Последното, за което се сещаме, когато чуем за марката Renault, е голям и представителен SUV модел. В съзнанието ни изникват основно практични градски коли, спортните им версии, иновативни електромобили, симпатични кросоувъри, дори семейни ванове. И може би това е голямата ни грешка.

Френската компания е известна с това, че не обича да стои на едно място и постоянно търси нови начини, за да привлече клиенти или просто да угоди на променените очаквания на вече съществуващи такива.

Новият Renault Rafale е именно това - луксозен джип с хибридно задвижване, позициониран над Arkana в гамата на компанията.

Имахме възможност да го покараме по време на международния тест драйв на модела в Севиля, което не бе никак случайно. В покрайнините на испанския град се съхранява един от малкото оцелели (твърди се, че са само два) самолети с името Caudron-Renault Rafale, чиято история е доста вълнуваща. Както и връзката му с Renault, разбира се.

Снимка 667299

Източник: Clément Choulot, DPPI

През 20-те години на миналия век Renault набира популярност с пионерската си роля в индустрията, като разработва двигатели не само за автомобили, но и за влакове и самолети.

Впоследствие, Луи Рено, който е бил фен на авиацията и аматьорските въздушни състезания, решава да купи самолетния производител Caudron и създава дружеството Caudron-Renault.

Комбинирайки опита на двете компании в аеродинамиката, авиоинженерството и двигателите, през 1934 г. Caudron-Renault представя своя "небесен състезател" Rafale. Едноместният самолет е проектиран от Марсел Рифард специално за спортни състезания и се задвижва от 6-цилиндров редови двигател на Renault с мощност 140 к.с.

Именно с него французойката Елен Буше успява да постави световен рекорд за полет от 1000 км с лек самолет, както и рекорд за средна скорост по време на същата дистанция от 409 км/ч.

Снимка 667294

Източник: Clément Choulot, DPPI

ВДЪХНОВЕНИЕ

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Rafale E-Tech Full Hybrid
  • Работен обем: 1199 куб. см.
  • Мощност: 200 к.с.
  • Въртящ момент: 205 Нм
  • Ускорение: 8.9 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 180 км/ч
  • Среден разход (WLTP): 4.7 л/100 км
  • Трансмисия: 6-степенна автоматична
  • Базова цена (Франция): 45 000 евро

Това е и самолетът, който вдъхновява Renault да кръсти новия си SUV именно така. Не сме сигурни какви точно са допирните точки на новия Rafale с неговия крилат предшественик, но пък историята си струва да бъде разказвана.

Сигурни сме, че Renault Rafale изглежда и се усеща като технологичен и модерен автомобил. Излъчването му е сериозно и издава, че моделът се цели в по-зряла и платежоспособна публика.

Предницата бихме определили по-скоро като целеустремена, отколкото като намръщена и ядосана, което допълва предното ни твърдение. Силуетът е сходен с този на по-малката и младежка Arkana, поне що се касае до coupe-образната линия на покрива и спускащият се плавно заден прозорец, който се отваря заедно с капака на багажника.

Джантите са огромни - 20-инчови, в горната част на задното стъкло има фабричен спойлер, а задната броня е начупена и агресивна.

Снимка 667293

Източник: Clément Choulot, DPPI

Вътре откриваме всички нововъведения от актуалния дизайнерски език на интериорите на Renault, както и някои още по-големи новости. Една такава е стъкленият панорамен таван, който е черешката на тортата според нас. Той не се отваря и няма щора, но... за сметка на това може от прозрачен да стане матов с натискането на един бутон.

Стъклото е огромно и има площ от цял квадратен метър, но по-интересното е, че е изключително интелигентно. Технологията, която Renault нарича solarbay, позволява управление както чрез бутон, така и чрез гласова команда.

Освен това, когато паркираме и излезем от колата, стъклото автоматично потъмнява, за да запази температурата в купето, докато ни няма. При отключването на колата, същото си връща настройките от преди това. Готино, нали?

Снимка 667285

Източник: Clément Choulot, DPPI

Много ни хареса и дисплеят зад волана, който има едни от най-добрите графики, които сме виждали в последно време. Той е доста широкоъгълен и почти се съединява с централния и портретно разположен дисплей. Всичко е интуитивно и лесно за разбиране, дори от новобранци.

