Живеем в свят, в който трябва да сме изключително внимателни. Внимаваме много какво говорим, как се обличаме, какво ядем и как шофираме. Хората са все по-обидчиви, болестите все по-притеснителни, а камерите по пътищата са хиляди, така че трябва да се съобразяваме, ясно е.

Внимаваме и с вещите си, понякога стигайки до крайност. Купуваме си лъскав, качествен и високотехнологичен смартфон, а след това го опаковаме в евтин защитен кейс от пластмаса, който никак не е приятен за пипане. Върху дисплея пък, чиято разработка е коствала на производителя милиони, залепваме изкуствено стъкло, за да не го надраскаме случайно.

Разбираемо е, имайки предвид цената, която сме готови да платим за нещо, което ни позволява да общуваме дистанционно, но честно казано цялото притеснение нещо да не се случи на вещите ни е малко обезпокоително.

Но в среда, в която автомобилите и потребителската електроника стават все по-скъпи, нежни и неподлежащи на сервизиране, Jeep Wrangler е съвършено различен.

Снимка 608818

Източник: Jeep

Той е масивен, груб, утилитарен и готов за всякакви подвизи, без страх от каквото и да е. Общо взето, ако искаме кола, която няма да ни е жал да одраскаме, Wrangler e точният избор.

Неслучайно далечният прародител на днешния модел виждаме в документалните филми за Втората световна и за Корейската война, а както знаем, военните са корави хора, които не обичат да пазят техниката - по-скоро разчитат на нея, за да останат живи.

Снимка 608820

Източник: Jeep

ГОТОВ ЗА ЗОМБИ АПОКАЛИПСИС...

Слава богу, пред нас не стоеше въпросът дали ще останем живи, когато се качихме в лъскавия Wrangler Sahara 4xE. И бързо установихме, че това не е тенекиената кутия, с която офицерите са обикаляли фронтовата линия във Франция, Белгия, а десетилетия по-късно и в Корея.

Сегашният Wrangler е истински джип, готов за всякакъв офроуд, но и с лъскава боя, кожен интериор, кожен волан, навигация с тъчскрийн, двузонов климатроник, USB входове за зареждане на мобилни устройства и... всичко останало, с което свързваме модерните коли.

Снимка 608821

Източник: Jeep

Е, няма изкуствен интелект, триизмерни графики на навигацията и управление на мултимедията с жестове, но честно казано, ако зомбитата ни нападнат, подобни екстри биха били най-малкият ни проблем.

Снимка 608816

Източник: Jeep

Вместо това имаме хибридно задвижване, което увеличава пробега и ни позволява да се движим изключително тихо, за да не ни чуят.

Имаме и "истинска" система за двойно предаване с механично превключване на няколко режима - задно предаване, 4х4, бавни и бързи скорости. Целта им е ясна - да измъкнат колата от всяка сериозна ситуация, без значение дали причината са зомбита или самонадеян шофьор, чието желание и умения са обратно пропорционални.

Имаме и доста високо окачване, което позволява преминаването през ужасно дълбоки дупки, кратери, коловози и каквото още се сетим.

Снимка 608815

Източник: Jeep

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Wrangler Sahara 4xe
  • Работен обем: 1995 куб. см.
  • Мощност: 381 к.с.
  • Въртящ момент: 637 Нм
  • Ускорение: 6.5 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 177 км/ч
  • Среден разход (WLTP): 3.5 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 159 830 лв.

Jeep нарича хибридната система на Wrangler - 4xE, като последната буква означава, че в уравнението има и електромотор. За разлика от много от новите кросоувъри, тук механична връзка между двата моста има - Wrangler е 4х4 от "старата" школа, като просто черпи мощност от два двигателя.

Системата е от типа Plug-in, което означава, че при добро планиране и желание човек може да кара своя хибриден Wrangler само на ток в градски условия и да го зарежда през нощта вкъщи. Пробегът не е голям - около 50 километра в реални условия, но е напълно достатъчен за ежедневните ни нужди в град с големината на София.

През останалото време системата разчита на 2.0-литров бензинов турбо мотор, който ни е познат от Alfa Romeo Stelvio, Giulia и други модели на концерна. Във Wrangler той се усеща абсолютно адекватно, но все пак по-тромав, заради високото тегло, неособено ефективната аеродинамика и системата за постоянно 4х4 (при избран такъв режим).

