Има дни и моменти, в които човек отчаяно има нужда да се поглези. Тогава обикновено отиваме на масаж, взимаме си отпуск или просто откриваме някое тихо местенце, в което оставаме насаме със себе си.

Колите също имат силата да бъдат такова бягство, или поне онези, за които утилитарността не е единствен акцент. Те обикновено са харесвани от хора, за които придвижването е необходимост, но статутът, естетиката, удоволствието зад волана и комфортът са неща, без които не може.

Премиум автомобилите се целят именно в тези хора. Проблемът е, че като всичко останало, значението на думата "премиум" в автомобилния свят претърпя значителна инфлация. Добрата новина е, че все още нищо не е загубено и пазарът предлага истински премиум автомобили, които не правят компромис с нищо, освен може би с цената, но в този клас това не би трябвало да има особено значение.

Снимка 627172

Източник: BMW

BMW X7 е такъв автомобил - огромен, представителен, по своему красив, натъпкан с повече от необходимото и задвижван от един... ретро мотор.

Трудно е да намерим причина да наречем X7 M60i "ретро", но ако човек си постави цел, няма невъзможни неща. Под капака на тази кола според нас има мотор, който съвсем скоро няма да имаме удоволствието да караме, защото е от умираща "ретро" порода. Той е бензинов 4.4-литров V8 с две турбини и мощност, която те кара да вандалстваш. Колко са вече серийните автомобили с 8-цилиндрови двигатели, създадени с акцент върху удоволствието и излишъка, а не върху пестенето и покриването на различни норми със спорен смисъл? Обидно малко.

Снимка 627176

Източник: BMW

ГРЕТА ТУНБЕРГ

Е, разбира се, от BMW бяха принудени да обновят досегашния 4.4-литров двигател. Затова и тук той е "изцяло нов" и вече оборудван с 48-волтова електрическа система, позволяваща му да се нарече гордо "мек хибрид". Но имайки предвид 12-те к.с., които системата добавя, по-скоро бихме нарекли всичко това прах в очите на Грета Тунберг.

И понеже на X7 не му отива да пести, този двигател при спокойно каране с лекота харчи около 17 л/100 км, при това извънградско. Вероятно за това помогна нашия по-невъздържан стил на каране, бруталната мощност от 530 к.с., както и факта, че X7 тежи някакви си 2600 кг, но това е положението. Пък и какво тук значи някакъв си разход, при положение че купе с такива размери се усеща като спортна кола по завоите, а не като хладилник с колелца.

Снимка 627168

Източник: BMW

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: X7 M60i xDrive
  • Работен обем: 4395 куб. см.
  • Мощност: 530 к.с.
  • Въртящ момент: 750 Нм
  • Ускорение: 4.7 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 250 км/ч
  • Среден разход: 12.1 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 191 000 лв.

Няма излишно наклоняване в завой, няма заклащане при спиране, няма неадекватно "притреперване" на шасито, когато минаваме през напречни неравности. X7 M60i се движи с чутовна за размерите си лекота. Но не с лекотата на Rolls-Royce, а със скрита агресия.

Като бизнес партньор, който е възпитан, безукорно спазва протокола по време на срещата, усмихва се и е дружелюбен, но в миналото е бивш шампион по бойно самбо, което кара останалите на срещата да се съобразяват с изказа една идея повече.

Същото е и с X7 M60i - това е кола, с която можем да преодоляваме хиляди километри в пълен комфорт, брутална тишина и да се наслаждаваме на перфектно настроената аудио система Bowers & Wilkins.

Но в същото време знаем, че когато преминете на режим Sport, ситуацията ще загрубее, ауспусите ще започнат да реват и двигателят има силата да нарани шийните ви прешлени. Усеща се като пълна доминация над останалите на пътя.

Разбира се, ние сме разумни, зрели и осъзнати хора и след пет секунди се върнахме на Comfort с ехидната усмивка на хора, които знаят, че колата им може да изпревари всички наоколо. Но не иска.

