Ако си пуснем военен филм с американско участие, е почти невъзможно да не попаднем на кадър с четирима военни, които се возят в малка 4х4 машина без врати, прозорци и стъкла, но с голяма бяла звезда на предния капак. Филмът най-вероятно ще е за войната във Виетнам, цигарите в устите на военните най-вероятно ще са Lucky Strike, а машината... тя обезателно ще бъде Jeep.

Тази много проста, но изключително ефективна и проходима машина бързо набира такава популярност, дори и в България, че впоследствие всички автомобили с високо окачване и евентуално 4х4 задвижване започват инстинктивно да бъдат наричани "джипове". На същия принцип, по който наричаме копирните машини - "ксерокс", комплектите с инструменти - "гедоре", а къртачите - "хилти".

Истината е, че след военната си служба, Jeep заживява съвсем друг, цивилен живот, в който преминават много малко от първоначалните му качества.

Но годината е 2021, светът съществува в относителен мир, а повечето от нас са виждали униформа, джунгла и автоматично огнестрелно оръжие само по филмите.

Снимка 520256

Източник: Jeep

ГРАДСКО ЗАБАВЛЕНИЕ

Нас по-скоро ни интересува градското забавление, удобството и практичността. Пък ако може и уикендите да отидем на кална разходка в природата, защо не? За целта пробвахме Jeep Renegade - компактен градски кросоувър с ръбато излъчване и семпъл, но удобен интериор. Звучи като глътка свеж въздух във време, в което всички искат да са хипер модерни и минималистични.

Факт е, че външният вид на Renegade е от типа "Love it or hate it" - но на нас ни е симпатичен. Не се опитва да ни заблуди, че е чистокръвна офроуд машина, но същевременно в него е запазен онзи Jeep дух, който мнозина харесват. Като например радиаторната решетка със седем вертикални отвора, кръглите фарове и кубичните форми.

Снимка 520252

Източник: Jeep

Размерите са компактни, но заради изправения ъгъл на предното стъкло и хоризонталния покрив, вътре е достатъчно широко. При повече желание Renegade може да мине и за семеен автомобил.

Багажникът също се вписва в тази категория. При отворен заден капак, отзад се оформя голям правоъгълен отвор, който е доста удобен за товарене на всякакъв багаж и екипировка, като например сноуборд дъските на хора, които са решили да спестят известна сума пари за багажник на покрива.

Като при повечето коли в днешно време, когато спуснем част или цялата облегалка на задните седалки, се образува гладък под, което допълнително улеснява товаренето.

Снимка 520257

Източник: Jeep

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: 1.3 GSE Turbo
  • Работен обем: 1332 куб. см
  • Мощност: 150 к.с.
  • Въртящ момент: 270 Нм
  • Ускорение: 9.4 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 196 км/ч
  • Среден разход: 6.3 л/100 км
  • Трансмисия: 6-степенна автоматична
  • Базова цена: 42 540 лв.

Интериорът допълва видяното отвън, като тук разбирането за съвременен градски дизайн също е допълнено от утилитарни нотки, връщащи ни към корените на Jeep. Като масивната дръжка на таблото пред пасажерската седалка, за която да се държим, докато преодоляваме някой висок бордюр в градска среда.

Ако пък говорим по телефона и някой ни пита накъде сме се запътили, винаги можем да му кажем: "Карам на север!". Звучи доста военно, а и няма да се налага да го лъжем, защото можем да си пуснем компас на таблото пред нас.

4х4 ОПЦИЯ

Леко разочароващото в случая е, че тестовият автомобил, който карахме, разполагаше само с предно предаване, което означава, че ако все пак имаме джунгла наоколо, няма да успеем да се позабавляваме.

Ние го пробвахме при сериозен наклон и полуразтопен сняг и трудно се добрахме до върха. Е, все пак успяхме, което си е постижение за автомобил с предно предаване и автоматична скоростна кутия, която не позволява особен контрол над ситуацията.

Снимка 520254

Източник: Jeep

Добрата новина е, че Renegade се предлага и във версия с четири задвижващи колела, така че ако планираме да караме по черни пътища, имаме тази възможност. Имаме и възможността да дърпаме каравана, между другото, понеже Renegade е перфектен за това, въпреки компактните си размери.

Според официалните данни, в зависимост от конкретната модификация, Jeep Renegade има достатъчно теглителна сила за ремарке с тегло от 1250 до 1500 кг, така че сърфистите няма да съжаляват.

Снимка 520258

Източник: Jeep

  • Най-добър е: като верен партньор в хобитата ви
  • По-добър е от: изнежен градски джип
  • Липсва му: малко модерност в интериора
  • Не става за: състезания

Колкото до двигателите, те са част от портфолиото на концерна Fiat Chrysler, чиято собственост е марката Jeep. Въпреки американските си корени, Renegade е европейски автомобил и в това отношение, така че не трябва да очакваме големи и лакоми атмосферни двигатели под капака.

Автомобилът, който ние карахме, беше оборудван с 1.3-литров бензинов турбо двигател с мощност 150 к.с., които не осигуряват някаква впечатляваща динамика. От друга страна, идеята зад този джип никога не е включвала спортно поведение.

Шест-степенната автоматична скоростна кутия с два съединителя не е от най-добрите и се усеща малко мудна. Ние бихме избрали или по-евтината механична трансмисия или далеч по-съвременния 9-степенен автоматик, с който се оборудват по-скъпите и мощни версии на Jeep Renegade.

Снимка 520253

Източник: Jeep

Jeep Renegade e чудесен джип за млад мъж, който не е ходил в казарма, пацифист е по душа, но вътре в себе си носи частица от онази смелост, с която свързваме всички военни. Смелостта да е малко по-различен от останалите и да кара сноуборд на места, които всички му казват, че са опасни. И той знаеш, че са, но въпреки това го прави. Защото така си е избрал.