След като стана ясно, че България официално ще участва на Евровизия 2026, общественото внимание бързо се насочи към това как точно ще бъде избран артистът, който ще ни представи на сцената. Обявеното споразумение между БНТ и ПРОФОН за използване на airplay класация като основен инструмент за селекция предизвика редица коментари от музикалния сектор. Сред най-ясните и аргументирани позиции е тази на Рут Колева, която в последните дни активно следи ситуацията и публично изразява притесненията си.

Евровизия между нотите на славата и сметките на реалността

Евровизия между нотите на славата и сметките на реалността

Как една страна печели Евровизия и колко струва това

Тя подчертава, че методологията за избор на изпълнител е "остаряла, непълна и в крайна сметка - несправедлива" към голяма част от действащите български музиканти. В позицията си Колева уточнява, че няма личен интерес в процеса, но работата ѝ с международни структури ѝ дава ясен поглед върху това кои артисти реално достигат до публика в Европа.

По думите ѝ използваната airplay класация е всъщност "изкривено и ограничено огледало на реалността". Тя не включва пълния спектър от български медии, не е представителна за интересите на слушателите и не показва кои артисти имат потенциал за международна сцена. Колева дава и конкретни примери: Hayes & Y, Иво Димчев, Bulgarian Cartrader, "Мистерията на Българските Гласове", както и артисти като YANA, Leena, Hug or Handshake, ALI, Me and My Devil - всички те имат реални международни аудитории, но напълно липсват от "официалната" класация.

Тя обръща внимание и на една по-често премълчавана тема - че поп-фолк артистите са сред най-дискриминираните от методологията. Макар самата тя да не е фен на жанра, подчертава, че "фактите са факти" - медиите, които излъчват поп-фолк и достигат до огромна публика, изобщо не фигурират в мониторинга на BMAT. Това води до парадокс, при който изпълнители с милиони гледания, хиляди зрители на участия и огромно влияние на пазара нямат нито един шанс да бъдат включени в airplay класацията. Според Колева да се игнорира цяло направление от музикалната сцена е "институционална дискриминация".

Тя подчертава още нещо, което напълно липсва в методологията: въпреки алгоритмичните ограничения към региона, въпреки малкия пазар и ограничените ресурси, има български артисти, които пробиват международно - в радиа, стрийминг платформи и чуждестранни сцени. Това, по думите ѝ, е най-силното доказателство за стойността им. Липсата им в airplay чарта не е заради недостатъчни качества или популярност, а заради "ограничен, остарял и дискриминационен метод за измерване", който наказва независимата сцена.

Колева е категорична: airplay класацията може да бъде компонент, но не и единствен критерий за национална селекция за "Евровизия 2026". Тя настоява, че ако България иска да бъде представена достойно, е логично да се включат и показатели като месечни слушатели и реален растеж в стрийминг платформите, международни участия и турнета, ангажираност на аудиторията, сценично присъствие, качество на продукцията, потенциал на артиста.

Ето как ще бъде избрана българската песен за Евровизия 2026

Ето как ще бъде избрана българската песен за Евровизия 2026

Какво следва

Според нея използването само на airplay е "нездравословно и нечестно" и трябва да бъде преразгледано.

"Не заради мен, а заради артистите, които наистина носят България в Европа - с работа, с музика, с публика, която са си изградили сами, въпреки всички бариери. И защото им дължим поне честни правила", завършва публикацията си Рут Колева.