В ерата на социалните мрежи, в които удобно са се наместили дори и тенденциите в кулинарията, естетиката е задължително търсен ефект. И макар че изтънчено аранжираните блюда са характерен почерк за наистина опитните шеф-готвачи, все повече ресторанти наблягат на презентацията на храната, за да спечелят клиенти.
Съвсем вярна е приказката, че първо се храним с очите. Вси пак, когато едно ястие изглежда апетитно и добре поднесено, е доста по-вероятно да ни се прииска да го опитаме. Но външният вид също така често може да се окаже подвеждащ и това, което сме си поръчали, впоследствие да ни разочарова на вкус.
Претенциозните чинии обаче далеч не са единственият трик, с който ресторантите могат да ни подведат. Ето седем съмнителни практики, за които да бъдем внимателни.
Изкуствено претенциозни или подвеждащи описания на ястията в менюто
Вероятно на всеки се е случвало за прочете описание на ястие в менюто, от което обаче да не може да добие точна представа за него. И някои ресторанти действително слагат изкуствено претенциозни описания, с цел да звучат по-изискано и гурме.

Източник: iStock
Също толкова подвеждащо може да бъде и "етикетирането" на определени продукти, с които се приготвят ястията, като например "органични" или пък "с местен произход". Това обаче невинаги е така и се прави, за да създаде усещането за по-високо от реалното качество.
"Скрити" такси за обслужване
"Скритите" такси обикновено са неприятна изненада, когато идва със сметката накрая. Те често се обозначават като "такса обслужване" или дори "такса жива музика" например. Проблемът обаче настъпва когато клиентите научат за тях след пристигането на сметката, която трябва да платят, вместо предварително да бъдат информирани чрез пояснение в менюто или по друг начин.
Ястия с лимитирано предлагане
Подобно на продажбата на продукти с ограничена наличност, предлагането на "лимитирани ястия", които са в менюто за определено време, е друг успешен манипулативен метод. По този начин у клиентите се създава усещането, че ако не го поръчат сега, следващият път дадено ястие може да не е налично. В действителност обаче този трик цели да увеличи поръчките на даденото ястие, докато клиентът остава с илюзията, че опитва нещо по-висококачествено или ексклузивно.

Източник: iStock
Претенциозна презентация, за да се компенсира вкуса на храната
Ядливи цветя, златен прах, дим от сух лед - всички те може и да създават добро първо впечатление и да привличат вниманието към дадено ястие, но в действителност често се използват, за да компенсират за иначе посредственото съдържание на чинията. Според шеф-готвачите и опитните ресторантьори презентацията на ястието трябва да допълва неговия вкус, а не да прикрива недостатъците му.
Използване или замяна на висококачествени продукти с по-евтини
Случващото се в кухнята обикновено остава скрито от погледа на клиентите. И някои ресторанти се възползват от това, за да заменят висококачествени продукти с по-евтините им алтернативи. Ястието отново би изглеждало по същия начин, а в случай че клиентът не е кулинарен познавач, едва ли би усетил разликата във вкуса.

Източник: iStock
Манипулация на онлайн отзиви
В ерата на технологиите мнозина разчитат на избора си за заведение спрямо онлайн отзивите. И докато е съвсем естествено петзвездните оценки да привличат повече клиенти, те могат да се окажат и лъжливи. Срещана практика на някои ресторантьори е да манипулират отзивите чрез създаването на фалшиви профили или предлагането на нещо безплатно срещу написването на позитивна оценка.
Непроверени твърдения за устойчивост на бизнеса
Устойчивите практики засягат много аспекти от живота ни, както и бизнеси, включително ресторантьорския. Клиентите все повече се интересуват от произхода на храната, която консумират. Затова и много ресторанти слагат етикети като "местно", "органично" и "устойчиво". Някои от тях обаче ги използват единствено за привличане на клиенти и се възползват от това, че за доказване на автентичната устойчивост се изисква проследимост и отчетност. Когато сме нащрек за подобни нелоялни практики, е добре да обърнем внимание на по-подробна и ясна информация на доставчиците, с които работи заведението, пише Tasting Table.