Снимка 627174

Източник: BMW

НУЛА КОМПРОМИС

Дизайнерите и инженерите, които са разработили X7, изглежда са държали да няма нещо, което тази кола да не предлага. Трудно ни е да се сетим за екстра, която не ни е под ръка, когато караме или се возим в X7. Оприличаваме го на стая в скъп хотел, в която за всичко е помислено и не се налага да знаем кой е телефонът на рецепцията. Интериорът на X7 e горе-долу със същите размери, плюс това.

Снимка 627170

Източник: BMW

Вътре има седем места, седалките са тапицирани изцяло с висококачествена телешка кожа, а реглажът им е електрически. И ако електрическите седалки отдавна не са нещо специално, тук говорим за електрическо управление на всички седем кресла. Настройки има буквално на всичко, като включително сгъването и разгъването на задните седалки, ако животът ни като собственици на X7 нещо се е объркал и се налага да натоварим нещо сами в багажника.

Отпред пък има отопление, обдухване и любимият ни масаж, който след края на работния ден се отразява брилянтно на настроението ни. Или пък когато сме поели на дълъг път, защото това е кола, която определено обича магистралата.

Снимка 627173

Източник: BMW

Една от любимите ни екстри е въздушното окачване, което е интелигентно и само разбира от каква височина се нуждае шофьорът. Все пак има възможност и за ръчна настройка на нивото на колата - от специален превключвател на централната конзола. И разликата, смеем да кажем, е осезаема.

Когато сме на магистрала, смъкваме купето максимално надолу - за повече стабилност и аеродинамика. А в редките случаи, в които ни се налага преодоляване на някакви неравности, го вдигаме нагоре. Под "неравности", разбираме нещо деликатно и дребно. С 22-инчови джанти и нископрофилни гуми - толкова.

Снимка 627169

Източник: BMW

Истината е, че това не е изцяло ново поколение на X7, а фейслифт версия на модела, което обяснява и наличието на 4.4-литровия двигател под капака, както и на по-класическия интериор.

Особено ни харесва новото "лице", което BMW наложи с последната версия на своята лимузина Серия 7. Смятаме, че това излъчване отива много повече на студения, луксозен и сериозен нрав на X7. Особено във версията му M60i.

BMW X7 M60i е от колите, които са недостижими за голяма част от хората. И така и трябва да бъде. Това, което харесваме в този модел, е, че не е самоцелно недостижим, както много други, а освен целия лукс и разточителство, предлага и доста практичност.

В него буквално може да натоварим детско АТВ, макар че ни е трудно да си представим защо. Знаем само, че това ще е най-удобното и приятно товарене на детско АТВ в багажника на кола. А и най-бързото транспортиране на въпросното АТВ до крайната му дестинация.

Снимка 627175

Източник: BMW

  • Може да: накара всички да ти завиждат
  • Не може да: не те побърка от опции
  • Липсва му: семплост

Това, което не ни харесва, е, че тази кола ни дава твърде голям избор. Менютата са толкова сложни и пространни, че би ни отнело месец да ги разучим. Особено ако не сме се качвали в други беемвета в последно време. Дори настройките на масажа на седалките са твърде много - цели 8 на брой.

Режим Sport+ пък предлага възможност за ръчна настройка на степента на твърдост на окачването, реакцията на волана, педала на газта и т.н. и т.н. На практика имаме възможност да оставим окачването в комфортен режим, а всичко останало да е с "пистови" настройки. С няколко думи, това не е модел за хора, които трудно взимат решения.

И всичко това е повече от разбираемо за кола, която струва подмокрящите очите 240 000 лв. Но от друга страна, за същите пари не би ли трябвало колата да изисква по-малко от нас и да ни сервира всичко наготово.

Може би искаме твърде много от педантичния германски екип, който стои зад този модел. Или самите ние сме твърде обикновени и задоволяващи се с малко... Може би тази кола е връх, който се изкачва само от избрани. Не сме сигурни дали е така, но самата мисъл за подобен сценарий отива ужасно много на всичко, което X7 M60i е. Супер луксозна хотелска стая, която ни прави специални, само защото сме успели да се тагнем в социалните мрежи от нея. Макар и само за две нощувки.