Томове са изписани за италианския дизайн, при това от много по-компетентни хора от нас, затова даже няма и да се опитваме да го анализираме. Ще кажем само, че в опита ни с автомобили, мотоциклети и велосипеди, сме се убедили, че италианските дизайнери умеят да направят така, че едно просто превозно средство да изглежда секси, да бъде желано и дори нелогично обичано.
При мотоциклетите това е Ducati, при велосипедите - Bianchi, при колите...там е малко по-сложно, защото претендентите са много, но ако ограничим избора до производители на достъпни модели, то иконата е една - Alfa Romeo.
Истината е, че моделите на Alfa Romeo не са очевидният избор. Не сме сигурни дали изобщо някога са били. Което е жалко, имайки предвид историята на фирмата и това, което ни е представяла през годините.
И в тази връзка, защо да не покараме Tonale - компактен кросоувър, като тези, по които всички сме влюбени в последно време. Подходящ за града, готов и за дълги пътувания, достатъчно висок, че да не потъне в дупка, но и достатъчно нисък, за да направи шофирането по магистрала удоволствие, а не мъка.
Източник: Alfa Romeo
Приемаме го като малко Stelvio, което не е лошо, защото получаваме сходно, ако не и по-добро излъчване, но с малко по-компактни размери, по-нисък разход на гориво и не на последно място по-добра цена. Tonale е идеален инструмент за всеки, който търси нещо повече от новата си кола. Под "повече" имаме предвид повече характер, повече чар, повече стил, повече...налудничавост. Защото знаем, че човек никога не се влюбва с разум, а със сърце и защото смятаме, че човек никога не трябва да избира колата си по данни от екселска таблица.
ИСТИНСКИ ДУХ
За да харесаме Alfa Romeo Tonale ни трябва всичко друго, но не и екселска таблица. Моментално спряхме да мислим за сметки, конски сили, технологии и всичко останало и се загледахме в присвитите му фарове, емблематичните за Alfa Romeo джанти с "кръгчета", както и минималистичните LED стопове, които представляват тънки процепи между капака на багажника и калниците. Това е красива кола.
Източник: Alfa Romeo
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация:Tonale MHEV
- Работен обем: 1469 куб.см.
- Мощност: 160 к.с.
- Въртящ момент: 240 Нм
- Ускорение: 8.8 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 210 км/ч
- Среден разход на бензин (WLTP): 5.6 л/100 км
- Трансмисия: 7-степенна автоматична
- Базова цена : 70 690 лв.
Вътре също е хубаво и чудесно обезшумено. За съжаление тестовият автомобил не беше оборудван с напълно кожен интериор, но използваните материали определено ни допаднаха. Седалките не бяха тапицирани просто с плат, а със специален текстил, който освен красив и приятен на пипане изглеждаше и доста издръжлив на износване.
Багажникът пък е по-голям, отколкото допуснахме първоначално, гледайки Tonale отвън. Той дори има двойно дъно, което само по себе си може да побере немалко багаж.
Изненада са задните седалки и по-скоро пространството за крака. Погледната отвън Alfa Romeo Tonale не е особено голяма, но отзад съвсем спокойно може да седне дори висок човек и да се чувства добре.
Цялостното усещане от колата е за нещо добре сглобено и качествено, без излишно напудряне, лъскави елементи и дизайнерски "фойерверки". Когато се стъмни, оценихме и амбиентното осветление, което за кола в този ценови клас е доста приятно. То е разположено зад перфориран сив панел в таблото и е някак...стилно, Браво, Alfa.
Източник: Alfa Romeo
За овации е и графичното оформление на напълно дигиталното табло зад волана, както и това на централния сензорен дисплей. Цветовете, шрифтовете и цялостната идея зад тях намираме за страхотни, а резолюцията им е кристална.
Има дори частица ретро стил в някои от облиците на таблото, което допълва характера на колата. Е, разбира се, когато стане въпрос за функционалност, има какво да се желае, но това е нещо напълно очаквано във всеки италиански автомобил.
