Ако обичаме да пием вино, значи имаме своите любимци, на които залагаме всеки път, когато искаме нещо по вкуса ни. Но със сигурност поне веднъж ни се е случвало с изненада да установим, че виното, което сме опитали току-що, въобще не е толкова скъпо, колкото сме си помислили.
Разбира се, всеки качествен продукт си има своята цена и бутилка от пет лева няма как да се конкурира с друга от 50. Но и тук, както и при други продукти, по-високата цена може да ни накара да вярваме, че това, което пием, е по-вкусно.
През 2002 г. в един от най-престижните ресторанти в Ню Йорк четирима висши служители от Уолстрийт си поръчват най-скъпата бутилка вино в менюто - Mouton Rothschild от 1989 г.
Източник: iStock
След като е декантирано, а един от гостите, виден разбирач, го вкусва и оценява високо, става ясно, че е допусната грешка и виното всъщност е от най-евтиното в ресторанта - за едва 18 долара. Но ако това не беше разкрито, никой нямаше да разбере...
Вдъхновени от тази случка, а и от много други, със сигурност, изследователи от Университета в Базел, Швейцария, решават да си направят подобен експеримент. Те организират дегустация на вино със 140 участници. Не им е позволено да комуникират помежду си, за да не се влияят от мнението на другите.
Всеки има шест чаши за опитване, като на половината е изписана цена, а на другите не е. Основният извод е, че едно вино става по-приятно за консумация и получава по-висока оценка, когато знаем, че е скъпо - дори това да е лъжа.
Източник: iStock
А при тези три вина, на които не е поставена цена, участниците в опита не могат да определят кое им харесва повече и ги определят по-скоро като еднакви, въпреки че всъщност не са, предава Science Alert.
Това явление не се наблюдава за пръв път от учените. През 2008 г. чрез ядрено-магнитен резонанс те доказват, че хората се наслаждават повече на вино, което знаят, че е скъпо, дори то да не се различава по интензивност и вкусови качества от друго, по-евтино.
Научното обяснение е, че идеята за нещо скъпо активира системата за възнаграждение и мотивация в мозъка, която увеличава удоволствието. Умишленото намаляване на цената обаче не води до намаляване на оценката на напитката, което също е интересно откритие.
Така че скъпото вино може да е хубаво, но това далеч не значи, че и сред по-бюджетните няма страхотни попадения. Защото истината е в самото вино, а не върху етикета с цената му.