Често говорим за това колко вредно е придвижването с автомобил за околната среда. Но надали сме се замисляли, че докато шофираме, може да вредим и на собственото си здраве. И не, не говорим за изгорелите газове, които неминуемо вдишваме, особено когато сме в задръстване.

Кой е автомобилът на годината според World Car Awards

Ето коя е колата на 2024 г.

Моделът, който се оказа над всички останали

Американски изследователите правят интересен експеримент със 100 автомобила на различни марки, без да ги конкретизират. Уточнява се само, че всички те са произведени в периода 2015-2022 г. И се оказва, че в 99% от тях е установена прекалено висока концентрация на вредни и дори токсични химикали, които могат да бъдат опасни за здравето ни.

Става дума най-вече за трис фосфат (TCIPP), който доказано предизвиква нарушения във функцията на щитовидната жлеза и репродуктивни проблеми. Освен това увеличава шанса за диагностициране с онкологично заболяване, защото се смята за потенциално кацерогенен.

Снимка 664091

Източник: iStock

А при децата вредите при често излагане се изразяват и в намаляване на коефициента на интелигентност и способността за учене и запомняне. Понякога са възможни поведенчески проблеми и дори отклонения от аутистичния спектър.

Изследователите доказват, че концентрацията на токсичния химикал във въздуха в купето на автомобилите е няколко пъти по-висока през лятото, отколкото през зимата, защото високите температури водят до неговото изпаряване. Той е открит и в седалките в купето, дори в още по-голямо концентрация, пише Daily Mail.

Снимка 664090

Източник: iStock

Средно човек прекарва по около един час на ден в колата си и той се оказва достатъчен, за да усетим вредното влияние на химикалите в купето. Особено силно е изразено то при децата.

Лятото, високите температури, колата и какво не бива да оставяме в нея

Какво не бива да оставяме в колата през лятото

И логичните доводи

И въпреки че вредите от тези уж огнеустойчиви вещества са ясни на всички, те продължават да се използват при производството на нови автомобили. А на нас не ни остава полезен ход - освен да се откажем изцяло от автомобила и да намерим друг, алтернативен начин на придвижване.