Покрай TikTok кратките видеа се превърнаха в най-предпочитания формат в социалните мрежи. Постепенно те завладяха и Instagram, и YouTube, и Facebook, и сега е доста вероятно да прекарваме дълго време, гледайки ги едно след друго. Признаваме си, пристрастяващо е. Оказа се обаче, че е и вредно.
Не едно и две изследвания са излизали с изводите, че прекалената употреба на социални мрежи може да доведе до тревожни и депресивни състояния, както и до проблеми със съня. А сега акцентът е конкретно върху TikTok и гледането на десетки кратки видеа дневно.
Този тип формат сериозно обърква мозъка ни и може да доведе до значителни проблеми с вниманието и концентрацията. Сменяме клипчетата едно след друго толкова бързо, а в тях хората ни говорят толкова бавно, за да привлекат интереса ни. И този огромен поток от информация, който ни залива в рамките на минути, неминуемо води до претоварване на съзнанието и намаляване на общия фокус.
Източник: iStock
Негативният ефект е още по-осезаем при децата и подрастващите, защото техният мозък все още се формира и подобни стимулации пречат на нормалното му функциониране. А на децата и без това им е по-трудно да се концентрират и да задържат вниманието си за по-дълго време.
И когато мозъкът на детето свикне на това постоянно променящо се съдържание, след това му е много по-трудно да се концентрира върху недигитално съдържание, където всичко си е едно и също за по-дълго - например четене на книга, твърдят учени от Cleveland Clinic Children's, цитирани от Fatherly. Но проблемите с TikTok далеч не спират дотук.
Източник: iStock
Изследване, проведено върху китайската версия на приложението, установява, че персонализираното съдържание в социалната мрежа, което се подбира чрез специални алгоритми, е буквално пристрастяващо. Когато първоначално влезем в TikTok, виждаме най-различни видеа и спрямо това на какво задържаме вниманието си, започват да ни излизат само такива, които се смята, че ще са ни интересни.
И когато видим този подбор и гледаме клипче след клипче, в мозъка ни се активират центровете за награда, които се свързват с формирането на зависимост - точно както при хазарта и наркотиците. И това не бива да ни изненадва особено, защото точно такава е целта на социалните мрежи - да прекарваме колкото се може повече време в тях.
И ако този ефект се дължи на отделянето на невротрансмитера допамин, то гледането на видеа със сладки бебета и кученца например ни кара да се заредим и с хормона на щастието серотонин. Моментално се чувстваме по-добре и със сигурност искаме скоро пак да усетим този ефект, особено ако ежедневието ни извън социалните мрежи е скучно и стресиращо.
Така отново стигаме до формиране на зависимост. При понижаване на нивата на допамин, започваме да се чувстваме зле. Дефицитът ни кара да търсим как да си го набавим. А когато сме свикнали той да е в големи дози заради многото часове в социалните мрежи, може да компенсираме липсата му само с още толкова време онлайн. И ето как влизаме в порочния кръг на дългото време, прекарано в гледане на кратки видеа...