"Между миналото, което е напът да се случи и бъдещето, което вече е било" вече е факт. Това е новата арт инсталация на визуалния артист Красимир Терзиев, която вчера, 25 април, беше поставена на мястото на бившия мавзолей в Градската градина в центъра на София.

"Кризите, през които вървим, засилват усещането за миналото. Постоянно преиграваме моменти от миналото и ни е трудно да изработим визии за бъдещето си", разказва пред БНР Терзиев, който е доктор и преподавател по културна антропология.

Идеята на автора е да се създаде място, на което човек може мислено да се освободи от инерцията на ежедневието, да помисли за минали събития, с визия за бъдещето. Красимир Терзиев разказва, че не е искал това да бъде монументална структура, затова е създал хоризонтална, която приканва хората да участват в нея, а не да ги отдалечава.

Художествената инсталация е осъществена с подкрепата на Столичната община, като част от програмата "Навън", с която на същото място беше създадена и инсталацията "Един човек". Творбата на Красимир Терзиев е избрана през 2022 г. сред осем други предложения. Стойността на проекта възлиза на 100 000 лв., отбелязва БНТ, а творбата, която ни кара да се замислим върху хода на времето, ще остане до следващата година.

Иван Шишиев - фотографът зад "Етюд-и-те на София" за красотата и дефектите на столицата, и новата си книга

София, моя любов: фотографът Иван Шишиев с нов романс към града

Как изглеждат 24 часа в София

Що се отнася до автора, Красимир Терзиев е художник и изследовател. Живее и работи в София. През 1997 г. завършва живопис в Национална художествена академия, където от 2009 г. е преподавател в Магистърска програма "Дигитални изкуства". В периода 2008-2011 г. е докторант по Културна антропология във Философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски", където работи върху изследване на културните ефекти на новите медии.

Само ден, откакто исталацията е монтирана и вече предизвика бурни дискусии в социалните мрежи. Една такава се разрази в Instagram страницата на "Етюд-и-те на София" под публикация със серия от снимки на арт проекта. Както може да се очаква, настроенията се разделиха с два лагера. Някои хора смятат, че творбата на Красимир Терзиев е интересна, провокативна и въздействаща, докато други са на мнение, че е "простотия" и "страшна малоумщина". Намериха се и такива, които дори поставиха под съмнение правописа.

Не сме изненадани, че се пробуди и дъвканата вече толкова много години дискусия защо и дали изобщо е трябвало да  бъде събарян мавзолея на Георги Димитров. Припомняме, че след като през 1990 г. правителството на Андрей Луканов взима решение за изваждане на тленните останки от мавзолея и тяхното погребване още същата нощ в Софийските градски гробища, а през 1999 г. правителството на Иван Костов решава да разруши мавзолея.

Без да навлизаме в дебрите на политиката и колко правилно е било събарянето на мавзолея, само ще обърнем внимание, че едни от най-впечатляващите сгради в света, са именно мавзолеи. Като Тадж Махал например.

В много страни все още пазят спомена за свои изтъкнати фигури в мавзолеи. Думата "мавзолей" произлиза от името на карийския цар Мавзол, управлявал между 376 г. пр.н.е. и 353 г. пр.н.е. В негова памет сестра му Артемизия издига пищна гробница в град Халикарнас (б.а. - днешен Бодрум, Турция). Този първи мавзолей, завършен около 350 г. пр.н.е., бил едно от седемте чудеса на древния свят. В продължение на 16 века той е поддържан в добро състояние, докато не рухва при силно земетресение през 1304 г.

Разбира се, бившият мавзолей на Георги Димитров по никакъв начин не може да се сравнява с някои най-известните мавзолеи по света, но пък искаме или не - това е част от историята ни, която не може да се зачеркне, отрече или забрави със събарянето на една сграда.

Анди Готс в София - фотографът, който показва истинското лице на звездите

Фотографът, който показва истинското лице на звездите

THE ICONOGRAFER е изложба със специална селекция от 45 портрета на знаменитости

Ако на това злощастно място беше останал мавзолеят, щеше да има наистина смислена нишка между останките от онова минало и това, което то означава сега - за жителите, за гостите и туристите на София.

Но тъй като бившият мавзолей го няма от 25 години в центъра на София, вече е малко излишно да се разсъждава дали е трябвало да бъде премахван изобщо. Вярваме обаче, че всяка проява на изкуство, е добре дошла. Особено на това централно място, което през последните години сякаш се превръща във все по-голям паркинг. Както добре знаем, всеки човек разбира изкуството по определен начин и всеки е свободен да тълкува видяното, както го усеща. Лично нас инсталацията на Красимир Терзиев определено ни кара да се замислим. И то за много неща.