Хубавото е, че хибридната система може да работи и в автоматичен режим, при който електрониката сама преценява кой двигател в кой момент да задвижва колелата. Всичко се случва плавно и ненатоварващо, а особено хубаво е, че батерията доста бързо се самозарежда при спускане и спиране, така че дори да се отпуснем с даването на газ, скоро пак ще имаме наличен заряд за кротко шофиране.

Снимка 608819

Източник: Jeep

Автомобилът, който ние карахме, беше част от изпълнението Sahara, което е по-"цивилното" от двете, които се предлагат.

То е по-подходящо за ежедневна градска употреба, защото има по-ниско окачване и асфалтови гуми, за разлика от варианта Rubicon, при който ситуацията загрубява истински.

Въпреки това, Wrangler Sahara е доста висок и дори двуметрови хора влизат вътре с леко затруднение. Но пък и това е част от очарованието да караме истински джип, нали така?

Снимка 608814

Източник: Jeep

...НО И ЗА ЗАБАВЛЕНИЯ

В началото казахме, че Wrangler е сериозен автомобил и това е повече от очаквано от машина, стартирала живота си по бойните полета. В наши дни обаче той е и много забавен автомобил.

В голяма част от времето колата се кара изцяло на задно предаване, което означава, че може да се пързаля в контролирани микро дрифтчета. Имахме късмета да го караме на леко заснежен асфалт и, честно казано, се възползвахме от тези му качества често.

Wrangler не е нито дрифт, нито спортна кола, но пък е бунтар, който не обича да играе по правилата, което особено уважаваме. Плюсът е, че когато изпуснем завоя или нещо се обърка с друга кола, трябва да викаме пътна помощ, а с Wrangler просто избираме задна предавка и 4х4, и излизаме от канавката, в която майсторското ни шофиране ни е вкарало.

Снимка 608822

Източник: Jeep

Забавен е и по друга линия. Всичко, наистина всичко от праговете нагоре може да се демонтира - в това число покрива, вратите и дори челното стъкло. Но Wrangler не е някое напудрено кабрио, и като казваме демонтаж, имаме предвид точно това.

Вратите се демонтират директно от пантите, покривът се дели на няколко твърди части, които могат да се свалят без инструменти - поотделно или всичките, а предното стъкло е на панти и директно се пуска напред, за да легне на предния капак. Правим уточнението, че при базовата версия покривът е мек и се отваря като щора назад.

Снимка 608813

Източник: Jeep

  • Може да: ви измъкне от всяка канавка
  • Не може да: натовари гардероб
  • Липсва му: по-ниска цена

И всичко това просто защото е забавно, авантюристично и ни кара да се чувстваме като на сафари. Но липсата на врати и покрив създава няколко ключови проблема, които Jeep са решили находчиво.

Така например всичко вътре е водоустойчиво, така че дори да ни изненада някой проливен дъжд, мултимедията и цялата електроника ще продължат да работят, защото са защитени.

А какво би се получило, ако дъждът е наистина сериозен, а ние сме забравили разкомплектования си Wrangler навън? Там, където са краката на шофьора и пасажерите, от Jeep са предвидили специални "сифони" - просто махаме тапата и събраната кал и вода изтичат...

Снимка 608812

Източник: Jeep

Jeep Wrangler е за хората, които са склонни да платят повече, за да имат кола, за която има какво да се каже. А за тази определено има.

И докато с "нормален" автомобил най-много да разкажем на приятелите си за конските му сили, размера на багажника и иновативната хибридна система, при Wrangler говорим за приключения и спомени, които с друга кола са просто невъзможни.

Цената за всичко това е малко шумен интериор, малко малък багажник, малко трудно отварящ се заден капак, заради резервната гума и малко old school дизайн. Но тази цена ни е лесно да я платим, защото харесваме, че Wrangler има излишества от бунт в присъствието си. А това в последно време ни липсва много в автомобилния свят. От друга страна, това е кола, която тропа по масата и казва: "Аз мога." Без да се страхува от последствията. Това е Wrangler.