Винаги се вълнуваме, когато сме напът да седнем в Alfa Romeo. За нас в италианската компания има нещо, което всички нововъведения, правила и ограничения в модерната индустрия не успяха да изтрият. Наричаме го дух, историческа памет, а защо не и клишето "страст".

В тази връзка Alfa Romeo отдавна е част от автомобилния гигант Stellantis, чието портфолио от марки е поне няколко реда. Съвсем естествено, това означава много споделени технологии, еднакви платформи, използвани от десетки различни модели, едни и същи двигатели, концепции, технологии, пропорции, дизайн. Общо взето пълна скука. Да, но не съвсем. За щастие.

Още преди да се появи официално на бял свят, ситуацията около Alfa Romeo Junior е всичко друго, но не и скучна. Първоначално моделът трябваше да се казва Milano и да носи името на града, от който историята на Alfa Romeo започва през 1910 г. Впоследствие обаче италианските власти задължиха компанията да промени името, тъй като според тях то е подвеждащо, понеже колата няма да се произвежда в Италия, а в Полша. Глобализация, какво да се направи.

По наше мнение този "скандал" свърши повече услуга на Alfa Romeo, отколкото нанесе вреда, защото всички разбраха за модела, а както се убедихме и по време на международния тест в покрайнините на Милано, има защо.

Снимка 673952

Източник: Alfa Romeo

Още от самото начало трябва да кажем, че в архитектурно отношение Junior е много близък до Peugeot 2008, Opel Mokka, Jeep Avenger и други модели от групата на Stellantis. Италианците нито крият това, нито има смисъл да го правят.

Но пък казват, че са направили необходимите подобрения и настройки, както и че са добавили изцяло нови елементи към окачването, с което са подсигурили онази щипка черен пипер, която да вдъхне характер колата.

НА ТОК И НА ПИСТА

Имахме удоволствието да караме най-мощния вариант на автомобила - изцяло електрическият Junior Veloce, разполагащ с мощност от 280 к.с. При това не къде да е, а на комплекса от тестови трасета на Alfa Romeo в Балоко, Северна Италия. Именно там се убедихме, че Junior се е възползвал максимално от въпросната щипка пипер.

Снимка 673949

Източник: Alfa Romeo

Въпреки че по никакъв начин не бива да го бъркаме със спортен автомобил, Junior се усеща много добре композиран на пистата. Окачването поема малките неравности при висока скорост, без да подскача, а задното окачване, което малко разочароващо не е независимо, се държи доста добре и не "олеква" в завоите.

Alfa Romeo Junior има предно предаване и на практика повече не ни е нужно. Недозавиването или иначе казано, стремежът на предницата да излезе от завоя, е сведено до минимум, което също успяхме да пробваме на пистата.

В някои от завоите, беше достатъчно само да върнем газта с няколко милиметра, за да неутрализираме въпросния ефект и да завием прецизно, за което със сигурност помага и диференциалът с ограничено приплъзване Torsen "D".

Снимка 673956

Източник: Alfa Romeo

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Junior Veloce 280
  • Работен обем: -
  • Мощност: 280 к.с.
  • Въртящ момент: 345 Нм
  • Ускорение: 5.9 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 200 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 410 км
  • Капацитет на батерията: 54 кВч
  • Базова цена: -

Честно казано, останахме доста изненадани от това как Junior се държи на писта. Отново повтаряме, че това не е кола, чиято естествена среда са спортните съоръжения.

Въпреки това, тя се усещаше на мястото си там, което по някакъв начин ни напомня на класическите хотхечове от 90-те - малки, пъргави и практични коли, с които едновременно можеш да се забавляваш, но и да обслужваш ежедневните си нужди, а защо не и тези на семейството си.

280 к.с. в купе с тегло от около 1500 кг са нещо, което не бива да се подценява.

Хареса ни това, че мощността се усеща опитомена, не груба, стряскаща и застрашаваща интегритета на вратните ни прешлени - все неща, с които не всеки електромобил може да се похвали.

Въпреки това, Junior ни кара да чувстваме, че имаме мощност на наше разположение, с която можем да изпреварим почти всички на пътя. Казваме това, въпреки че не сме карали модела на обществената пътна мрежа.

