Баш баш майсторите е поредица, която разказва за хора с различни интереси и професии, обединени от желанието да работят и с ръцете си. Всички онези, чийто пример неусетно ползваме като извор на вдъхновение.

Подобно на много други истории за успеха, и тази на ESNAF Toys започва като хоби. Дървените магнитни играчки са творчески отдушник за Бистра и Анастас - партньори в живота и в архитектурно студио Archabits. Няколко години след първите слончета, носорози, магарета и таралежи обаче интересът към играчките расте, а популярността им в чужбина е по-голяма от тази в България.

Снимка 674735

Източник: ESNAF

11 години след създаването си, ESNAF разполагат с осем колекции животни: африкански, "Бременските музиканти", горски, австралийски, северни, динозаври, полярни и птици. Новата колекция "Птици" стартира с Kickstarter кампания, която все още е активна и където всеки може да ги подкрепи.

"Тя е силен начин да заявиш на света, че си направил нов продукт", пояснява бистра и допълва, че платформата им позволява да си помогнат с посещението на международни дизайн събития и панаира, които завземат много голяма част от бюджета им, но "са основното средство, за да стигнем до световната сцена и да я поддържаме".

В "Птици" архитектите използват същите методи, като при проектирането на сгради: линии, дъги, криви, щрихи, форми, обеми, материали, пространства, въздух, светлина... Когато се сдобием с птица от колекцията, получаваме и пространството, и инструментите, с които да проектираме и създадем безкраен брой комбинации от различни видове птици.

Точно тази интерактивност отличава ESNAF от останалите конвенционални играчи. "Отворената игра е много голямо предизвикателство и сила. Да имаш безкрайни възможности за игра е трудно за създаване. В този проект, освен безброй възможности за комбинация между магнитните части и създаване на странни същества, може да използвате и подръчни материали като хартия, кожа, вълна, метал... Добавяте ги по магнитните точки и се превръщате в дизайнер, добавяте своя почерк върху играчката."

Снимка 674731

Източник: ESNAF

Колкото и забавно да звучи проектирането и създаването на играчки, трудностите и изминатият дълъг път на ESNAF остават зад кадър.

"Не се виждат грешките, които се допускат, и как продължаваш след тях. Например грешната маркетинг стратегия, която ни отведе на грешното събитие, от което бяхме разочаровани. Не се вижда колебанието, което изпитваме, когато сме на кръстопът. Но всички тези неща присъстват в нашето ежедневие и затова накрая удовлетворението е още по-голямо", казва още Бистра.

Снимка 674734

Източник: ESNAF

Колко модела и какви видове птици има в новата ви колекция?

Различните категории сме разделили по наш си начин, без да се придържаме към научната класификация на видовете: грабливи птици (орел, лешояд, сокол), водни птици (пеликан, лебед, фрегатна птица), високи птици (щъркел, фламинго, чапла) и екзотични птици (какаду, паун, тукан).

Какви видове дърво и бои използвате, и по какъв начин ги избирате?

Използваме изцяло местна дървесина като бук и дъб. Избираме изцяло естествени материали, като търсим местни доставчици. В момента материалите ни се доставят от места в рамките на десетина минути от нашето ателие в Пловдив. Боите са сертифицирани за използването им върху детски играчки.

Снимка 674736

Източник: ESNAF

Какви са етапите на изработка на играчките и колко време отнема създаването на една от тях?

Процесът е изцяло ръчен. Стъпките са следните: набавяне на материалите, разбичване на дървесината, изрязване на детайлите, шлайфане, поставяне на магнитите, боядисване, финална обработка и опаковане. Изработката е бавна, но дава възможност да обърнем внимание на всеки един компонент и да постигнем този детайлен резултат.

Машините, които ползваме, се базират на основни инструменти в дървообработването, но са преправени, за да служат точно на нас и са адаптирани да вършат работа за нашите изделия. Може да се каже, че и инструментите ни донякъде също са ръчно изработени.

Северната лисица е музеен експонат в Музеят на играчката в Нюрнберг. Играчките ви се предлагат и в някои известни музейни магазини в света. По какъв начин стигнахте до това развитие на историята на ESNAF и защо това е важно за вас?

В търсене на клиенти по световните панаири за играчки участвахме в този в Нюрнберг. От музея там имаше посетители, които се спряха на щанда ни и взеха лисицата за дигиталната им колекция. Последва изграждането на маркетинг стратегия, в която се разбра, че нашият продукт се отличава от останалите дървени играчки заради архитектурния ни бекграунд. Впоследствие ни стана ясно, че трябва да търсим клиенти по дизайн форуми.

И наистина там намерихме първите си музейни клиенти, в чийто магазини и до момента играчките ни се продават много добре. Като архитекти се чувстваме доста добре в музейната среда - нашите разбирания и знания се препокриват с тази среда. Точно затова посещението на международни панаири за музеи и дизайн е толкова важно за нас - затова за него събираме подкрепа на платформата Kickstarter. Постоянството там ще ни позволи да достигнем до още и още музеи.

А кои са тези, където бихте искали вашите играчки да присъстват?

Всички музеи, на чиито сгради се възхищаваме. Тази мечта вече ни се струва реална, след като успяхме да стигнем до Fondation Louis Vuitton, Beyeler Fondation, Peggy Guggenheim. Имаме запитвания от Лувъра и "Помпиду", така че засега си мечтаем за тези двата, а останалите просто ще ги очакваме.

Снимка 674732

Източник: ESNAF

Кои музеи препоръчвате за малки и пораснали любители на играчките?

Центърът за изкуства "Помпиду" в Париж има страхотно пространство за деца във фоайето си, където сменя експозицията през определено време и съвместно с гостуващи артисти създава страхотни инсталации за деца. В тях децата са участниците и могат да бъдат близко до изкуството.

А кои са други местни и международни марки за играчки, на които се възхищавате?

Cuboro, Naef, Grapat са марки, с които се запознахме в Нюрнберг и можахме да разговаряме със създателите им, да видим процесите им отблизо. Това са наистина устойчиви брандове със собствени продукти с много история, ценности и визия зад гърба си. Всеки по своему я е интерпретирал и всеки по своему отразява произхода си, и своята същност.

Какво предстои пред ESNAF през следващите месеци?

След успешната ни Kickstarter кампания ще участваме на още международни форуми и се отправяме към нови пазари като САЩ, Австралия, Скандинавия и Азия. Довършваме нова колекция и ще правим ребрандинг съвместно със студио Пункт. Надяваме се да реализираме нови проекти през 2025 г., за които имаме идея, но няма да издаваме засега.