Последният пътнически полет със свръхзвуковия самолет Конкорд е направен през 2003 г. Причина за спирането му от експлоатация е оглушителният шум от работата на реактивните двигатели. От тогава досега неведнъж компании са изразявали своите намерения да създадат подобрен негов наследник, с който придвижването от единия до другия край на земното кълбо да отнема много по-малко време, отколкото в момента. 

Храната на борда на самолет и с какво е по-различна от тази на земята

С какво храната в самолета е по-различна от тази на земята

Не е само до предпочитания

А преди дни не кой да е, а американската космическа агенция като част от програмата си Quesst представи своя X-59 - ново поколение свърхзвуков и много тих самолет. Той е най-новият от поредицата експериментални проекти, която включва X-1 (първият пилотиран самолет, надвишил скоростта на звука) и  X-15 (все още държи рекорда за най-бърз пилотиран полет в историята).

Новият самолет е създаден по поръчка на NASA от Lockheed Martin Skunk Works в Калифорния. Стойността на договора за изпълнение е 247.5 милиона долара. Машината вече е сглобена и се подготвя за различни тестове, както и за първия си полет, който трябва да се извърши по-късно тази година.

От космическата агенция са много развълнувани и категорични, че Х-59 ще промени завинаги начина, по който пътуваме. Той ще бъде по-тих от всеки друг свръхзвуков самолет, за да може да се вписва в нормите. Освен това е дълъг 30.5 метра, от които носът е 1/3. Размахът на крилата обаче е само 8.8 метра, което е много по-малко от при Конкорд.

Тази форма позволява на самолета да бъде много по-тих, когато се движи във въздуха. Тя е проектирана специално с цел предотвратяване на сливането на ударните вълни, което предизвиква оглушителния звук от свръхзвуковите самолети. А при Х-59 има стратегически разположени аеродинамични повърхности, които предотвратяват ударната вълна.

От NASA твърдят, че новият им самолет ще произвежда само 75 децибела звук, когато пътува със свръхзвукова скорост, в сравнение със 105-те децибела на Конкорд. Те сравняват този шум с падане на гръм някъде далеч в хоризонта или затваряне на врата на автомобил на улицата в близост. Някои хора пък въобще може да не реагират на звука, смятат учените.

Очакванията са, че X-59 ще лети с 1.4 пъти скоростта на звука или 1488 км/ч, което е наистина впечатляващо. На думи всичко може да звучи страхотно, но има не една и две пречки, преди тази машина да започне да изпълнява редовни полети в небето над нас, уточняват от CNN.

На първо място се очаква промяна в разпоредбите за новото поколение свръхзвукови самолети, за да имат право да летят по маршрути, които сега не са разрешени (като от Ню Йорк до Лос Анджелис), за да съкратят летателното време приблизително наполовина.

Електрическият самолет Archer Aviation “Midnight“ eVTOL - летящото такси в Чикаго, което ще полети за първи път през 2025 г.

Как изглежда едно летящо такси

И кога ще е първият му полет

На този етап X-59 не е и прототип, а просто технологичен демонстратор. Затова от космическата агенция са наясно, че ще са необходими някои промени по структурата, за да може да изпълнява реални полети. Междувременно няколко компании разработват свръхзвукови пътнически самолети (като Hermeus, Boom и Spike), но се очаква първи да успеят да го пуснат в експлоатация от NASA, защото дългогодишната програма Quesst, по която работят, им е помогнала да натрупат ценни знания.