Помним момента, в който изведнъж автомобилните компании се усетиха, че задвижването на четирите колела е нещо, което не трябва да бъде запазена марка само на джиповете. И има логика в това, защото повечето от нас никога не напускат добре асфалтираните пътища, но от друга страна същите тези хора остават лишени от останалите позитиви на 4х4, а именно повече сцепление, повече сигурност и повече увереност през зимата.
И докато другите стигнаха до това заключение много късно, една автомобилна компания никога не го е забравяла. Тя се казва Subaru и е известна с две неща - всички нейни модели имат 4х4 задвижване и боксерен двигател, при който цилиндрите са разположени хоризонтално един срещу друг. Смело е да отстояваш принципите си десетки години, въпреки постоянно променящата се конюнктура - няма как да не одобряваме това.
Източник: Subaru
Не бяхме карали Subaru много отдавна и си намерихме повод да го направим. Поводът се казва фейслифт версията на XV, който представлява компактен кросоувър с, о, изненада, истинско 4х4 задвижване и 2.0-литров боксерен двигател с мека хибридна система.
Изглежда авантюристично, с "насечен" и някак си по японски модерен дизайн, като последното не бихме могли да го обясним съвсем. На размери е по-скоро като голям хечбек с грубовати "офроуд" защитни елементи по калниците и броните, както и със задължителното по-високо окачване. Дизайнът издава две неща - приключенски дух и склонност към изследване на нови и не толкова лесни за достигане дестинации.
Източник: Subaru
Визията и духа на Subaru XV ни кара да мечтаем за импулсивно предприети пътешествия, на края на които ни чака страхотна гледка, запомнящо се преживяване или просто затънтено заведение, което не може да бъде открито в Google. А какво по-хубаво от това след 5 работни дни в офисна среда, в които най-голямото приключение се измерва с откриването на нов пакет с хартия за принтера.
ВСИЧКО НАЛИЧНО
Хубавото е, че имаме всичко налично за едно хубаво приключение. Вътре не е от най-просторните коли, но тук говорим за мултифункционален ежедневен автомобил, а не авантюристична и спартанска уикенд машина. Subaru XV има семпъл и уютен интериор, без излишен лукс и ненужна показност. Посрещна ни абсолютно класическо табло с тъчскрийн дисплей на мултимедията и стандартен инструментален панел със скоростомер и оборотомер с добрите стари стрелки. Не знаем какво се случи в последните години, но повечето коли ни карат да се чувстваме сякаш караме компютър или таблет. Subaru XV успя да ни върне усещането, че караме добър, честен и класически автомобил.
Източник: Subaru
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация: 2.0ie e-Boxer AWD
Работен обем: 1995 куб. см.
Мощност: 150 к.с.
Въртящ момент: 194 Нм
Ускорение: 10.7 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 193 км/ч
Среден разход: 7.9 л/100 км
Трансмисия: безстепенна автоматична
Базова цена: 58 600 лв.
Седалките на тестовия автомобил бяха тапицирани с плат, който се усещаше качествен и издръжлив. Имаше отопление на предните седалки, както и необходимите възможности за реглаж, но без излишни и според нас ненужни глезотии, които само карат цената да набъбва, а реално се ползват рядко.
Това важи и за цялостната концепция на колата. Тя разполага с всичко, от което бихте има ли нужда, в това число системи за следене на пътната лента, знаците, парктроник, камера за обратно виждане, адаптивен темпомат и дори система за аварийно спиране, но ни лишава от онези екстри, чиято основна функция е да оправдаят високата цена. Амбиентното осветление, например, е нещо, което Subaru XV да се смее пренебрежително.
