред бранда ви през 2024 г.?

Мария: През 2024 г. Lenécra ще продължи да показва своя артистичен стил чрез нови колекции на границата между модата и изкуството. Брандът продължава да се развива в различни посоки, свързани с изкуството, и да изгражда своя отпечатък в дизайна, като запазва своите ценности и стил.