Целият свят се е концентрирал върху коронавируса, а автомобилната индустрия е една от тези, които изпитват на гърба си всички негативни влияния от разпространението му.

Ето какво точно се случва в автомобилните редици и как компаниите се опитват да реагират на процесите.

Основният проблем

Китай е най-големият автомобилен пазар в света, а Ухан, градът, от който тръгна заразата с вируса COVID-19, е дом на редица автомобилни заводи.

Там се произвеждат модели на американския концерн General Motors, както и на Honda, Nissan, Peugeot и Renault. Така например, фабриката на Honda в Ухан e отговорна за около 50% от производствените мощности на марката в Китай.

Снимка 469583

Източник: iStock

През 2019 г. провинция Хъбей, чиято столица е именно Ухан, е четвърта по автомобилно производство в Китай, като там са се произвели около 10% от всички автомобили в страната или 2.24 милиона единици.

С разпространението на коронавируса обаче, много от автомобилните компании в Китай затвориха своите заводи, като част от националната блокада. Освен заводите в Хъбей, много други китайски производствени центрове също затвориха - фабриката на Tesla в Шанхай, което забави доставките на Model 3, както и всички фабрики, които Volkswagen контролира заедно с местната компания SAIC.

Снимка 469582

Източник: iStock

В резултат на всичко това, продажбите на автомобили в Китай се сринаха с 92% през първата половина на февруари, сочат данните на Китайската асоциация за пътнически автомобили CPCA. От местната Асоциация на автомобилните производители пък прогнозират общо 10% свиване на продажбите за първата половина на годината, както и 5% за цялата 2020 г.

Изолацията

Ако тенденцията се запази и бъдат затворени още много заводи до средата на март, производството в Китай ще намалее с 1.7 милиона автомобила, смятат от анализаторската къща IHS Markit.

Голяма част от работниците в повечето заводи са все още под карантина. Засегнати са каналите за доставки на компоненти, което пък пречи на заводите, опитващи се да заработят отново или да увеличат намаленият си заради коронавируса производствен капацитет.

Управата на Хъбей наскоро обяви, че ще удължи блокадата на бизнесите от несъществено значение до 11 март.

Снимка 469585

Източник: iStock

Отменено беше ежегодното автомобилно изложение в Пекин, което трябваше да отвори врати на 21 април, както и много други автомобилни събития в страната.

Домино ефектът

Той последва и по света. Преди дни стана ясно, че автомобилното изложение в Женева също се отменя. Голяма част от компонентите за автомобилните заводи в различни точки на света идват от Китай, което пък неминуемо забавя процесите и води до намаляване на производствените капацитети.

Така Hyundai и Kia наскоро спряха няколко от своите поточни линии в Южна Корея, а Nissan обяви, че ще преустанови производството си в Япония.

General Motors прогнозира, че недостигът на части ще се отрази негативно на фабриките й в Мичиган и Тексас. Jaguar и Land Rover предупредиха, че вирусът ще създаде проблеми в заводите им в Англия.

Концернът Fiat Chrysler Automobiles заяви, че един от европейските му заводи ще трябва да преустанови производство до края на февруари.

Борба за оцеляване

В отговор на вируса, много автомобилни компании търсят начини как да заработят отново. Някои от тях започнаха да продават продукцията си онлайн, тъй като в магазините им не влиза никой. Такъв прийом приемат не само новобранци като китайските фирми NIO, XPeng, но и много от традиционните марки, сред които Volkswagen, Nissan, SAIC и BMW.

Конгломератът SAIC-Gеneral Motors-Wuling Automobile (SGMW) пък обяви, че стартира производството на защитни маски, които могат да помогнат при предпазването от разпространение на вируса по въздушно-капков път. За целта SGMW работи в сътрудничество с компанията Guangxi Defu Technology, които са известни като производител на части за автомобилни интериори. Очаква се двете компании да произвеждат по 1.7 милиона маски дневно.

Подобен ход предприемат и други две компании - китайските BYD и GAC, които обявиха, че ще произвеждат маски и дезинфектанти в своите фабрики. Планираният капацитет на BYD е 5 милиона маски и 50 000 бутилки дезинфектант дневно, като първата партида ще бъде дарена на шофьори на градския транспорт, таксита, други професионални шофьори и доброволци, борещи се с разпространението на вируса.

Анализатори смятат, че временните затруднения може да доведат до скок в производството в автомобилния сектор в дългосрочен план, за да се наваксат загубите. Разбира се, достигането до нормалните производствени нива ще отнеме доста време. Въпреки това, коронавирусът може да е не чак толкова лошо явление за автомобилния бранш, тъй като ще провокира компаниите да оптимизират процесите и да измислят нови бизнес планове, смятат още експерти.