Пътуването със самолет, особено на къси разстояния, се смята за един от най-големите замърсители на въздуха с въглероден диоксид. Керосинът обаче трудно може да се замени с алтернативно гориво, като до този момент са правени опити с водород. Затова и все повече надежди се възлагат на електрическото задвижване на огромните летателни машини.

Най-големият самолет, създаван някога - WindRunner впечатлява с размери и спецификации

Колко голям ще е най-големият самолет, създаван някога

Има си и специална мисия

И докато глобалните прогнози си комерсиалната авиация да не успее да постигне целта си за нулеви емисии поне до 2050 г., тези дни постижението на една компания определено успя да ни обнадежди за значителен прогрес. 

Стартъп компанията Elysian e разработила изцяло електрически самолет E9X с места за 90 пътници и възможност да прелети цели 905 километра с едно зареждане на батерията като по този начин намалява вредните емисии с цели 90%. 

Екипът на Elysian

Източник: Elysian

Екипът на Elysian

Плановете са самолетът на ток да започне да изпълнява пътнически полети в рамките на следващото десетилетие, въпреки че на този етап съществува само на хартия. До две-три години се очаква да видим първия прототип, а до 2030 г. - напълно функциониращ модел, който ще изпълнява полети до 800 км разстояние (каквито са около половината от пътническите в света).

И от компанията са убедени, че това може да се случи и без откриването на нови технологии за батериите, а чрез оптимизация на тези, които имаме, и използването на капацитета им чрез прилагането на различни условия. Например дизайнът на електрическия самолет трябва да бъде доста по-различни и преди всичко олекотен в сравнения с този на стандартните, задвижвани с керосин. 

По проект електрическата летателна машина трябва да има размах на крилата почти 42 метра, което е повече от този на Boeing 737 например. Но, за разлика от него, мястото зa пътниците е доста по-ограничено, затова и техният брой е намален, за да се гарантира комфортът им.

Е9X ще се задвижва с осем витлови двигателя. Едно от ключовите решения, взети от разработчиците, е батериите да бъдат поставени крилата. Те са голяма част от общото тегло на самолета и по този начин ще бъдат разпределени равномерно. Заради електрическото задвижване и колесникът е преместен в крилата, а върховете им могат да се сгъват, за да пестят място. Помислено е и за "резервна енергийна система" в случай на аварийна ситуация, обяснява CNN.

Свръхзвуковият самолет X-59 - наследникът на Конкорд, който NASA представи

По-бърз и по-тих - NASA представи свръхзвуковия наследник на Конкорд

Ще го видим ли скоро в небето

На този етап Elysian далеч не е единствената компания, която работи върху ефективен и качествен прототип на пътнически електрически самолет. И колкото по-голяма става конкуренцията, толкова по-голям е и стимулът за по-бързи и ефективни решения, които да предопределят бъдещето на авиацията с нулеви емисии.