Самолетите са бърз и лесен начин не само за придвижване между различни точки на света, но и за транспортирането на различни товари. Е, в последните години все повече се говори за въглеродния отпечатък, който въздушният транспорт оставя върху атмосферата, но и за това се намират все нови алтернативи.
И докато иновациите в бранша се свеждат предимно до екстрите на борда и по-екологичните горива, то един грандиозен проект успя да привлече вниманието ни със заявката за най-големия самолет, създаван някога. WindRunner е проект на базираната в Колорадо стартъп компания Radia, от която тази седмица разкриха повече подробности за него.
Най-големият самолет в историята на авиацията има перки с дължина 91 метра и размах на крилата от 79 метра, което е колкото четири писти за боулинг, разположени една до друга. Дължината му е 108.5 метра, висок е 24 метра и има 12 пъти по-голям обем в сравнение с Boeing 747.
Източник: Radia
Той се равнява на малко на 7700 кубически метра, което е достатъчно, за да побере три басейна с олимпийски размери. Товароносимостта му е над 72 тона. С едно зареждане може да прелети до 2000 километра.
Източник: Radia
С тази си характеристики WindRunner ще превъзхожда Антонов Ан-225 - най-тежкият самолет, създаван някога, който беше унищожен в началото на руската инвазия в Украйна.
Той ще се използва за превозването на най-големите полезни товари по въздух и ще бъде специализиран в превоза на най-големите перки за турбините на вятърните електроцентрали, които са с дължина 105 метра.
Източник: Radia
А друго негово голямо предимство е, че ще използва устойчиво авиационно гориво. Въпреки огромните си размери, WindRunner ще се нуждае само от обикновена писта с пръст или чакъл, за да кацне. Той ще може да каца и на писти с дължина до 1800 метра - нещо, което никой друг голям търговски самолет не може да постигне. Това е важно изсискване, за да може да доставя товара си директно до местата, на които са разположени ветрогенераторите, пише CNN.
По непотвърдена от компанията производител информация, първите полети на най-големия самолет трябва да се извършат през 2027 г. Той ще служи на компанията Radia Gigawind, която се занимава с инсталирането на вятърни генератори, за да могат да улеснят процеса по транспортирането и инсталирането им.