Снимка 745325

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda е от автомобилните брандове, които са известни с факта, че са отдадени до най-малкия детайл на прецизното изработване на автомобилите си.

Ето защо дори днес японците използват някои вековни техники при създаването на новите си коли. Но въпреки че държи на принципите, корените и традициите си, компанията не си затваря очите за динамично променящата се среда и пазар.

Доказателството е новата Mazda 6e. Един забележителен електрически автомобил, роден именно от непрестанния устрем на японците да отговорят на все по-високите и различни изисквания на хората.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Ето защо Mazda 6e е плод на партньорството им с китайския гигант Changan. Съвместната им компания Changan Mazda е факт от вече почти 15 години, като основната ѝ роля до момента бе в Китай да се произвеждат модели на Mazda за местния пазар. A сега доказва и на европейския, че когато японската прецизност се срещне с китайския размах и технологии, може да се роди един наистина стойностен електромобил.

Срещата между традиция и иновация

Сухата информация:

  • Модификация: Mazda6e BEV
  • Мощност: 245 к.с.
  • Въртящ момент: 320 Нм
  • Ускорение: 7.8 секунди от 0-100 км/ч
  • Максимална скорост: 175 км/ч
  • Среден разход (WLTP): 16.5 кВтч/100 км
  • Максимален пробег (WLTP, градско): 692 км
  • Капацитет на батерията: 80 кВтч
  • Цена: 94 080 лв (48 102 евро)

Всеки един модел на Mazda има свой собствен облик, но и се придържа към добре познатия им дизайнерски език. Същото важи и за Mazda 6e.

Започвам от цвета. Тестовият автомобил бе в отличителния за японците цвят Soul Red Crystal, който е доказателството, че не всички червени нюанси са еднакви. Този просто го асоциирам с Mazda дори в непрогледна тъмна нощ.

Шегата настрана, но наистина той прави така, че трудно може да останем незабелязани. А тук точно това е целта.

Ето защо предната решетка е затворена, типично за електромобил, но е осветена по много елегантен и впечатляващ начин. Същото важи и за логото, което ни посреща при отключване и изпраща при заключване на автомобила.

При зареждане всички светлини, включително логото и осветеното крило на решетката започват да пулсират, за да подчертаят ефектно какво се случва в момента.

От Mazda определят силуета на новия си електромобил като купе-роудстър, което отговаря на въпроса защо изглежда толкова елегантно, но в същото време някак мускулесто и спортно.

За последните две се грижи не само силуетът (и вградените във вратите дръжки), но и електрическият заден спойлер. Активирането му определено придава значително по-агресивен вид на колата.

А най-хубавото е, че може да се адаптира спрямо предпочитанията. Тоест, може да е постоянно прибран, да се активира с едно натискане на бутон или да следва скоростта на автомобила. Това означава, че ще се вдигне автоматично, когато тя е над 90 км/ч.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

За момента колата идва само с 19-инчови джанти и не може да избираме от по-големи, но пък тяхната форма е не само аеродинамична, а също изключително красива. Пет спици и плоски черни повърхности между тях определено са добро попадение. Има и още няколко варианта на джанти, но този ми допада най-много. Екстериорът на Mazda 6e може да изглежда семпло и без много излишни елементи, но в същото време гарантирано приковава погледа. А това важи в пълна сила и за интериора.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Японската прецизност в най-добрата ѝ форма

Това е Mazda, така че от интериора очаквам не само стил, но и комфорт. В този модел и двете са налице. Минимализмът властва и тук, всичко е много изчистено и подредено. Не знам дали идеята е била човек да се чувства спокойно и сякаш си е у дома, но при мен ефектът беше точно този.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Седалките и подлакатникът са тапицирани в естествена кожа Nappa, докато по таблото ръката напипва мек и приятен на допир велур, което наистина много ми допада. Но тук трябва да отбележа, че комбинацията между кожа и велур е налице за по-високата версия Takumi Plus. Докато при стандартната - Takumi, велурът по таблото отстъпва на кожа, но този път изкуствена.

Аз лично предпочитам велура в комбинация с естествена кожа, защото определено придава много по-различно и хармонично усещане в интериора. А и не е толкова труден за поддържане, колкото някои хора си мислят.

Воланът също е тапициран с кожа, но в два цвята, за да е в синхрон с двуцветното табло. По този начин естетиката е завършена.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Но от Mazda не са се задоволили само с това, а са интегрирали и амбиентно осветление, което със своите 64 цветови варианта внася още повече уют в купето. Една от опциите му е да пулсира в ритъма на музиката, което съм сигурен, че ще допадне на доста хора. Особено на по-младите, които търсят нещо различно и отличително.

Точно под 14.6-инчовия екран за инфотеймънт системата са разположени две гнезда за съхранение на смартфони, като лявото разполага с индуктивно зареждане.

