Има нещо странно и противоречиво в големите електромобили. Сякаш инженерите са ги създали с идеята да разрешат проблем, но в първия удобен момент са забравили за проблема и са завършили проекта самоцелно. Каква иначе е логиката да конструираш електромобил с размерите на недвижимо имущество... От една страна, такъв тип автомобили са най-ефективни в града, но размерите им ги правят напълно непригодни за същия този град. Звучи ни малко като да играеш футбол на токчета - може би е възможно, допускаме, че в някои случаи може дори да радва окото, но е дяволски неефективно.

Тест драйв на BMW X7 M60i - защо това не е кола за хора, които трудно взимат решение

BMW X7 M60i не е кола за нерешителни

Пестеливостта е нещо, което не отива на този автомобил и той е "ок" с това

И тук идват компактните електрически SUV модели. Достатъчно големи, за да се гордеем с тях, достатъчно луксозни, за да ни радват и достатъчно компактни, за да не се обезсмисля електрическото им задвижване, и да бъдат все пак удобна градска кола. Новото BMW iX1 е точно такъв автомобил.

Първото поколение на BMW X1 излезе през 2009 г., но то не приличаше толкова на SUV, колкото на компактен хечбек с малко по-високо окачване. Сега ситуацията е различна - на пазара е третото поколение на модела, което има пропорциите и външния вид на истински SUV модел. Имахме възможността да го покараме, като първото, което ни направи впечатление е... една допълнителна буква.

Снимка 639551

Източник: BMW

БУКВАТА "i"

В света на BMW буквата "i" означава само едно - електрически двигател. И в случая на BMW iX1 това не е изключение. Говорим за електрическата версия на X1, която в дизайнерско отношение не се различава почти по нищо от стандартния модел. Бързо заглеждане обаче ни разкри серия от дребни електриково сини детайли, които в комбинация с бялата перлена боя на тестовия автомобил, ясно издадоха какво се крие под капака. Плътните "бъбреци" отпред, също.

Снимка 639546

Източник: BMW

Харесва ни, че iX1 не е от онези автомобили, които натрапват на всички останали, че разполагат с електрически двигател. Не че има нещо лошо в електромобилите с авангарден дизайн, сякаш излязъл от бъдещето, но понякога ни идват в повече и ги оприличаваме на вегани, които държат да подчертаят при всеки удобен момент, че са именно на растителна диета.

Снимка 639550

Източник: BMW

При BMW iX1 "веганството" е такова, каквото според нас трябва да бъде - личен избор, с който не парадираш и не занимаваш околните. Спорно е доколко имаме право, дори метафорично, да споменаваме iX1 и веганство в едно изречение, имайки предвид, че интериорът на тестовата кола беше покрит с висококачествената кожа на голям брой крави, но идеята е ясна.

И точно както има вегани, които подобряват рекорди и са лидери в различни спортни дисциплини, така и iX1 има дадености, които впечатляват. Моделът се предлага във версия с литиево-йонна батерия с капацитет 68 кВч, мощност от 313 к.с. и максимален въртящ момент от близо 500 Нм. Хубавото е, че електрическите двигатели са два, което означава, че iX1 разполага със задвижване на двата моста.

Снимка 639545

Източник: BMW

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: iX1 xDrive30

Мощност: 313 к.с.

Въртящ момент: 494 Нм

Ускорение: 5.6 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 180 км/ч

Максимален пробег (WLTP): 417 - 440 км

Капацитет на батерията: 68 кВч

Базова цена: 105 900 лв.

В реалния живот това се усеща при ускорение от място, когато колата се изстрелва доста приятно, както и по виещи се планински пътища, където BMW iX1 стои стабилно и умее да забавлява. Липсата на тътен от ауспуха определено ни липсваше, но пък птичките, катеричките и лисиците наоколо продължиха деня си необезпокоявани и неомърсени от нашето преминаване през естествения им хабитат.

И така около 320 км, преди да се наложи зареждане. По стандартизирания протокол WLTP каталожните данни гласят, че iX1 може да измине между 417 и 440 км, но нашите наблюдения в топло време и основно извънградско шофиране показаха друго. Нормално, е, защото най-ефективни електромобилите са в града, където скоростта е по-ниска, на купето не му се налага да се бори толкова с въздуха и няма продължителни изкачвания.

Снимка 639544

Източник: BMW

ПЛИТЧИНИ

Пет човека могат да се возят спокойно в интериора, а багажникът на iX1 в тази конфигурация има обем от 490 литра, което го прави с 50 литра по-малък от този на стандартния модел. Това се дължи на факта, че вторият електромотор е монтиран напречно на задната ос, което е принудило инженерите да направят багажника на iX1 по-плитък. И все пак го намираме за достатъчен, освен за по-дълги пътувания с повече хора, но пък тогава винаги може да се сложи кутия за багаж на покрива.

Снимка 639547

Източник: BMW

Интериорът е висококачествен и iX1 се усеща някак технологично, отново без да се натрапва. Особено ни харесва как дизайнерите са решили "подлакътника" между предните две седалки, който сякаш се рее във въздуха. Именно върху него са монтирани контролерът за скоростната кутия, както и управлението на мултимедийната система. Последното, за случаите, в които не ви се ползва големият извит сензорен дисплей на таблото.

Снимка 639552

Източник: BMW

Естествено, като всеки себеуважаващ се нов електромобил, и тук разполагаме с амбиентно осветление в многообразие от цветове, както и безжично зареждане за телефон, при това почти вертикално. Трябва да признаем, че се затрудняваме да се сетим за друг автомобил, който има такъв тип "стойка" и се питаме защо - много е удобно, защото се вижда дисплея на телефона и дори можем да извършим някоя дребна операция, без да го изключваме от зарядното. Друг е въпросът защо ни е да го правим, при положение, че има Android Auto и Apple CarPlay, които обезсмислят докосването на телефона изобщо.

Снимка 639553

Източник: BMW

Може да: се държи адекватно

Не може да: засенчи комфорта на лимузина

Липсва му: по-голям багажник

Основните недостатъци на BMW iX1 са твърдото окачване и твърде сложните менюта на мултимедийната система. Последното е характерно за всички модерни модели на BMW. Чудесно е човек да има избор, но дълъг списък с малки иконки на най-различни приложения не е от най-доброто решение в автомобил, който има способността да се движи и поклаща. Нацелването на иконките в движение не е от най-лесните неща, а прочитането на ситния текст под иконката не прави задачата по-лесна. Или ние сме за очен преглед, което не е изключено.

Снимка 639554

Източник: BMW

Колкото до окачването, то е адаптивно и се самонастройва според стила на каране на шофьора и пътната настилка. Проблемът е, че тестовият автомобил беше с гигантски 20-инчови джанти, а пътищата в България не са особено добри. Което води до малко грубо усещане от окачването. Разбира се, iX1 никога не е имало претенциите да бъде лимузина, но не бихме върнали една идея по-комфортно окачване.

Снимка 639548

Източник: BMW

Харесваме BMW iX1, защото е адекватен електромобил. Адекватно луксозен, адекватно агресивен, адекватно бърз, адекватно голям. Без да прекалява. Да, по-висок пробег с едно зареждане със сигурност нямаше да е лоша новина, но и така този "младежки" модел позволява много, пък и сме свикнали да се доверяваме на индикацията за Range на BMW, която е една от най-добрите и достоверни на пазара. Остава и електрическите станции да стават все повече и все по-нагъсто, и всичко ще бъде наред.