MINI може и да са малки коли, но пък гамата, включваща шест модела в различни версии, не е никак малка. В края на миналата година беше представена новата моделна гама на John Cooper Works (JCW), която не е като останалите.
Феновете на марката знаят отлично, че именно JCW вдъхва състезателен дух на MINI, правейки шофирането още по-динамично и забавно.
Тествахме възможностите на MINI John Cooper Works както в бензинова версия, така и в електрическа. И в двата случая MINI-то бе триврато, което ни достави много спортно усещане.
Разбира се, както у нас, така и у всеки автомобилен ентусиаст веднага се породи въпросът: "Кое MINI е по-добро?" За да си отговорим на него, тестът включваше както движение по Подбалканския път, така и по магистрала.
MINI John Cooper Works Electric
Авантюрата ни с новите попълнения в гамата започна наелектризиращо. Още преди човек да се качи в колата, му правят впечатление няколко характерни за гамата John Cooper Works неща.

Източник: MINI
Колата е едновременно широка, но и ниска и въпреки малките си размери има мускулест силует, което неизменно те зарежда с емоция. Налице са и типичните за JCW екстериорни елементи като контрастния покрив и опционалните спортни ленти на предния капак, с които "нашето" MINI се фукаше гордо.
Отпред виждаме също така рамкираната черна радиаторна решетка и новото лого на JCW. Отзад също е помислено за аеродинамиката, защото там откриваме спойлер в цвета на покрива, който на теория трябва да помага на колата да е още по-здраво стъпила на земята.
След моментния захлас по външността идва ред да се качим вътре. И там откриваме изчистен от излишни детайли интериор. Пред шофьора няма екран, а изключително удобен head-up дисплей, докато информационно-развлекателната система се управлява от характерния кръгъл OLED дисплей с диаметър от 24 см.

Източник: MINI
Силно впечатление прави и спортният волан, който вместо трета спица има отличителна текстилна лента. Още с първия си допир до него човек усеща, че няма как да му се изплъзне и в напечени ситуации.
Може би един от недостатъците на автомобила е, че вози твърдо и се усещат повечето неравности по пътя, но пък в разгара на тест драйва разбрахме, че това е добре компенсирано от усещането и динамиката, която ни бива сервирана в тази наглед малка опаковка.
Със своите 254 к.с. и 350 Нм максимален въртящ момент електрическото MINI JCW разполага с изключителна пъргавина. Ускорението от 0-100 км/ч се случва за 5.9 секунди, но всъщност не то ни впечатли толкова, колкото бързото доускоряване.
Благодарение на електрическото задвижване на колата не ѝ е необходимо никакво време, за да ни залепи за седалката и осигури динамиката, от която имаме нужда. За разкош от лявата страна на волана има бутон Boost.

Източник: MINI
В спортния режим Gokart при натискането и задържането му на дисплея в средата на таблото започва ефектно да тече 10-секундно отброяване. Освен че дава усещане за някакво своеобразно изстрелване, този бутон ни дава едни екстра 20 кВт (26 к.с.) мощност в рамките на тези 10 секунди. Така ако сме сметнали, че иначе голямата мощност не ни е достатъчна за дадено изпреварване, може да я увеличим още малко.
Вече споменахме мускулестия и широк силует на MINI John Cooper Works Electric, както и задния спойлер. Е, на практика и двете вършат своята работа перфектно и колата стои като прихваната с магнит за пътя и при по остри завои. Стабилност, която ни дава още добавена стойност към мощността.
И понеже под капата няма бензинов двигател, който да ръмжи, MINI JCW Electric има опцията (която препоръчваме да стои включена) за тематично озвучаване в купето. То не се опитва да имитира двигател, а има собствен почерк, който много ни допадна със своето футуристично звучене.

Източник: MINI
Въпреки по-динамичното шофиране по завоите, в нито един момент не се притеснихме, че може да не ни стигне електричество. Бяхме "изяли" около 50% от заряда на 49.2 кВтч батерия, когато спряхме за почивка и презареждане след около 140 изминати километра и много забавление зад волана.
MINI John Cooper Works на бензин
Електрическата версия ни спечели с цялостното усещане за шофиране и вдигна доста високо летвата за втората част от тест драйва, в която го заменихме с друго триврато MINI.
Под капака си обаче то имаше четрицилиндров Twinpower Turbo бензинов двигател с мощност от 231 к.с, а максималният въртящ момент бе 380 Нм.

Източник: MINI
Като при него ускорението от спряло положение до 100 км/ч се случва една идея по-бавно - за 6.1 секунди. Няма как да не ни направи впечатление разликата с електрическата версия - звукът от двигателя и ауспуха.
Именно той придава доста по-различно усещане от композирания звук в електрическото MINI. В мозъка ни нахълтва и голяма доза серотонин, когато по време на ускорение усетим своеобразния ритник от двигателя.
И тук има Boost режим, който играе същата роля, но, за разлика от електрическата версия, и от дясната страна на волана има перо. С него ръчно може да помагаме на автоматичната скоростна кутия да сваля предавки. Това ни прави още по-ангажирани с шофирането.

Източник: MINI
И големият победител е...
Основната разлика, която може да се намери между двата типа задвижване, е повече от ясна. При MINI John Cooper Works Electric всичко се случва на момента и няма никакво изчакване или замисляне.
Докато при версията с бензинов двигател това не е така. Но пък със своето звучене определено гъделичка сетивата. Така че тук изборът пада изцяло върху това какво търси човек - мигновена реакция или неподправен звук.
Ние залагаме на първото, но в идеалния случай не бихме отказали възможността да паркираме в гаража и двете версии.