Когато стане дума за Porsche, в главата на всеки изникват няколко асоциации. Първата, разбира се, е за мощ и спортно усещане, особено предвид историята на марката. Задължително се сещаме и за качеството на материалите и вниманието към дори най-дребния детайл. Защото когато си купи автомобил с марката Porsche, човек си купува и неподправено изживяване.
Светът обаче се е насочил към електромобилите и може би не е чак толкова далеч денят, в който големите и мощни двигатели с вътрешно горене ще останат в историята. Има автомобилни фенове, които това ги притеснява искрено. Най-вече защото смятат, че електрификацията отнема от чара на колите.
Е, втората генерация на Porsche Macan е електрическа и е тук, за да докаже точно обратното - че място за притеснение няма. Нещо, което съвсем успешно вече стори друг модел на немците - Taycan.
С ДНК на Porsche
Всъщност Macan вече е само на ток, което го прави първия напълно електрически модел на Porsche, който заменя съществуващата бензинова версия.
Сухата информация:
- Модификация: Macan 4, Macan Turbo
- Мощност: 408 к.с./ 639 к.с.
- Въртящ момент: 650 Нм / 1130 Нм
- Ускорение: 5.2 / 3.3 секунди от 0-100 км/ч
- Максимална скорост: 220 км/ч / 260 км/ч
- Среден разход (WLTP): 17.9 / 18.9 кВтч/100 км
- Максимален пробег (WLTP): 612 км / 590 км
- Капацитет на батерията: 100 кВтч
- Базова цена: 173 700 лв. / 232 800 лв
И това идва с една торба отговорности, с които Macan трябва да се справи. И го прави съвсем успешно. Твърдим го, защото имахме възможността да тестваме две от четирите му версии - Macan 4 и върховата Macan Turbo.
Още на пръв поглед се вижда, че втората генерация е доста по-различна и то не само заради електрическото задвижване.
Характерният наклон на предния капак е запазен, а светлините са разделени на две части. По-високо, вградени в калниците, са четириточковитe дневни светлини. Малко под тях пък се намира основният модул, който опционално може да е с матрична LED технология.
Отзад също виждаме нещо характерно за Porsche - контура на горната линия "flyline", формиращ един общ елемент със задното стъкло, както и слят заден стоп, който също много напомня на вече споменатия Taycan.
Всичко това придава на новото електрическо Porsche Macan спортен и мускулест вид, след който всеки по улицата би се обърнал.
Втората генерация на модела може да се похвали и с по-голямо междуосие (+8.6 см) спрямо предшественика си. Това спомага автомобилът да бъде изключително стабилен на пътя. Не само при високи скорости, но и на участъци с много завои.

Източник: Porsche
Електрическата еволюция
Porsche Macan е изграден на платформата Premium Platform Electric (PPE), която позволява колата да има 800-волтова архитектура. А това спомага за бързото зареждане.
Пиковата мощност на зареждане достига до 270 кВт, а на станция за бързо зареждане от 10 до 80% може да зареди за около 20 минути. По време на теста ни например успя да добави около 100 км пробег за около 15 минути. При положение, че "нашето" Porsche делеше капацитета на зарядната станция с другo.

Източник: Porsche
Всяка една версия е снабдена с огромна 100 кВтч батерия, която по данни трябва да осигури пробег до 643 км. Разбира се, това много зависи и от начина на шофиране, и от мощността на версията.
Съвсем логично и Macan 4, и Macan Turbo се представяха най-икономично в нормален режим на шофиране. При Sport и най-вече Sport Plus режим не може да говорим за икономия на енергия, но тя е и последното нещо, за което мислим, когато превключваме на тях.
Светкавичен поглед отвътре
Това е Porsche - затова не е изненада, че бутонът за стартиране се намира отляво на волана. Разположение, запазено като почит към моторните спортове и най-вече към легендарното състезание "24 часа на Льо Ман", където всяка секунда е от значение. По време на старта пилотите са можели едновременно с лявата ръка да завъртят ключа, докато с дясната включват предавка - решение, спестяващо ценно време. Както вече споменахме, Macan носи ДНК-то на Porsche - и всяка подобна подробност го доказва.

Източник: Porsche
В интериора отново виждаме някои познати елементи от Taycan, като например извития 12.6-инчов дисплей зад волана, който освен красив, е и удобен и лесен за ползване. Екранът за информационно-развлекателната система пък е 10.9-инчов. Опционално може да бъде добавен и трети, пред пътника, чиято големина отново е 10.9-инча.
Macan се оказва специален за Porsche, защото за първи път в автомобил на марката е наличен head-up дисплей с добавена реалност. Неговата визуализация е сравнително голяма и със сигурност не може да остане незабелязан. Добавената реалност пък по много приятен начин интегрира навигационни насоки и сигнализира, когато сме на път да настъпим осевата линия например.

Източник: Porsche
Приятна изненада в новия Macan е, че не всичко е дисплеи, а е постигнат премерен баланс в дигитализацията. Бутоните на волана са си съвсем истински, а не сензорни. Същото важи и за контрола на климатичната система.
При нея Porsche умело са съчетали изцяло физически бутони с наглед сензорни. Казваме наглед, защото всъщност не е достатъчно да докоснеш бутона за подгрев на седалката например, а трябва да го натиснеш. При което целият панел се движи и по време на шофиране много лесно можеш да разбереш, усетиш и чуеш дали си успял да включиш подгрева, или не.

Източник: Porsche
Силата на Macan може и да във визията, динамиката и технологиите, но електромобилът умело напомня, че може да бъде и семеен. Под предния капак, в така наречения фрънк, има място за съхранение на кабели за зареждане или каквото още се сетим с капацитет от 84 литра. Отзад, в багажника, вместимостта е 540 литра. Бързата сметка показва, че електрическият Macan превъзхожда конвенционалния доста сериозно в багажно пространство, защото разполага със 127 литра повече от това на предходния модел.
Спиращо дъха електричество
Както вече казахме, карахме и Macan 4, и Macan Turbo, така че много добре може да разграничим двете версии.
Въпреки че разполага със "само" 408 к.с., по-слабата версия се усеща също много динамична и ясно може да се разграничи разликата между режимите на шофиране. И да, в Sport Plus "харчи" повече, но за сметка на това рекуперацията е много деликатна и определено не е натрапчива като при други електромобили, които могат направо да спрат.

Източник: Porsche
Когато стане дума за Turbo-то, вече всичко е съвсем различно. И не визираме само монохромната емблема, която отличава версията, а и цялостното усещане да караш такава кола.
Тук някои могат да негодуват как така електрически автомобил ще се казва Turbo при положение, че няма турбо. Идеята тук е да се подчертае, че именно това е най-мощната версия на Macan.
- Може да: е и спортен, и семеен
- Не може да: не се набива на очи
И то колко мощна. Въпреки теглото на колата (над 2.4 тона), тези 639 к.с., с които разполага, осигуряват рязък старт. По данни става дума за 3.3 секунди от 0-100 км/ч.
Е, ние не сме засичали секундите, но нямаше и как, защото при ускорението, с което Macan Turbo разполага, не можеш да си поемеш дъх, какво остава да засичаш време.
Факт е, че заиграването със Sport Plus режима и педала на газта повлиява на пробега. Но усещането определено си заслужава няколкото "изядени" километра пробег. Сцеплението на автомобила е добро, а ускорението брутално, което придава типичната за Porsche динамика при шофиране.