Източник: Subaru
И все пак трябва да признаем, че очакваме известно ниво на технологичност, когато се качваме в нов автомобил, произведен през 2023 г. В тази връзка, мултимедийната система на Subaru XV ни се стори малко поостаряла. Всичко работи коректно и както очаквате, но логиката на менютата, опциите, графиките и интуитивността не ни се сториха особено съвременни и добри. Това може би се дължи на факта, че говорим за фейслифт версия, а не за изцяло нов модел, пък и има опция за Apple CarPlay и Android Auto свързаност, което до голяма степен решава този проблем.
Източник: Subaru
Като известен недостатък може да се изтъкне и сравнително малкият багажник от 390 литра, който на пръв поглед е достатъчно широк, но е доста плитък, което ограничава количеството багаж, което може да побере. Особено, ако искаме да не демонтираме декоративната кора отгоре.
BOXER INSIDE
Разбира се, култът на Subaru към боксерните двигатели продължава и на борда на XV. Моделът се предлага с два бензинови боксера - с 1.6 и 2.0 литра работен обем. На задния капак на тестовия автомобил пишеше е-boxer, което ни подсети, че това е Mild Hybrid версията, която се предлага само с по-мощния от двата двигателя.
Източник: Subaru
Факт е, че мощността от 150 к.с. не звучи особено внушително, но не е и нужно, защото типично по японски XV не е изобщо тежък и тези "коне" са достатъчни за нормално и дори динамично шофиране. Като казваме, че не е тежък, теглото на колата е малко над 1.5 тона, което за автомобил с тези размери, 4x4 и хибридна система, е направо впечатляващо.
Източник: Subaru
Пък и електромоторът допринася със своите 17 к.с., което се усеща, когато се опитате да ускорите от ниска скорост. Все пак трябва да се отбележи, че тук системата е от типа "mild hybrid", което означава, че електромоторът и батерията имат по-скоро поддържаща функция с цел намаляване на разхода и не можем да очакваме задвижване само на ток, зареждане от външен източник и т.н.
Източник: Subaru
Задвижването е добре настроено и кара колата да се чувства жива, макар и без да има никакви спортни амбиции. Тестовият автомобил беше оборудван със CVT вариаторна скоростна кутия. Никога не сме били особени фенове на този тип "автоматици", защото се усещат груби и неприятни за каране. Изненадващото в случая е, че при Subaru XV няма признаци за това, че кутията е именно такава. Ускорението е плавно и мазно, така че поводи за оплакване няма. А пък благодарение на перманентното 4х4 задвижване, Subaru XV с чисто сърце може да се нарече истински кросоувър. Не за друго, а защото в последно време това определение се приписва и на модели, които като видят черен път, подвиват страхливо опашка и обръщат наобратно.
Източник: Subaru
До края на асфалта не стигнахме и ние, но колата остави впечатлението, че е готова за това. Разбира се, не говорим за ултра тежки офроуд трасета, но умерени коловози, малко кал, пясък и черни пътища със средни по размер камъни, не би трябвало по никакъв начин да затруднят Subaru XV.
Източник: Subaru
Може да: бъде приключенец
Не може да: натовари много
Липсва му: повече сила за power slide
Subaru XV има всичко необходимо, за да се нарече приключенски автомобил, но какво точно е това всичко? Според нас то се измерва със субективното усещане за готовността на колата да напусне комфортната си зона. Има коли, които имат високо окачване и дори 4х4, но се усещат твърде изнежени за предизвикателствата извън пътя. Subaru XV не просто дава усещането, че е готово да се изцапа, а и иска да го направи. Разбираме го като костюмиран офисен служител, който след края на работния ден импулсивно отива да играе боулинг. Очевидно е, че не е естествената му среда, но това не му пречи да се забавлява истински с официалните си дрехи и да победи останалите. По същия начин Subaru XV се чувства супер в града, паркира се лесно, динамично е и представително, но няма нищо против да кривне непредвидено в калната пътечка отстрани, просто за да изследва какво има в далечината. Със сигурност не е най-сериозният офроуд автомобил, но пък именно това ще направи пътуването по-интересно, а настроението в купето авантюристично.