Добре знаем, че пътуването със самолет е най-безопасният възможен превоз и възможността да загинем в самолетна катастрофа е в пъти по-малка от тази в автомобилна например. Въпреки това всички сме гледали филми с разбити самолети и няма как да не ни минават подобни мисли през главата, когато сме на хиляди метри надморска височина.

Какво е да си на борда на изгорелия самолет на Japan Airlines на летище Ханеда в Токио

379 човека, които вероятно щяха да са мъртви, ако не бяха японци

Няколко разказа на очевидци

Сигурно си мислим, че при евентуална катастрофа шансът ни за оцеляване е доста малък, където и да седим в кабината. Но, оказва се, има някои места, на които той е една идея по-висок. И това се дължи на редица фактори.

Има ли най-безопасно място в самолета

На този въпрос е трудно да отговорим кратко, точно и ясно. Според Федералната авиационна администрация на САЩ, няма подобни места. А различни тестове и експерименти показват, че все пак ако седим най-отзад в кабината има малко по-голям шанс да оцелеем при злополука. Но отново много зависи каква точно е тя и дали не засяга именно тази част на летателната машина.

В повечето случаи обаче предната част на самолета, където и билетите са най-скъпи, се оказва най-уязвима и поема с най-голяма тежест сблъсъка със земята или водата, както и цялата кинетична енергия. Затова и шансът да загинем в подобна ситуация, ако се намираме на предните редове, се оценява на значително по-голям.

Снимка 662781

Източник: iStock

Задната част, въпреки че може да се отдели от самолета при катастрофа, е по-вероятно да остане непокътната, отколкото предната и средната, които ще си останат закрепени за двигателите. А и в средата се намират горивните клетки, което значи, че ако възникне пожар вследствие на удара, ние ще сме първите загинали.

Ако пък никак не обичаме турболенцията (то кой ли я обича), по-добре да си запазим места в средата на кабината. Да, там може да е малко по-шумно заради двигателите, но пък центърът на тежестта, който също се намира там, прави тази част от кабината по-устойчива на външните влияние. С две думи - по средата по-малко друса.

Снимка 662780

Източник: iStock

Тези места имат и едно друго предимство - по-бърз и лесен достъп до аварийните изходи, което може да е от съществено значение при ситуация, която изисква евакуация. От тази гледна точка е по-добре и да избираме места до пътеката, но там може да се окажем затиснати от паднал багаж. Ако пък сме до прозореца, ще можем да виждаме какво се случва навън, което ни дава стратегическо предимство, но прави напускането на кабината по-бавно и трудно, обяснява Wired.

Храната на борда на самолет и с какво е по-различна от тази на земята

С какво храната в самолета е по-различна от тази на земята

Не е само до предпочитания

Всички тези предположения обаче не биват да ни карат да се чудим дълго, когато резервираме билети. Защото на първо място не бива да забравяме, че катастрофите със самолет са наистина голяма рядкост и трябва да са ни последната грижа. Според данни от Международната асоциация за въздушен транспорт, която представлява глобалната авиоиндустрия, през 2023 г. е имало само един авиоинцидент, довел до смъртни случаи, от общо 37.7 милиона извършени полета.