От обикновен тренд футуристичният дизайн при автомобилите се превърна в задължително правило - особено при по-достъпните, вече почти не може да се открие такъв, който не изглежда като машина, излязла от научно-фантастичен филм.
Естествено, това има своето логично обяснение. В последните годините електрификацията се наложи като "бъдещето" в автомобилната индустрия, а бъдещето винаги идва със смел и най-вече различен външен вид.
Компаниите осъзнаха, че не може просто да сложат електрически двигател в някое старо купе и да го продават два пъти по-скъпо, защото никой няма да го купи. Вместо това те заложиха на дизайна, който се превърна в първи и основен аргумент за по-високата цена. Новият Hyundai Kona е пример за това.
Източник: Hyundai
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: Kona 1.6T DCT
- Работен обем: 1598 куб. см.
- Мощност: 198 к.с.
- Въртящ момент: 265 Нм
- Ускорение: 7.8 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 209 км/ч
- Среден разход: 7.1 л/100 км
- Трансмисия: 7-степенна автоматична
- Базова цена: 51 900 лв.
Да, първото му поколение също изглеждаше доста футуристично, но новата Kona достига съвсем други нива. Предните дневни светлини представляват тънка хоризонтална LED лента по цялата ширина на купето. Фаровете са разположени в общо осветително тяло ниско в самите "ъгли" на предницата. Радиаторната решетка е като отворена уста.
Отстрани има гигантски пластмасови защитни елементи, покриващи праговете и арките на калниците, а отзад стоповете и габаритите следват същата концепция като предните светлини. Честно казано, с тази си муцуна Kona се отличава от всичко останало на пътя, но без да прекалява.
Резултатът е компактен кросоувър, който мигновено привлича погледи, както и леко досадния въпрос: "Колко минава с едно зареждане?"
За трите дни, в които карахме тестовия Hyundai Kona, същият въпрос ни бе зададен поне 10 пъти от напълно непознати на улицата. Обикновено отговаряме сдържано и възпитано, но сега се почувствахме особено затруднени, защото предоставеният ни автомобил... не беше електрически.
Източник: Hyundai
За момента на българския пазар се предлагат изцяло бензинова и хибридна версия на Kona, като в близко бъдеще очакваме и електрическия вариант, на който според нас дължим и този футуристичен дизайн.
Ние карахме модел с класически бензинов мотор с 1.6 литра работен обем, турбокомпресор и мощност от 198 к.с. и 265 Нм максимален въртящ момент.
И преди някой да си каже, че това е доста старомодно, ще кажем, че разликата в цената между базовата бензинова версия и базовия хибрид е 12 000 лева.
А и хибридната Kona не се предлага със задвижване на четирите колела, което според нас е задължително, за да бъде наречен някой модел кросоувър.
Източник: Hyundai
Това, което веднага се забелязва в новата Kona, е, че е по-интригуваща, по-качествено сглобена и по-модерна от своя предшественик.
Интериорът е значително по-приятен на пипане, по-малко пластмасов и се доминира от огромен извит дисплей, който служи едновременно за инструментален панел и екран за управление на мултимедийната система.
Какъвто и да е, свикнали сме да виждаме такива в много по-скъпи и луксозни коли, което е комплимент за Kona. Такава е и липсата на класически лост за смяна на предавките на 7-степенната трансмисия, който е заменен от модерен fly-by-wire джойстик, разположен долу вдясно до волана.
Източник: Hyundai
Въпросният джойстик дебютира на борда на електрическите модели от семейството Hyundai Ioniq и е нещо, което има потенциала да се превърне в запазена марка на Hyundai. Одобряваме решението същият да бъде пренесен и в новата Kona и се радваме, че електрическият вариант също ще го ползва, като ще забравим сивите пластмасови квадратни бутони на досегашния модел на ток.
Първоначално се разочаровахме от това, което виждаме на дисплея зад волана, най-вече заради оборотомера, който представляваше една жълта линия, движеща се в арка, а в средата ѝ бяха изписани оборотите - трудно за възприемане и прекалено минималистично за нашия вкус.
За щастие, бързо открихме, че Kona предлага и възможност за смяна на темата и преминаване към "класически" външен вид на таблото. Така и сторихме, и всичко си дойде по местата.
Източник: Hyundai
КОЛКОТО Е НУЖНО
Хубавото на Kona е, че е точно толкова джип, колкото е нужно, и е точно толкова компактна, колкото е нужно.
Перфектна за града, това е кола, която не натоварва с излишно разхищение по отношение на външните си размери. Това я прави лесна за паркиране, като трябва да признаем, че системата от камери е една от най-добрите, които сме виждали в този ценови клас.
Особено ни хареса изображението от "птичи поглед", което буквално обезсмисля обръщането назад, защото виждаме задната си броня, а най-вече колелата отляво и отдясно. По този начин може наистина да паркираме перфектно, оставяйки впечатление у зрителите, че сме професионален шофьор.
Друга интересна екстра, която не се вижда всеки ден, са страничните камери, които се активират всеки път, когато пуснем някой от мигачите. Когато това се случи, в кръгче на таблото се появява картина, показваща какво се случва ниско долу отстрани на колата.
Честно казано, от последното не откриваме особено практическа полза, но със сигурност дава допълнителна увереност при извършването на маневри в града.
Източник: Hyundai
- Може да: накара хората да се обръщат
- Не може да: е хем хибрид, хем 4х4
- Липсват му: по-меки материали в интериора
Седалките на тестовия автомобил бяха тапицирани с плат, но бяха приятни на пипане и не се усещаха като нещо, което след 20 000 км би изглеждало нелицеприятно или евтино.
Приоритет за новия Hyundai Kona продължава да е градът, както и пътуванията на къси разстояния, което не означава, че интериорът е тесен, просто там колата се чувства най-комфортно.
Воланът е изключително лек, окачването е комфортно, а електронните асистенти правят живота лесен. Пространството вътре е точно толкова, колкото е нужно. Отзад не е от най-широките автомобили, но деца и тийнейджъри биха се чувствали идеално.
Източник: Hyundai
Харесва ни, че футуризмът в дизайна не се е отразил на окачването, което не е по-спортно, отколкото има нужда. Не бихме го нарекли меко, а по-скоро ненапрягащо - вътре не се чуват неприятни звуци при преминаване на дупки и напречни неравности, а извън града е достатъчно стегнато, за да ни лиши от чувството, че ще се преобърнем в някой завой. А това е важно, защото близо 200 к.с. не са никак малко в комбинация със сравнително леко купе, тежащо около 1300 кг.
Колата набира и поддържа скорост доста добре, но по-впечатляваща е 7-степенната автоматична трансмисия, която в комбинация с мощния двигател осигурява постоянен поток от въртящ момент към колелата.
Източник: Hyundai
Hyundai Kona изглежда различно и това е може би най-големият добродетел на модела. Дребни детайли отвън и вътре ни карат да възприемаме Kona като нещо необикновено, без нищо прекалено, разбира се.
Колко са колите, които нямат емблема на своя волан? Не сме сигурни какво точно ни дава това дизайнерско решение, но знаем, че в ерата на еднаквите коли, имаме нужда от достъп до свеж въздух. Kona е именно това за нас.
Не сме най-големите фенове на дизайна, нито на твърдата пластмаса, с която все още е покрита голяма част от централната конзола, но обожаваме този извит и интуитивен дисплей, наличието на физически бутони и най-вече смелостта на колата да притежава характер. Смелост е, защото да имаш характер означава да не си харесван от всички. Точно като при хората.