С бума на пътуванията със самолет, който дойде след края на ковид пандемията и падането на ограниченията, отново на преден план дойде и въпросът за въглеродния отпечатък върху природата, който оставят всички тези хиляди полети ежедневно.

Пътуванията и ефектът върху климата - ще имаме ли скоро въглероден паспорт

Ще имаме ли скоро въглероден паспорт

И ще сложи ли той края на евтиното пътешестване

Преди дни пък компанията Virgin Atlantic бе тази, която направи голяма стъпка в нова посока - осъществи първия презокеански полет със самолет, задвижван със 100% биогориво. Това гориво за Boeing 787 е създадено не от изкопаеми ресурси, а от растителни захари и отпадъчни мазнини. То е вид устойчиво авиационно гориво, наричано още на кратко SAF.

Полетът над Атлантическия океан от летище Хийтроу с крайна точка Ню Йорк бе финансиран частично от британското правителство, а успехът на компанията на Ричард Брансън ни накара да се запитаме дали това е бъдещето на пътуването със самолет. Но сякаш не е толкова лесно, колкото ни се иска да бъде.

Биогоривата могат да се произвеждат от широк спектър суровини, наречени биомаса - растителни материали, водорасли или хранителни отпадъци например. За целта обаче се необходими много големи количества от тях, защото авиоиндустрията се нуждае от тонове гориво всеки ден.

Според една академична статия от август, ако искаме да произвеждаме захарна тръстика като суровина за биогориво за търговски полети, са необходими площи от 125 милиона хектара, което е приблизително колкото щатите Калифорния, Орегон, Вашингтон, Невада и Луизиана взети заедно. А производството на биогориво само от отпадъчни материали не е опция за задоволяване на нуждите на индустрията, която произвежда около 3.5% от парниковите газове годишно - приблизително колкото цяла Япония.

Снимка 644851

Източник: iStock

Затова учените смятат, че успешният презокеански полет само с биогориво не е ново начало в авиоиндустрията, а просто доказателство, че и това е възможно - приложимо е и е безопасно. Но на този етап няма как биогоривото да влезе в масова употреба и да замени конвенционалното, при изгарянето на което се отделят големи количества въглероден диоксид в атмосферата, предава BBC.

Според Международната асоциация за въздушен транспорт, авиокомпаниите ще се нуждаят от 450 милиарда литра устойчиво авиационно гориво до 2050 г. А през 2022 г. например са произведени само 300 милиона литра. Но все пак е важно да се отбележи, че с тези горива са зареждани стотици хиляди полети, но в като част от смес, в която се използват и конвенционални.

Снимка 607681

Източник: iStock

Основната част от производството на устойчиви авиационни горива е ситуирана в САЩ. Но компаниите, заети с процеса, не крият необходимостта от мащабно разширяване на площите, на които се отглеждат суровици като захарна тръстика, за да може да се отговори на непрекъснато нарастващите нужди на индустрията. Защото отпадъчните мазнини и други подобни продукти, които също могат да се използват в производствения процес, са незначително малки като количество.

Електрическият самолет Archer Aviation “Midnight“ eVTOL - летящото такси в Чикаго, което ще полети за първи път през 2025 г.

Как изглежда едно летящо такси

И кога ще е първият му полет

В момента други екологични опции като водородно гориво или задвижване на ток също не са ефективна и надежда алтернатива, що се отнася до пътуването по въздух. Затова на този етап идеята за устойчива авиация остава по-скоро илюзия. А усилията на правителствата са преди всичко насочени към намаляване на броя извършвани полети, особено на кратки разстояния, както и стимулирането на използване на алтернативни начини на придвижване.