Когато говорим за семейни автомобили, то пространството и комфортът определено са водещите характеристики, на които искаме автомобилът да отговаря.

И Citroen са се постарали новият C5 Aircross да отметне и двете тикчета. Това се случи още през 2018 г., когато на пазара се появи първата генерация на модела, която трябваше да отговори на нарастващия глад за SUV-та.

Няколко години по-късно той бе обновен, а сега съвсем логично е време за втора генерация, която идва със сериозната заявка, че това е най-комфортният, просторен и технологичен модел, който французите са създавали.

Citroen C5 Aircross

Източник: Citroen

Citroen C5 Aircross

За да проверя доколко това смело твърдение е факт, прекарах два дни както зад волана на новия Citroen C5 Aircross, така и като пътник. И имаше някои изненади.

Смелият дизайн винаги е секси

Сухата информация:

  • Модификация: MAX HYBRID 145
  • Двигател: 1.2-литров 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор
  • Мощност: 145 к.с.
  • Въртящ момент: 118 Нм
  • Ускорение: 9.4 секунди от 0-100 км/ч
  • Батерия: 0.8 кВтч
  • Базова цена: 74 942 лв.

Това че един автомобил е семеен далеч не означава, че трябва да бъде скучен. Citroen знаят това отлично и са успели да направят втората генерация на C5 Aircross с атрактивен дизайн.

Той едновременно се вписва в новия дизайнерски език на марката, който ни е познат от новите C3 и C4, но и някак успява да му придаде собствен облик.

Всъщност, автомобилът е станал чувствително по-голям, а част от това се дължи на факта, че използва новата платформа STLA-Medium.

Отпред прави впечатление, че капакът е издължен, докато покривната линия се скосява след втория ред седалки. Така от Citroen хем са успели да запазят пространството за пътниците отзад, хем да подобрят аеродинамиката.

Предният светлинен подпис е нов, но този отзад всъщност успява да открадне вниманието и прикове погледа. Той е наречен Light Wings неслучайно, защото габаритите изпъкват съвсем буквално подобно на малки крила.

И най-хубавото е, че това е не само дизайнерско решение с цел по-модерна и разчупена визия, а всъщност е едно от парчетата от пъзела, които спомагат за подобрената аеродинамика.

Вече споменах, че новият C5 Aircross е пораснал и това наистина е така. И то чувствително. В дължина става дума за цели 15 сантиметра повече в сравнение с предното поколение. В ширина говорим за малко над 4 сантиметра, като междуосието логично също е по-голямо - с 5 сантиметра.

Citroen C5 Aircross

Източник: Citroen

Citroen C5 Aircross

В багажника също има доста пространство. Става дума за 651 литра, които могат да нараснат до 1985 литра, когато сгънем задните седалки. Едно от функционалните неща, които всеки би оценил, е възможността да имаме равен под на багажника или по-дълбок, когато багажът е в повече.

Симбиоза между пространство и комфорт

Citroen винаги са се славели с това колко комфортни са колите им, затова не съм си и помислял, че C5 Aircross може направи изключение.

Така че най-доброто е налице. Окачването е Citroen Advanced Comfort, а седалките, които носят същото име, всеки път успяват да ме впечатлят.

В новия C5 Aircross в тях е използвана нова хибридна пяна, както и допълнителни възглавници от пяна. Така седалките не само изглеждат меки и комфортни, но са наистина такива и когато седнеш в тях.

Citroen C5 Aircross

Източник: Citroen

Citroen C5 Aircross

Те са стандарт за всички версии, но при по-високите нива на оборудване се предлагат някои глезотийки, с които веднъж свикнеш ли, после няма връщане назад.

И дори не визирам подгрева и новото за модела обдухване на седалките, които също са страхотни, а функцията за масаж. Тя е налична и за двете предни седалки и може да се избира между няколко режима, стартирайки с "Котешка лапа" например.

И това не е всичко, защото много удобна и допринасяща за комфорта се оказа новата функция, която ни позволява да регулираме страничните опори на седалките. Така може да ги "издуем" и да се почувстваме като в мека прегръдка. Или пък не, ако гърбът ни е от по-широките.

Французите имат отношение към детайлите и това си личи по няколко неща. Така например са помислили и за пътниците отзад, защото облегалките на задните седалки се регулират в наклон. Опционално те също могат да разполагат с подгрев.

Citroen C5 Aircross

Източник: Citroen

Citroen C5 Aircross

Мястото за коленете отзад е станало с пет сантиметра повече и вече е идентично с това на C5 X. Новата архитектура и дизайн са освободили още 6 сантиметра пространство за главата.

Опционално новият C5 Aircross може да се поръча с по-голям от досегашния отварящ се панорамен покрив. Който си е екстра повече за пътниците отзад, отколкото за тези отпред.

Друг детайл е, че по-голямата част от покритието на вратите и таблото е облицована в приятна и мека на допир материя.

От Citroen са решили централната конзола да е левитираща, а в средата ѝ е разположен големият вертикален 13-инчов екран за инфотеймънт системата. Под него са разположени селекторът за скоростите, станцията за безжично зареждане на смартфон, селекторът за режимите на шофиране и бутонът за електрическата ръчна спирачка.

Всичко си е на мястото, но на мен лично би ми се искало бутонът за смяната на режимите на шофиране да е изнесен малко по напред.

Минавайки още по-назад, достигаме до подлакатника, който е много по-голям, отколкото изглежда на пръв поглед. Той е доста дълбок, а капацитетът му според Citroen е цели 12 литра. Това определено не е за пренебрегване и хората с малки деца съм сигурен, че ще го оценят високо.

Citroen C5 Aircross

Източник: Citroen

Citroen C5 Aircross

Зад волана има 10-инчов инструментален панел, който обаче аз лично почти не поглеждах. Просто нямаше нужда, защото големият head-up дисплей e достатъчно удобен и на него има всичко необходимо. Може да се види дори разхода на гориво.

Не само комфортен, но и уверен на пътя

Комфортът на Citroen C5 Aircross е пословичен. Там няма изненади, а само високи стандарти за покриване. SUV моделът на французите обаче все пак успява да поднесе приятна изненада.

Наистина не всички модели с неговите размери и форми могат да се похвалят със стабилност в остри завои, в които сме влезли в по-висока скорост. Но C5 Aircross го прави. Стабилността на колата в такива ситуации бе приятна изненада за мен. Разбира се, не се опитвам да го сравнявам с някои по-малки и по-тежки спортни автомобили, при които въпросната стабилност е забележителна. Все пак C5 Aircross е висок и комфортен семеен автомобил, от който може да очакваш, че ще се разколебае в завоите, но не го прави. А точно обратното - отстоява позицията си на пътя.

Citroen C5 Aircross

Източник: Citroen

Citroen C5 Aircross

Отстоява и мястото си на все по-конкурентния пазар, предлагайки разнообразие от задвижвания. На входното ниво е хибридната версия на C5 Aircross, следвана от plug-in хибрида и вече изцяло електрическа версия.

По време на теста шофирах вече познатия ми от C4 хибрид и при него изненади няма. При ниски скорости в града, може да се движи изцяло на електричество в до 50% от времето, а при по-високи динамиката е предсказуема, както и може да се очаква.

В спортен режим се усеща подобряване в този аспект, което го прави по-подходящ за изпреварвания. Но като цяло целта на Citroen C5 Aircross не е да ни заведе до крайната точка максимално бързо, а максимално комфортно. Нещо, което французите за пореден път са успели да постигнат.