Железопътните гари не са задължени да бъдат красиви. Нужно е просто да имат перони, релси и билетни автомати, за да изпълняват основната си функция. Но тъй като често се намират в самото сърце на града и през тях минават милиони пътници годишно, не е изненадващо, че градските архитекти понякога се стремят да ги превърнат в истински архитектурни шедьоври.
По света има стотици впечатляващи гари - някои са построени още през XIX век, в зората на железниците, а други са напълно модерни и изключително амбициозни. Новата гара "Гар дьо Монс" (Gare de Mons) в Белгия е блестящ пример за второто.
Плановете за обновяване на гарата се появяват още през 2004 г., но проектът се реализира бавно. След конкурс за архитектурния дизайн през 2006 г., задачата е поверена на световноизвестния архитект Сантяго Калатрава - автор на някои от най-футуристичните обществени сгради в света. Почти 20 години по-късно, след редица забавяния, преразходи и технически предизвикателства, новата гара най-накрая отвори врати през октомври тази година - и резултатът е зашеметяващ.
Съоръжението е описано като "мост" между старата и новата част на Монс - буквално свързва северната жилищна зона с историческия център на юг чрез централна пешеходна алея, от която от двете страни се разклоняват пероните. Архитектурата съчетава бели, ъгловати колони и дървени акценти, а интериорът напомня едновременно на динозавърски скелет и футуристичен космически кораб.
Архитектите споделят, че проектът "надхвърля традиционните предизвикателства при строежа на жп гара" и "е предизвикал дълбока трансформация в околната градска среда".
Общата стойност на строителството възлиза на 323 милиона евро - внушителна сума, която обаче явно си е струвала. Гарата вече е включена сред най-красивите в света според престижните архитектурни награди Prix Versailles.
Журито е впечатлено от "ефирния стил, чистите линии и блестящите бели стоманени форми", които се издигат към небето, както и от "катедралния вид" на централния мост, който доминира в структурата, пише Time Out.