Снимка 673953

Източник: Alfa Romeo

За пръв път управляваме електромобил с предно предаване на писта и си дадохме сметка, че теглото на батерията му помага много. Проблемът с предното предаване е в разпределението на теглото и концентрацията на голяма част от него върху предния мост. При Junior литиево-йонната батерия с капацитет 54 кВч компенсира това и помага на колата да стои стабилно в завой, дори при неприлични скорости.

Колкото до максималният пробег, със спокойно каране в смесен цикъл той е около 340 км, но в реални условия можем да разчитаме по-скоро на 280-300 км.

Снимка 673954

Източник: Alfa Romeo

ОТЗАД-НАПРЕД

Винаги когато говорим за италиански автомобил, започваме с дизайна. Тук го оставихме малко на заден план, но не и по значение.

Alfa Romeo някак си са успели да направят така, че Junior да не е като нищо, което някога сме виждали. Или поне да не напомня по нищо на някой от преките си роднини от концерна Stellantis.

Снимка 673957

Източник: Alfa Romeo

Когато го видяхме за пръв път на снимки в интернет, Junior ни се стори доста по-голям, отколкото всъщност е.

В действителност, той е компактен SUV модел или иначе казано, практичен хечбек с малко по-високо шаси, разположен под Tonale в моделната гама на Alfa Romeo.

Снимка 673958

Източник: Alfa Romeo

Дизайнът е супер модерен и супер италиански, като не е забравена и нотката лудост, която отива на всяка Alfa. В случая тя е концентрирана основно в задната част, която... не е за всеки. На нас ни харесва, защото се доминира от един общ елемент на задното осветление, който типично по италиански е скулптуриран така, че да играе ролята и на спойлер.

Снимка 673948

Източник: Alfa Romeo

Отпред пък забелязваме доста нестандартна форма на фаровете, голяма радиаторна решетка отдолу, както и адски секси "триъгълник" с герба на компанията. Няма две мнения, това е истинска Alfa Romeo от съвременен вид.

Снимка 673950

Източник: Alfa Romeo

Върховата версия Veloce e оборудвана с гигантски 20-инчови джанти, отново с характерен Alfa дизайн, зад които на очи се набиват огромни спирачни дискове и 4-бутални спирачни апарати Brembo.

Снимка 673963

Източник: Alfa Romeo

  • Може да: се представя достойно на писта
  • Не може да: остане незабелязан
  • Липсва му: оригиналното име Milano

Най-мощният Junior има и най-спортните седалки, които сме виждали в последно време в "обикновен" автомобил. Те са супер дълбоки и изглеждат като състезателни седалки за улицата.

Изглеждат страхотно, материалите, от които са направени са чудесни, но според нас са твърде агресивни за ежедневна употреба и за това, което Junior Veloce е.

Високите бордове затрудняват влизането и излизането от интериора, а ако имаме по-голяма обиколка на талията, не е особено комфортно и в седнало положение.

Снимка 673959

Източник: Alfa Romeo

Лошата новина е, че трябва да отслабнем. Добрата е, че Junior е насочен към млади и спретнати клиенти, които търсят първия си SUV модел, така че всичко е наред. Наред е и интериорният дизайн, който е едновременно черен, изчистен и семпъл, но и доста шик.

Централният дисплей е разположен по-ниско от обичайното на централната конзола, което не е оптимално, защото отвлича вниманието от пътя, но от друга страна изглежда добре, а и е изцяло ориентиран към шофьора, което помага значително.

Снимка 673961

Източник: Alfa Romeo

Опитът ни с Alfa Romeo Junior бе доста по-различен от този, който по принцип имаме с тестовите коли. Карахме най-мощната, най-скъпата и най-красивата версия на модела, при това само и единствено на писта в контролирани условия. Всичко това автоматично ни накара да вярваме, че Junior е спортен, енергичен и дори донякъде агресивен като поведение автомобил.

Снимка 673962

Източник: Alfa Romeo

Истината обаче съвсем не е такава. Alfa Romeo Junior е нов, изненадващ и различен прочит на един иначе очакван като архитектура модел. Той би бил перфектен градски кросоувър за млада двойка, която държи на стила и усещането от автомобила си и няма никакво намерение да се състезава с него.

Именно в този дух са и другите две версии на Junior - хибридният базов вариант със 136 к.с. и по-малката електрическа версия със 156 к.с. под предния капак. След всичко, което изговорихме за Veloce, това вероятно звучи малко скучно, но пък и цената ще е по-добра. Или поне се надяваме, защото още не е обявена официално.