Малко автомобилни марки останаха, които държат на историята си. И това има логично обяснение. Традициите са нещо, което не се променя, а пазарът е динамичен. Клиентите започват да харесват нови неща, тенденциите се сменят, регулаторните органи измислят все по-строги правила и т.н.

От всичко това излиза, че да остане вярна на себе си, е много трудно за всяка автомобилна компания. Но не и невъзможно. И Subaru е доказателството.

Преди повече от пет десетилетия японците казаха, че ще произвеждат само боксерни двигатели и всички техни модели ще бъдат с 4х4 задвижване и ето - това продължава да е факт и днес. Няма как да не уважаваме нещо подобно.

Снимка 666350

Източник: Subaru

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Crosstrek 2.0 e-Boxer
  • Работен обем: 1995 куб. см.
  • Мощност: 136 к.с.
  • Въртящ момент: 182 Нм
  • Ускорение: 10.8 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 198 км/ч
  • Среден разход: 7.7 л/100 км
  • Трансмисия: безстепенна автоматична
  • Базова цена: 72 700 лв.

С такива мисли се качваме всеки път в ново Subaru. Този път то се казва Crosstrek и представлява компактен кросоувър с модерен външен вид и множество елементи от матирана черна пластмаса, които са разположени там, където ожулванията в градски и офроуд условия са най-вероятни.

Много хубаво, нали? Един вид колата ни казва, че не я е страх от дребни щети и ще ни спести разправията с боядисване, ако все пак нещо се случи.

ОФРОУД В КРЪВТА

Crosstrek всъщност е продължението на модела XV, който на практика получава ново име. И макар пропорцията на купето да е запазена, моделът е станал по-намръщен, радиаторната решетка по-голяма, линиите по-насечени и категорични, а интериорът - по-модерен.

Разбира се, веднага щом го погледнем, знаем, че това не е просто поредния кросоувър с предно предаване, а истинско Subaru, което не изпитва никакви притеснения от офроуд предизвикателства. Напротив, търси ги.

Снимка 666348

Източник: Subaru

Правим уточнението, че не говорим за офроуд на експедиционно ниво, а за такъв, който всеки от нас би могъл да опита. Виждаме нещо интересно на карта, до което се стига по черен коларски път? Никакъв проблем, подаваме мигач и поемаме натам. Това е хубавото на истинските кросоувъри като Crosstrek - стават за всякакви терени без нужда от специална подготовка.

Клиренсът не е впечатляващ - около 220 мм, но при смелите ни опити за офроуд, изпълнени с доста коловози и т.н., не успяхме да усетим това като някаква пречка.

Разбира се, карахме извън коловозите, а не в тях, но въпреки на моменти доста предизвикателния терен, не усетихме никакво замисляне в колата. Нито онзи така характерен стържещ звук от броните и пода ѝ.

Снимка 666347

Източник: Subaru

И докато клиренсът безспорно е важен за всяка офроуд авантюра, задвижването на четирите колела е нещото, заради което Subaru има толкова много фенове. Crosstrek разполага със Symmetrical AWD система за постоянно задвижване на четирите колела. Точно така, постоянно.

За разлика от много други кросоувъри, тук двигателят задвижва предния и задния мост винаги, като системата автоматично определя въртящия момент, който достига до колелата в зависимост от терена.

Subaru Crosstrek позволява и ръчен избор на режим чрез специално меню на централния дисплей на таблото. Технологията се казва X-MODE и ни дава избор между три различни режима - Snow/Dirt, Normal и Deep Snow/Mud.

Избирайки всеки от тях, сигнализираме на колата за нашите намерения и компютърът настройва различни параметри, в това число и работата на безстепенната автоматична трансмисия, с оглед най-добро представяне в съответните условия.

Снимка 666343

Източник: Subaru

ЕЖЕДНЕВИЕ

Няма какво да се лъжем, никой никога не кара само и единствено офроуд, а дори да има такива хора, Crosstrek не се цели в тях. Добрата новина е, че той се чувства чудесно и в по-цивилизована среда. Японците са снабдили модела си с всичко необходимо, без да прекаляват.

Вътре колата се усеща като много добре сглобена, материалите са приятни на пипане, а бутоните и лоста на скоростната кутия се усещат солидно. Уважаваме това, че Crosstrek не е поредният автомобил с "таблет в средата на таблото". Тук имаме доста физически бутони, които улесняват контакта с автомобила.

Снимка 666351

Източник: Subaru

11.6-инчовият дисплей или по-точно неговият интерфейс намираме за доста функционален и практичен, но малко поостарял като визия и логика. За два дни с Crosstrek не срещнахме никакви затруднения в намирането на дадена функция, но на фона на кристалните и пъстри екрани в други автомобили този тук малко бледнее. Буквално и преносно.

Много ни хареса възможността да следим в реално време наклона на купето, което безспорно помага в офроуд среда и ни накара да се чувстваме в истински 4х4 автомобил.

Снимка 666345

Източник: Subaru

  • Може да: ни отведе до отдалечени места
  • Не може да: се уплаши от няколко драскотини
  • Липсва му: по-голям багажник

Subaru Crosstrek се предлага само с един двигател - 2.0-литров турбо бензинов боксер. За незапознатите, боксерните двигатели са характерни с това, че цилиндрите им са разположени срещуположно и хоризонтално, което намалява значително центъра на тежестта на колата.

Усетихме това и на практика, защото Crosstrek се държи стабилно на пътя, а купето се наклонява много малко в завой, което дава доста увереност на шофьора.

Естествено, мощността от 136 к.с. не е достатъчна, за да се почувстваме като рали пилоти, но пък е ок за семейни и разумни хора, търсещи приключения и нисък разход на гориво. В синхрон с новите тенденции, Subaru Crosstrek е "мек хибрид", което означава, че разполага с малък електрически двигател, вграден в скоростната кутия.

Снимка 666353

Източник: Subaru

Неговата функция е да подпомага бензиновия двигател при ускорение, като същевременно намалява и разхода на гориво. Личният ни опит в извънградски условия показа, че Crosstrek реализира разход от под 8 л/100 км, което не е впечатляващо, но пък е един нормален разход за това, което колата може и представлява.

Снимка 666352

Източник: Subaru

Subaru Crosstrek безспорно е интересен автомобил. Харесва ни, че е готов за щуротии, има истинско 4х4, пластмасови защитни елементи по купето, както и рейки за багажник на покрива.

Харесва ни, че има свой собствен характер, който в някои отношения е малко "напук" на традиционното.

От друга страна, традицията на марката продължава да живее под предния му капак в лицето на двулитровия боксерен двигател.

Снимка 666349

Източник: Subaru

Липсва ни малко по-"лъскав" дисплей с малко по-модерни графики, както и избор на още няколко двигателя. Но от друга страна, ако нещо работи добре, защо да усложняваме задачата на клиентите допълнително. Все пак Crosstrek е ориентиран към хора, които имат свобода, спорт и приключение в кръвта си.

Този тип хора обикновено не се вълнуват от нютонметри, конски сили и видове задвижвания, те просто искат сигурен автомобил с характер, който да ги отведе там, където се чувстват добре. Независимо дали това е някоя хижа, отдалечен склон с девствен сняг или началната станция на някой лифт. Crosstrek може именно това и го може добре.