Още преди автомобилът да бъде изобретен, хората са използвали различни средства за придвижване на по-големи разстояния. Едно от тях е конят. Той е бил като част от семейството, живо същество, за което трябва да се грижиш. Конят е бил приятел.

След като благородното животно е било заместено от автомобила, хората пренасят това приятелство към машините. Автомобилът е нещо, което ни върши работа десетки години, но и нещо, което е с нас по време на всичките ти пътешествия и всички съкровени моменти в живота. Автомобилът е бил нещо, за което трябва да полагаме немалко грижи. В много от случаите е бил и нещо, което обичаме.

Вече не е така. Автомобилите се превърнаха в продукт, който купуваме и ползваме четири-пет години, след което захвърляме на паркинга на шоурума и си тръгваме с новия модел. Консуматорството епилира характера от автомобилите, а именно той караше хората да се влюбват в тях и да ги приемат като приятели.

За щастие, има и изключения и, не, не говорим за химерни модели на Ferrari, Lamborghini, McLaren или Pagani. Става въпрос за автомобил, който струва 40 000 лева и има изражението на любопитно куче. Има си и име. Казва се Jimny. Suzuki Jimny.

Снимка 435849

Източник: Suzuki

УМИЛИТЕЛЕН ОТВЪН

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Suzuki Jimny
  • Работен обем: 1462куб. см.
  • Мощност: 102 к.с.
  • Въртящ момент: 130 Нм
  • Ускорение: n/a
  • Максимална скорост: 145 км/ч
  • Среден разход: 6.8 л/100 км
  • Трансмисия: 5-степенна механична
  • Базова цена: 39 990 лв.

Ако има нещо, което трябва да знаем, преди да си купим Jimny, е, че с този автомобил ще ни забелязват. Непознати ще ни махат по светофарите, ще искат да го разгледат, да седнат на шофьорското място, ще ни питат колко вдига, 4х4 ли е и още куп други въпроси. Jimny не се вижда всеки ден по улиците, което е чудесно, защото ще изпъкваме сред останалото сиво море от безлични автомобили. Хубавото в случая е, че добрата опаковка има и достойно съдържание.

Suzuki Jimny се предлага само един двигател, който не е никак мощен, но пък това го прави доста икономичен. От друга страна, е оборудван с турбокомпресор, а купето е доста леко, което означава, че няма от какво да се притесняваме.

Оставяйки настрана сухата информация, Jimny има достатъчно "коне" под капака, за да ви придвижва безпроблемно в града, а извън населено място просто не трябва да очакваме повече от 130 км/ч. И това при малко по-високи нива на шум от обикновеното.

Снимка 435845

Източник: Suzuki

СУРОВА ДУША

Това, което може да очакваме, е чутовна проходимост извън пътя. Suzuki Jimny е един от малцината на пазара, който се предлага с механично заключване на централния диференциал, което на прост език означава, че с допълнителен лост за една секунда да го превърнем от секси градски автомобил с предно предаване, в чистокръвна офроуд машина с четири задвижващи колела.

Късото междуосие гарантира безпроблемно преминаване през канавки, камъни и каквото още се сетим, а гумите от завода са абсолютно пригодени за газене в кал, трева, сняг, киша и каквото още се сетим.

Снимка 435850

Източник: Suzuki

Jimny e от автомобилите, за които не ни е жал, но не по онзи деструктивен начин, а защото усещаме, че той се чувства комфортно там, където лек автомобил не би припарил. Пресъхнало корито на река? Давайте го насам. Кални, стръмни и дълбоки коловози? О, да. Jimny e като палаво хлапе, отраснало на село - обича да играе сред природата. Дори му отива да е мърляв.

Какво обаче го прави толкова чаровен? На първо място, дизайнът. Фаровете му са кръгли и изразителни, чертите са прави и категорични, а размерите му са малки, което автоматично умилява човек, докато го гледа. Всъщност, докато го карахме, мнозина от приятелите ни го оприличиха на малък Mercedes G-Class, и наистина - Suzuki Jimny изглежда по сходен начин с любимия на лошите момчета германски джип.

Снимка 435846

Източник: Suzuki

Впрочем, ходихме и на риба с него, където тясното му купе наистина се доказа като перфектен избор за черни пътища със съмнителна цялост. Jimny беше перфектният приятел и в този случай, а след една бърза пароструйка отидохме до близкия мол и пак изглеждахме адекватно.

ЦЕНАТА НА ПРИЯТЕЛСТВОТО

В уравнението, наречено Suzuki Jimny, има доста минуси. За да обикнем този автомобил и да го превърнем в свой приятел, трябва да сме наясно с няколко ключови неща.

Първо, трябва да го приемем за двуместен. Отзад има втори ред седалки, но те не са никак удобни, а и при разгънато положение буквално ни лишават от багажно пространство. В четириместен режим, Jimny предлага не повече от 20 сантиметра широк багажник, което е обидно малко.

Снимка 435852

Източник: Suzuki

  • Може да: ни забавлява от сутрин до вечер
  • Не може да: превиши ограничението на магистрала
  • Липсва му: багажник

Когато обаче сгънем задните облегалки, се получава достоен багажник, който може да бъде сравнен с този на всеки средностатистически хечбек. А гърбът на облегалките е и гумиран, което означава, че може да хвърляме всякакви неща отзад. Като кални гумени ботуши, например, или необезопасени кори с яйца, ако сме по-рискови играчи.

На предните седалки мястото е достатъчно. Технологиите са на ниво - има автоматичен климатик, има различни системи за стабилност и безопасност, има мултимедийна система със сензорен дисплей и възможност за връзка на външни устройства, има и USB порт и система за контрол на спускането. На практика, разполагаме с всичко, макар че външността и характерът на колата лъже, че става само за гората.

Снимка 435851

Източник: Suzuki

И още нещо. Именно това, което прави Jimny толкова добър извън пътя, влошава поведението му на неравен асфалт. Купето е захванато за шаси, точно както при всеки себеуважаващ се old school офроуд автомобил. Но това прави окачването малко нервно.

Без да се впускаме в техническите несъвършенства на тази концепция, ще кажем, че при преминаване през "легнал полицай" задницата подскача повече от необходимото и се усеща странично трептене. Но какво от това, когато усмивката не слиза от лицето, докато го караме?

Снимка 435847

Източник: Suzuki

Suzuki Jimny е шарената и гръмка реклама, която прекъсва черно-белия филм. На моменти е малко дразнещ (когато не можем да си вкараме въдицата в багажника например), но въпреки всичко е глътка свеж въздух, от която всички ние имаме нужда. В свят, в който автомобилите масово стават все по-тежки, сложни, скъпи, претенциозни и безхарактерни, японското джипче ни показва, че е възможно да си свеж и харизматичен, и въпреки това да отговаряш на всички изисквания на модерния автомобилен пазар. Обичаме го заради това. Стана ни приятел.