Пандемията може и почти да замрази пътуванията, но пък в последните три години светът постепенно се върна към броя на полетите отпреди 2020 г. Колкото и често да пътуват със самолет обаче, някои хора така и не могат да се отърсят от страха си по време на полет.

Марио Бакалов 7 години по-късно - пилотът, приземил най-големия самолет в света в България

7 години по-късно - пилотът, приземил най-големия самолет в света в България

Марио Бакалов е пилот с 20 годишен стаж, мотивационен лектор и човек, зареден с позитивна енергия

Според статистиката между 40 и 60% от пътниците страдат от тревожност или притеснения на борда на самолета, казва пилотът Марио Бакалов. Заедно с авиационния психолог Елена Пенчева той организира семинарите "Полет без граници", чиято цел е да помогнат именно на тези пътници.

"В семинарите се включват най-различни хора - такива, на които им се налага да пътуват често по професионални причини, хора, които искат да летят със семейството до ваканционни места или пък онези, тръгнали на посещение на близки. Всеки си има индивидуална история, но най-често участниците се оплакват от неприятни преживявания в миналото, страх от височина или страх от метеорологични феномени (турбуленция, силни ветрове, буря)", пояснява Бакалов. И допълва, че много характерно за всички тях е, че изпитват несигурност заради това, че нямат контрол над случващото се по време на полет.

Трябва ли да ни е страх наистина от турбуленциите? "Самолетът е проектиран да издържа далеч по-сериозни сили и натоварвания. Ако пътниците обаче не са със затегнати колани, има опасност от наранявания."

Бакалов, който е първият пилот, приземил в България най-големия пътнически самолет в света А-380, уточнява, че във въздуха има редица неприятни за човека преживявания - странни звуци, необичайни ускорения, които дразнят вестибуларния апарат, по-ниско налягане, както и малкото пространство, в което се намираме с хората около нас.

Въпреки всички тях обаче "авиацията е най-безопасната индустрия в света, единствено мерките за безопасност в ядрените централи са сравними". Важното е да сме информирани какво се случва на борда. "Това означава да разберем как лети един самолет, как е обучен персоналът в авиацията, кои са метеороличните феномени, какво е страхът и защо го изпитваме", допълва пилотът.

Освен на тези неща, в семинарите на Бакалов заедно с Елена Пенчева - инструктор спешна психологическа помощ и кризисна интервенция, както и завеждащ Лабораторията по авиационна психология и безопасност към авиомедицинската комисия, се обръща специално внимание на това как да контролираме мисленето си, за да се отърсим от страховете, както и на прости техники за релаксация по време на полет.

Семинарите на Марио Бакалов и Елена Пенчева се провеждат един път в месеца. Повече подробности има тук.