Когато самолетът, изпълняващ полет 516 на Japan Airlines, каца на летище Ханеда в Токио във вторник, 2 януари, избухва в пламъци. Пътническият Airbus A350 се сблъсква със самолет на бреговата охрана на пистата, а екипажът му разполага с минути, за да се увери, че всички пътници са евакуирани, преди пламъците да го погълнат целия.

Марио Бакалов 7 години по-късно - пилотът, приземил най-големия самолет в света в България

7 години по-късно - пилотът, приземил най-големия самолет в света в България

Марио Бакалов е пилот с 20 годишен стаж, мотивационен лектор и човек, зареден с позитивна енергия

Докато димът бързо изпълва кабината, стюардесите използват мегафони, за да успокоят и организират разтревожените пътници, които се спускат през три изхода по аварийни пързалки.

Всички 379 души на полет 516 на Japan Airlines, включително осем деца под две години, са безопасно евакуирани - постижение, което изненада авиационни експерти и беше описано като чудотворно от някои на борда.

"Чух експлозия около 10 минути след като всички слязохме от самолета", казва 28-годишният пътник Цубаса Савада пред Reuters. "Мога само да кажа, че беше чудо, можехме да умрем, ако бяхме закъснели дори и с малко."

Japan Airlines съобщава, че четирима от пътниците са откарани в болница, но най-тежкото нараняване, което е било констатирано, е "натъртвания" на единя от тях.

Според министъра на транспорта на Япония Тецуо Сайто петима от шестимата членове на екипажа  на самолета на бреговата охрана De Havilland Canada DHC-8 са загинали. Обществената телевизия NHK съобщава, че капитанът на самолета е в критично състояние.

Japan Airlines участва в разследването, за да определи кой е отговорен за смъртоносната катастрофа, казва пред репортери нейният старши вицепрезидент по корпоративна безопасност и сигурност Тадаюки Цуцуми.

Авиокомпанията е категорична, че преди сблъсъка нейният екипаж е получил разрешение за кацане от контрола на въздушното движение. За момента няма установено категорично одобрение за излитане на самолета на бреговата охрана, като се твърди, че вместо това му е било наредено да "рулира до точката на задържане".

Пътници от Airbus A350 и свидетели на сблъсъка описват как ужасът се е превърнал в облекчение, когато е станало ясно, че всички на борда са оцелели. "Наистина мислех, че ще умра", споделя Савада пред Reuters.

Снимка 647988

Източник: iStock

По време на инцидента Ги Маестрe е бил на борда на съседен самолет. Французинът твърди, че е чул "голям взрив".

"Бях в друг самолет на седалката до прозореца - готвихме се да излитаме и чухме голям взрив. Погледнахме от прозорците си и видяхме огромна следа от пламъци по пистата", казва пред CNN Маестре.

"Пламъците ставаха все по-високи и по-високи, след което видяхме пожарни коли да минават по пистата. Надявах се всички да са в безопасност", продължава той, добавяйки колко шокиращо е да бъдеш свидетел на подобно нещо.

Въпреки ужаса от огнената катастрофа, пътникът Сатоши Ямаке е категоричен, че хората в самолета не са се паникьосвали. По думите му, когато самолетът е кацнал, първоначално Ямаке не е почувствал нищо необичайно.

Снимка 647989

Източник: iStock

"Кацнахме нормално, не усетихме шок или нещо подобно", казва Ямаке на летище Ханеда, след като е евакуиран от катастрофата. Видял е пожара малко преди да бъде съобщено за евакуация на самолета.

"Но тогава видяхме огън да излиза от двигателите и ми се стори странно. Точно докато си мислех защо огънят гори толкова дълго, чухме съобщение, в което се казваше, че вероятно сме ударили нещо на пистата и трябва да евакуираме самолета", казва Ямаке. "Димът леко се усещаше, но пътниците не бяха паникьосани."

Той допълва, че не е бил наистина уплашен. "Тъй като вече кацнахме, мислех, че самолетът вероятно няма да експлодира. Казах си: "Трябва да сме добре, стига всички да слязат от самолета по организиран начин."

Екипажът на полет 516 беше похвален за бързите и хладнокръвни реакции, които спасиха стотици животи. Japan Airlines казаха, че кабинният екипаж е използвал мегафони, за да насочи пътниците към безопасно място, след като системата за оповестяване на самолета се е повредила.

Докладите от самолета показват, че стюардесите са призовали хората да запазят спокойствие и в рамките на секунди, след като самолетът е спрял, са успели да пуснат спасителните пързалки и да изведат пътниците.

"Твърде рано е да коментираме спецификата на инцидента, но това, което е ясно, е, че екипажът се представи отлично", казва Стивън Ерлих, председател на PilotsTogether - благотворителна организация, създадена за подкрепа на екипажите по време на пандемията.

Той цитира факта, че пътниците от полета са се евакуирали, без да вземат със себе си ръчните си чанти, което е спасило животи.

Как 379 души на борда оцеляват след самолетната катастрофа в Япония

Как 379 души на борда оцеляват след самолетната катастрофа в Япония

Късмет или резултат от отличните действия от страна на екипажа

"Всяко забавяне на евакуацията можеше да бъде катастрофално, всичко това в името на лаптоп или ръчна чанта. Този инцидент можеше да бъде много по-страшен, ако пътниците не бяха обърнали внимание на предупрежденията да оставят вещите си", категоричен е той.

Ние пък си задаваме следния въпрос: ако тази катастрофа се беше случила някъде другаде по света, а не в Япония, колко ли от хората на борда щяха да се спасят... Истината е, че вероятно дисциплината на японците е основният фактор, който ги е спасил. Дисциплина, която ние далеч не притежаваме.