Железопътните гари не са задължени да бъдат красиви. Нужно е просто да имат перони, релси и билетни автомати, за да изпълняват основната си функция. Но тъй като често се намират в самото сърце на града и през тях минават милиони пътници годишно, не е изненадващо, че градските архитекти понякога се стремят да ги превърнат в истински архитектурни шедьоври.

Най-високо разположената столица в Европа, която няма летище или влакове, и би могла да се побере 121 пъти в Лондон

Най-високо разположената столица в Европа, която няма летище или влакове, и би могла да се побере 121 пъти в Лондон

Какво трябва да знаем за Андора де Веля

По света има стотици впечатляващи гари - някои са построени още през XIX век, в зората на железниците, а други са напълно модерни и изключително амбициозни. Новата гара "Гар дьо Монс" (Gare de Mons) в Белгия е блестящ пример за второто.

Плановете за обновяване на гарата се появяват още през 2004 г., но проектът се реализира бавно. След конкурс за архитектурния дизайн през 2006 г., задачата е поверена на световноизвестния архитект Сантяго Калатрава - автор на някои от най-футуристичните обществени сгради в света. Почти 20 години по-късно, след редица забавяния, преразходи и технически предизвикателства, новата гара най-накрая отвори врати през октомври тази година - и резултатът е зашеметяващ.

Съоръжението е описано като "мост" между старата и новата част на Монс - буквално свързва северната жилищна зона с историческия център на юг чрез централна пешеходна алея, от която от двете страни се разклоняват пероните. Архитектурата съчетава бели, ъгловати колони и дървени акценти, а интериорът напомня едновременно на динозавърски скелет и футуристичен космически кораб.

Архитектите споделят, че проектът "надхвърля традиционните предизвикателства при строежа на жп гара" и "е предизвикал дълбока трансформация в околната градска среда".

Новите влакове, които ще обикалят Европа през 2026 г.

Новите влакове, които ще обикалят Европа през 2026 г.

Ето какво да очакваме

Общата стойност на строителството възлиза на 323 милиона евро - внушителна сума, която обаче явно си е струвала. Гарата вече е включена сред най-красивите в света според престижните архитектурни награди Prix Versailles.

Журито е впечатлено от "ефирния стил, чистите линии и блестящите бели стоманени форми", които се издигат към небето, както и от "катедралния вид" на централния мост, който доминира в структурата, пише Time Out.