Баш баш майсторите е поредица, която разказва за хора с различни интереси и професии, обединени от желанието да работят и с ръцете си. Всички онези, чийто пример неусетно ползваме като извор на вдъхновение.

Казват, че дървото оживява, когато попадне в правилните ръце. Доказателство за това е Георги Николов. Неговите ретро автомобили и камиони, създадени под името Uncle George Models, впечатляват с прецизност, финес и дух, който трудно може да се опише само с думи. Това не са просто дървени играчки или макети - те са малки произведения на изкуството, в които личи отдаденост, въображение и любов към детайла.

Историята на Георги е различна от тази на повечето майстори. Родом от София, дълги години животът му е свързан с фитнеса - страст, която носи още от детството си. Но пандемията от COVID-19 променя всичко.

Професионалният му път във фитнеса е прекъснат, а ново начало се ражда на неочаквано място - склад за европалети. Сред купчините дърво той започва да експериментира с малки проекти, първоначално буквално в кухнята си. Именно там се ражда искрата, която по-късно ще се превърне в неговата най-голяма страст.

Снимка 733817

Източник: Личен архив

Вдъхновението идва от снимки в Pinterest и чуждестранни сайтове, особено от Baldwin Toys - изящни модели на ретро коли и камиони. "Как изобщо се създават толкова красиви неща?", пита се Георги. Отговорът идва с времето, постоянството и действието.

Първите опити може и да не приличат на видяното, но радостта от сътвореното е безценна. А онези дървени колела, които изглеждали толкова сложни и мистериозни, днес той вече прави по собствен, уникален метод - дотолкова успешен, че и други майстори му пишат с въпроси как го постига.

Снимка 733819

Източник: Личен архив

С времето хобито прераства в нещо по-сериозно. На вилата Георги изгражда малка работилница, която постепенно оборудва. Когато напуска склада, решава да се довери на съдбата и да провери дали това, което обича да прави, може да бъде и неговата професия. Оказва се, че може.

Георги е самоук. Никой не му е показвал как да работи с дърво - всяко решение, всяка пропорция и всеки детайл са плод на неговото собствено усещане. Разбира се, наблюдава и другите, черпи вдъхновение, но накрая винаги следва вътрешния си компас.

Снимка 733822

Източник: Личен архив

Работният процес е своеобразен ритуал. Всичко започва с избора на база - дали ще е кола, или камион. След това в ума му се подреждат пропорции, линии, форми. Понякога набързо скицира калниците, но повечето решения се раждат на място, сред аромата на дърво и шума на машините.

Работи сам - от изрязването на борова греда, през оформянето на кабината и ремаркето, до фините елементи като решетки, фарове и гуми. Само една гума може да отнеме над половин час, затова обикновено Георги им посвещава отделен ден на тях, в който се занимава само с това.

Fire Truck

Източник: Личен архив

Fire Truck

Обикновено не прави само един модел - работи върху три или четири наведнъж, в различни цветове и видове дърво: бор, дъб, венге, тик. Така завършените коли изглеждат като малка колекция, готова да разкаже своята история. За да сътвори подобен комплект, са нужни около четири дни, по 10-12 часа работа дневно.

Дариан Георгиев от "Модели градски транспорт" - историята на едно момче и голямата му страст към градския транспорт

Не играчки, а шедьоври - българинът, който прави умалени модели на градския транспорт

Как придобива уменията си и с какво се отличава работата на Дариан Георгиев

Когато създава модели за деца (макар и рядко), Георги винаги мисли за безопасността - заобля острите ръбове, избягва малки и чупливи елементи, и използва водна основа за финалното покритие.

Снимка 733824

Източник: Личен архив

Любопитното е, че Георги рядко приема поръчки. Той твори воден от вдъхновението на момента. "Важно е да имаш искра - тя е двигателят на всичко", казва той. Именно тази искра превръща парче дърво в нещо повече - в изкуство, което кара хората да се усмихнат и да се възхитят на простичкото, но съвършено ръчно майсторство.

Кое е най-голямото предизвикателство при създаването на дървени играчки?

Да изрежеш всичко точно, да залепиш всеки елемент поотделно, след което да ги съединиш правилно, без нищо да е криво. Иначе много часове труд могат да отидат на вятъра.

Farm Truck

Източник: Личен архив

Farm Truck

Най-големият комплимент, който сте получавал за работата си?

Винаги е приятно, когато ме питат дали давам планове за определени модели, или когато получа обратна връзка от човек, който притежава мое изделие.

Снимка 733821

Източник: Личен архив

Кое смятате за най-отличително във вашата работа?

Това, че моделите ми са авторски, не са реплики, а са измислени от мен.

Как виждате бъдещето на дървените играчки в ерата на дигиталните технологии?

Технологиите наистина са сериозен проблем, особено при по-малките. Според мен децата не трябва да имат достъп до тях до определена възраст. Въпреки това, забелязвам, че много от тях предпочитат играта с традиционни играчки пред дигиталните.

Снимка 733825

Източник: Личен архив

Ключова тук е ролята на родителите: ако те предпочитат да дадат таблет, вместо да играят с детето си, нормално е технологиите да бъдат предпочитани. По моите племеннички виждам, че могат да прекарат много време с таблет, но когато отида при тях, ги оставят и играем заедно. Това доказва, че личното присъствие и времето, прекарано в игра, са важни фактори.

Друг сериозен проблем е хипер консуматорството и големите вериги, които бълват пластмасови играчки. Те възпитават повърхностно отношение - пет минути игра и веднага следващата играчка, защото за малко пари можеш да купиш цяла количка пластмаса.

ESNAF - дървените играчки, които тръгнаха от Пловдив, за да стигнат до фондация Louis Vuitton в Париж

ESNAF - дървените играчки, които тръгнаха от Пловдив, за да стигнат до фондация Louis Vuitton в Париж

Kickstarter кампанията в подкрепа на последната им колекция продължава

Ако трябва да изберете само един от продуктите си, кой ще бъде той?

Имам топ три, всеки от които би могъл да е на първо място - Delivery Truck, Pickup и Farm Truck. Това са ми най-любимите.

Delivery Truck

Източник: Личен архив

Delivery Truck

Какво предстои оттук нататък?

Докато има вдъхновение, работата върви. Без него не става. Обмислям и ново направление, което не е свързано с моделите, а по-скоро с декорация. В момента експериментирам и с това.