В много неща светът се е променил от началото на XIX век, но едно остава същото - силата и значението на влаковете. Това не означава, че железниците не са еволюирали; напротив, те непрекъснато се модернизират, за да бъдат по-бързи, по-ефективни и да достигат до повече места.
Докато високоскоростните влакове са добре познати в Европа и Азия - Европа дори работи по това всички големи градове да бъдат свързани с ултра-бързи линии - Африка започва да наваксва впечатляващо бързо.
През 2018 г. Египет обяви амбициозен проект: свързване на Средиземно море с Червено море чрез високоскоростна железница с дължина 2000 километра. Над десет международни компании участват в планирането и изграждането на тази мрежа - най-голямата модернизация на египетските железници от повече от 60 години.
Източник: iStock
Новата инфраструктура не само ще свърже големите градове с отдалечени райони, които дълго време са били изолирани, но и ще намали значително времето за пътуване. Освен това ще увеличи товарния капацитет на страната с цели 46 процента. Влаковете ще развиват скорост до 250 км/ч.
Въпреки че проектът върви напред, подобни мегаструктури изискват време. Мрежата ще включва три линии, а първата от тях - от крайбрежния град Айн Сохна на Червено море до Марса Матрух на Средиземно - вече е повече от наполовина завършена. Според властите този участък ще се превърне в "основа за градско, индустриално и туристическо развитие".
Източник: iStock
На 9 ноември тази година бяха разкрити и първите изображения на влаковите композиции, които ще се движат по линията. Локомотивите са специално проектирани да издържат суровите пустинни условия, а египетският вицепремиер по транспорта Камел Ел-Уазир обещава, че новите модели ще "променят изцяло преживяването на пътниците".
Втората и третата линия ще започнат да се изграждат след приключването на първата. Официални дати за откриване все още няма, но очакванията са поне част от мрежата да заработи до 2030 г.
В момента в Африка има само една високоскоростна железница - тази между Танжер и Казабланка в Мароко. Ако успее да изпълни амбициозния си план, Египет ще стане втората държава на континента с подобна инфраструктура... освен ако Нигерия не го изпревари, тъй като и тя активно инвестира в скоростни влакове.