Снимка 667286

Източник: Clément Choulot, DPPI

Централното барче е високо, което кара седящите отпред да се чувстват уединено и уютно. Оформлението му много напомня на това в Renault Austral и неговата голяма "дръжка", която не изпълнява някаква сериозна функция, но е доста удобно място, на което да почине дясната ни ръка.

Разбира се, все пак има и практически смисъл. Когато поставим китката си на кожената повърхност, ръката ни се стабилизира и улеснява боравенето с централния дисплей и редичката физически бутони под него.

Снимка 667281

Източник: Clément Choulot, DPPI

Къде е скоростният лост? Намира се на кормилната колона отдясно на волана. Намираме позицията му за удобна, но не харесваме това, че тази зона в Rafale е доста пренаселена.

Там се намира лостчето за режимите на скоростната кутия, лостчето за чистачките, както и запазената марка на французите - модула за управление на аудио системата. Именно последният според нас е излишен в уравнението и функциите му биха могли да се пренесат към бутоните на самия волан.

Снимка 667283

Източник: Clément Choulot, DPPI

Цялостно, Renault Rafale оставя усещане за доста добре проектиран "премиум" автомобил, колкото и да не харесваме това определение. А освен високи технологии, вътре има и някои лоу-кост хитри решения, които значително подобряват времето, прекарано в пътуване.

Така например, в задния подлакътник е вградена доста удобна стойка за закрепване на таблет или друго устройство, която се върти и позволява гледането на филми, играенето на игри или каквото там се сетим. Идеално за тийнейджъри или видео разговори. А в комбинация с просторното място на втория ред седалки, бихме могли да се почувстваме и по-важни, отколкото всъщност сме.

Снимка 667282

Източник: Clément Choulot, DPPI

ХИБРИДНИ ВОЙНИ

200 - точно толкова конски сили имаме на разположение в новия Renault Rafale. Задвижващата система на автомобила е хибридна и комбинира 1.2-литров 3-цилиндров мотор с два електромотора, които намаляват нуждата от ползване на бензиновия двигател.

Интересното е, че макар да е пълен хибрид, Rafale не може да се зарежда от контакта. Идеята е по-скоро двата електромотора да намалят до минимум разхода на гориво на бензиновия мотор и по наши впечатления се справят доста добре с целта си. Успяхме да направим разход от около 4 л/100 км при каране основно по магистрала и междуградски пътища.

Снимка 667279

Източник: Clément Choulot, DPPI

Rafale може да се движи само на ток, като максималният му пробег е 100 км (WLTP) при максимална скорост в този режим от 130 км/ч.

По наше мнение, системата е подходяща основно за градски условия, което е чудесно, защото така получаваме евтино и екологично придвижване там, където прекарваме най-много време.

Снимка 667276

Източник: Clément Choulot, DPPI

  • Може да: ни направи горди
  • Не може да: лети
  • Липсва му: по-рязко ускорение

В извънградски условия, системата преминава неусетно през различните режими, като усещането е за един стегнат и динамичен автомобил.

Единствената ни забележка е свързана с доускорението от 60-70 км/ч до 100 км/ч, например. Тогава забелязахме известно забавяне в реакцията на хибридната система, сякаш сварихме колата неподготвена.

Така или иначе, няколко кратки момента след натискането на педала на газта, получихме нужното ускорение, а и не се случваше всеки път, но все пак си струва да се отбележи.

Снимка 667292

Източник: Clément Choulot, DPPI

Renault Rafale е изключително модерен и представителен SUV модел, който без никакво съмнение остави у нас впечатлението за високо технологичен модел. От чудесните дисплеи, гласовите команди през Google и интересната хибридна система, та чак до затъмняващия се по електронен път стъклен панорамен покрив.

Снимка 667280

Източник: Clément Choulot, DPPI

Хареса ни и силуетът на купето, който е динамичен и по-"спортен" от класическото разбиране за джип. Не че е нещо ново и революционно, просто французите някак си са успели да напипат правилната пропорция. Друг е въпросът, че представянето на трите двигателя някак си не успя да ни загатне за същия този "спорт".

От друга страна, съвсем скоро на пазара се очаква по-мощна хибридна версия на Rafale с цели 300 к.с., която ще може да се зарежда от контакта и ще разполага с 4х4, така че няма място за недоволство. Колкото за грешката, че не асоциираме Renault с просторни и представителни джипове, обещаваме да не се повтаря.