В много неща светът се е променил от началото на XIX век, но едно остава същото - силата и значението на влаковете. Това не означава, че железниците не са еволюирали; напротив, те непрекъснато се модернизират, за да бъдат по-бързи, по-ефективни и да достигат до повече места.

Огромна нова жп гара за над 300 милиона евро отвори врати в Европа – и вече е сред най-красивите в света

Огромна нова жп гара за над 300 милиона евро отвори врати в Европа – и вече е сред най-красивите в света

Става дума за Белгия

Докато високоскоростните влакове са добре познати в Европа и Азия - Европа дори работи по това всички големи градове да бъдат свързани с ултра-бързи линии - Африка започва да наваксва впечатляващо бързо.

През 2018 г. Египет обяви амбициозен проект: свързване на Средиземно море с Червено море чрез високоскоростна железница с дължина 2000 километра. Над десет международни компании участват в планирането и изграждането на тази мрежа - най-голямата модернизация на египетските железници от повече от 60 години.

Снимка 741243

Източник: iStock

Новата инфраструктура не само ще свърже големите градове с отдалечени райони, които дълго време са били изолирани, но и ще намали значително времето за пътуване. Освен това ще увеличи товарния капацитет на страната с цели 46 процента. Влаковете ще развиват скорост до 250 км/ч.

Въпреки че проектът върви напред, подобни мегаструктури изискват време. Мрежата ще включва три линии, а първата от тях - от крайбрежния град Айн Сохна на Червено море до Марса Матрух на Средиземно - вече е повече от наполовина завършена. Според властите този участък ще се превърне в "основа за градско, индустриално и туристическо развитие".

Снимка 741241

Източник: iStock

На 9 ноември тази година бяха разкрити и първите изображения на влаковите композиции, които ще се движат по линията. Локомотивите са специално проектирани да издържат суровите пустинни условия, а египетският вицепремиер по транспорта Камел Ел-Уазир обещава, че новите модели ще "променят изцяло преживяването на пътниците".

Втората и третата линия ще започнат да се изграждат след приключването на първата. Официални дати за откриване все още няма, но очакванията са поне част от мрежата да заработи до 2030 г.

От Япония до България: колко бърз е най-бързият влак в света и защо БДЖ още не е (и няма да бъде) в хиперскоростния клуб

От Япония до България: колко бърз е най-бързият влак в света и защо БДЖ още не е (и няма да бъде) в хиперскоростния клуб

И може би никога няма да бъде

В момента в Африка има само една високоскоростна железница - тази между Танжер и Казабланка в Мароко. Ако успее да изпълни амбициозния си план, Египет ще стане втората държава на континента с подобна инфраструктура... освен ако Нигерия не го изпревари, тъй като и тя активно инвестира в скоростни влакове.