Похвалното е, че то действително зарежда телефона, за разлика от много други преки и непреки конкуренти на Mazda 6e. И го прави бързо, защото поддържа скорост на безжично зареждане от 50W. Станцията разполага и с охлаждане, което дава още една бонус точка.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Споменах инфотеймънт системата, но няма как да мина покрай нея просто така. Тези 14.6 инча може и да звучат като един голям таблет, но японците го интегрират много умело в таблото, така че да се вписва в изчистения и подреден интериор.

Именно през този екран се правят всички малки и големи настройки на колата - дори и на огледалата за обратно виждане. Знам, че има хора, които не са фенове този подход, но от Mazda са го направили изключително лесно и интуитивно, без да се налага да се рови в менюто, което определено е плюс.

Зад волана има 10.2-инчов инструментален панел, на който виждаме важната за автомобила информация. Но се улових, че почти не го поглеждам. Просто огромният 50-инчов head-up дисплей е повече от достатъчен.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Той може да бъде регулиран по височина и разполага с няколко различни изгледа като най-минималистичният показва само с колко се движим. Но може да показва и ограничението на скоростта на пътя, както и с колко заряд на батерията разполагаме.

Аудиосистемата също прави добро впечатление. Дори когато слушах радио, звукът е ясен, басовете - отчетливи. Tова е напълно обяснимо, защото тя разполага с цели 14 говорителя на Sony, a един от тях е интегриран в облегалката на главата на шофьорската седалка. По този начин не само музиката се чува много добре, но и указанията на навигацията.

За интериора може да се говори наистина много, защото има много детайли в този японски минимализъм, които просто радват окото и душата. Но за да не се увличам прекалено, ще се спра последно на панорамния покрив.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Той е наличен и за двете нива на оборудване, но има една съществена разлика. В Takumi няма електрическа щора, като тя може да се закупи допълнително и да се слага механично. В Takumi Plus тя е налице, но панорамният покрив е разделен на две и щората излиза от средата, за да покрие бързо и двете половини. Считам го за доста добро решение, което спестява време за затварянето ѝ.

Кой е казал, че електромобилите не могат да танцуват (и вълнуват)

Ако някои си мисли, че Mazda 6e е просто скучен електромобил, който заради всичките си системи за сигурност не може да развълнува, то греши. И то много.

Задвижването е задно, мощността е 245 к.с., което си е покана за танц. Да, точно с тази кола, която умее едновременно да те успокоява, но и развълнува.

Тук обаче идва интересната част и поредното доказателство, че Mazda не мислят и действат като всички останали.

Вече споменатите 245 к.с. идват с по-голямата батерия, която е с капацитет от 80 кВтч и е NMC. Обещаният пробег в смесен цикъл на шофиране е 552 км. Но пък максималната скорост на зареждане на DC зарядна станция е 90 кВт. От 10% до 80% батерията трябва да се зареди за 45 минути.

Mazda обаче са решили да дадат повече мощност на по-малката батерия - 258 к.с. Тя обаче е с различен състав - LFP. В смесен цикъл на шофиране трябва да осигури до 479 км пробег. Поради различния си състав тя поддържа и по-голямата скорост на зареждане - на DC зарядно е с до 165 кВт.

Това означава, че от 10% до 80% зареждането ще се случи за 22 минути. На AC стандартно и двете батерии зареждат с до 11 кВт.

Има разлика и в ускорението. Поне на хартия. По-малката, но с повече мощност батерия ускорява от 0-100 км/ч за 7.6 секунди. Докато на версия с по-голямата батерия за това упражнение са ѝ нужни 7.8 секунди.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

Ако трябва да бъда честен, не съм засичал дали това е така, но в нито един момент не усетих липса на мощност и динамика. Дори напротив, колкото повече време прекарвах зад волана на колата, толкова повече се влюбвах във всеки детайл в нея.

Като например фактът, че при подреждането на интериора Mazda са се лишили от бутон за стартиране на автомобила. То се случва само с натискане на спирачката, което е адски удобно.

Понеже това е електромобил, рекуперацията е важна част от цялостното изживяване. Японците обаче и тук са решили да подходят различно. Такава има и при трите режима на шофиране - Нормален, Спортен и Индивидуален. Но само в индивидуалния режим може да се избира нейната степен от цели четири нива.

Android Auto и Apple Car Play са налице, но на толкова умна кола ѝ подхожда да може някои неща да се правят от разстояние. Ето защо Mazda 6e си има приложение.

Mazda 6e

Източник: Lifestyle.bg / Георги Борисов

Mazda 6e

От него виждаме температурата в купето, може да стартираме отоплението или охлаждането чрез климатичната система, както и подгрева или обдухването на седалките още преди да сме тръгнали от вкъщи, така че да се чувстваме максимално комфортно. Виждаме и състоянието на батерията, какъв е наличният пробег, като може да стартираме чрез него и подгрева на батерията, ако сме решили да зареждаме.

Приложението и неговите функционалности не се изчерпват само с описаното, но то е поредният детайл от цялостното преживяване, което получаваме от Mazda 6e.

И това определено трябва да притеснява конкурентите в сегмента ѝ, защото цената също е доста добра за всичко, което получаваме за нея.