Източник: Alfa Romeo
НЕЛОГИЧЕН НА МОМЕНТИ
Така например, ако не сте свикнали и не знаете какво да очаквате, индикаторът за ниво на горивото е малко странен и дори при пълен резервоар, изглежда сякаш той е напълно празен. Някои икони са ужасно малки, също така, заради което разбрахме, че колата е оборудвана с отопление на седалките и волана, едва няколко часа, след като вече я шофирахме.
Часовникът пък е миниатюрен и едва забележим, дори от очи без диоптър, което важи и за термометъра за външната температура. Но това са дребни забележки за кола, която те кара да се радваш и да се гордееш от нея, нали? Пък и всичко това може да се разглежда като различен начин да бъдеш различен от останалите.
Източник: Alfa Romeo
Спряхме пред ресторант, за да вземем храна за вкъщи и на излизане забелязахме, че абсолютно случайна двойка разглежда колата и наднича през прозорците ѝ, а друг човек с куче, отново непознат за нас, ни помоли да я отворим, за да я разгледа. Явно тази Alfa-eмоция не се усеща само от нас.
Качихме се леко надуто, стартирахме двигателя и в опит да увеличим силата на звука...спряхме централната духалка на климатика. Оказва се, че основният контролер за звука се намира отдясно на скоростния лост, а духалката се управлява от врътка, която учудващо прилича на нещо за управление именно на звука. Италианска работа, която отново приехме с усмивка.
Източник: Alfa Romeo
- Може да: се влюбиш в него
- Не може да: забравиш името му
- Липсва му: малко мощност и звук от ауспуха
Съвсем традиционен е 1.5-литровият турбо бензинов двигател, с който беше оборудван тестовият автомобил. С изключението, че той е част от 48-волтова mild hybrid система. В този си вид Alfa Romeo Tonale може да се управлява само на ток единствено при дребни маневри и не може да се зарежда от контакта, но малкият електромотор подпомага работата на бензиновия двигател и подобрява динамиката и цялостното усещане от шофирането.
И понеже италианците държат на своето ДНК - Tonale разполага с три режима на работа, които нарича накратко dna. Обикновено сме малко скептични, когато автомобил с под 300 к.с. ни предлага различни режими на двигателя, но тук усетихме известна разлика, когато от Natural (n), преминахме на Dynamic (d).
Реакцията на педала на газта стана по-бърза, воланът по-тежък и директен, а скоростната кутия започна да качва и да сваля предавки по-късно. Последната буква "а" идва от Advanced и при него акцентът пада върху ефективността и икономията на гориво.
Източник: Alfa Romeo
Фераристки тип динамика не можем да очакваме от Tonale, това е повече от ясно, но получихме адекватна скорост и адекватно ускорение, както в града, така и по магистрала. Трансмисията е 7-степенна, но поне в комбинация с този двигател, не успя да ни впечатли особено.
При чести маневри напред назад при паркиране се усеща, че ѝ е необходимо повече време за преминаване между различните режими, особено между R и D, но това е нещо нормално за моделите от този клас. Известно замисляне се усеща и при рязко натискане на педала на газта при по-високи скорости, когато свалянето на предавките определено може и да е по-бързо.
Източник: Alfa Romeo
Друг недостатък, поне за нас, беше ръчната спирачка. Тя е електронна, както последните тенденции повеляват, но за разлика от много други модели, при Tonale тя не се изключва автоматично, когато подадем малко газ.
Източник: Alfa Romeo
В крайна сметка, Alfa Romeo Tonale заслужава да бъде очевидният избор, когато търсим компактен джип. Защото е практичен, красив и очарователно нелогичен на моменти. Или по-добре това никога да не се случва, защото очевидните неща бавно, но сигурно доскучават.
Може би наистина колите на Alfa Romeo трябва да продължат да впечатляват хора със сърце и душа, а не здраво стъпили на земята прагматици, които държат сметката в екселската им таблица да излезе. Ние от математика не разбираме, може би затова и си допаднахме с Tonale.