Александър Вандов и Стефан Стефанов се срещат напълно случайно преди няколко години. Тогава Александър живее в Англия и се занимава с продажбата на луксозна козметика, а Стефан управлява кухненски персонал в над 30 обекта в Норвегия.

Въпреки разстоянията, Стефан решава да покани Александър на гости, защото знае, че той обича да лети с парапланер, а в страната има не едно и две интересни места за тази цел. А той взема, че се съгласява.

Още тогава на Стефан му хрумва идеята двамата да създадат туристическа агенция, която да предлага обиколки на Норвегия, но с кемпери.

Александър Вандов (вляво) и Стефан Стефанов (вдясно)

Източник: Panic Frame & Travel

Александър Вандов (вляво) и Стефан Стефанов (вдясно)

А те и двамата са приключенци по душа. Стефан е къмпингар, който е обиколил всички фиорди в Норвегия, докато Александър си пада по екстремностите и лети с парапланер или скача с парашут.

Без много да му мислят, си стискат ръцете за това начинание. Стефан започва да работи по създаването на сайт и маркетинг кампания, но минават цели две години в подготовка и премоделиране на идеята.

За първи път Стефан и Александър организират група за пътуване с Panic Frame & Travel през 2019 г., но не в Норвегия, а в Исландия. И да, началото е било трудно.

"Не беше някакъв летящ старт. Много трудно събрахме осем човека за Исландия, от които по-голямата част бяха мои приятели. Те си платиха само колкото да се покрият разходите", казва Стефан.

Стефан Стефанов

Източник: Panic Frame & Travel

Стефан Стефанов

За следващото им пътуване, което е в Норвегия, ситуацията е дори по-трудна, защото с още повече усилия са събрали едва петима желаещи.

И всички тези трудности са въпреки добрия старт, който са имали в Instagram. Стефан, който е любител фотограф, е имал профил с около 9000 последователи, на който просто е сменил името на Panic Frame & Travel. Но се оказва, че най-добрият маркетинг не е в социалните мрежи, а са доволните клиенти.

"В този бизнес всичко е до предаване от човек на човек. Всеки един, който оставаше доволен от нас, разказваше на друг човек." А солидното присъствие в социалните мрежи и добрите снимки, включително с дрон, просто са направили облика на Panic Frame & Travel по-легитимен.

Още със старта си Стефан и Александър са искали да предлагат не само пътуване, но и изживяване, което да има добавена стойност.

"Първо, започнахме със специални гости, викахме много добри фотографи, видеографи, журналисти или хора, занимаващи се с екстремни спортове. После започнахме да заснемаме всичките пътувания, да правим филми за тях. Но това установихме, че е доста трудоемко. Нямаше как да се случва всеки път", казва Стефан.

Но пък точно така стигат до момента, когато днес вече организират приключения като яхтен фестивал или пътуване до Намибия с около 10 джипа в конвой, което Стефан твърди, че никой преди тях не е правил.

"И всяко едно нещо, което създаваме, е направено като събитие и изживяване, а не просто пътуване от точка А до точка Б с някакви събрани хора."

Групите за пътуванията им варират между 10 и 180 души. Стефан обяснява, че за някои дестинации, които включват летене с хеликоптер и катерене, групата трябва да е по-малка, за да може придвижването да се случва по-бързо и да се гарантира безопасността на всички. Но на някои фестивали, като този в Египет например, хората достигат до 180, защото там основният фокус е забавлението. "Но горе-долу средните групи са между 20 и 30 човека. По-скоро 20. И смятаме, че това е златната среда."

Как и на какъв принцип избирате дестинациите, на които пътувате?

Всъщност, ние имаме етикет на пътуване. То трябва да предлага изживяване, да има нотка на приключение, но да има и комфорт и възможност за добра логистика.

Освен това търсим подходящо място, което да е и атрактивно, и горе-долу познато на хората, защото не може да ги закараме в някоя държава в Западна Африка, за която никой не е чувал.

Колкото и да е яка групата, колкото и да е интересно мястото, трябва да ти е познато, за да можеш да го продадеш. Затова и търсим дестинации, които да бъдат екзотични, да бъдат с горе-долу добра инфраструктура за туризъм, но и достатъчно диви, за да вкараме и приключенския момент.

А коя е най-екстремна, която предлагате?

Венецуела, защото там спускаме най-високия водопад в света Анхел, чиято височина е над 1050 метра. Стигаме до него с хеликоптер и строим там базовия си лагер, опъваме палатки, кухни и т.н.

Няколко дена се запознаваме с флората и фауната. И след това вече започва пускане с рапел по отвеса на самия водопад.

Има ли нещо от тези приключенски пътувания, което винаги ще помните?

Ние не предлагаме обичайната почивка, на която след като самолетът кацне, всички се настаняват в хотела. Нашите пътувания не са такъв тип. Всеки ден използваме различен транспорт. Ние шофираме, дори понякога се налага клиентите сами да шофират някои от превозните средства. Постоянно сме в динамика.

Дори вече не гледаме нещата като екстремни, а като непредвиден проблем, който трябва да разрешим. Но ако трябва да посочим нещо конкретно, би било първото организирано пътуване до Венецуела.

Там нещата се случват с разрешения от племето пемон. Те дават разрешения за спускане на водопада Анхел, за който вече стана дума. И ние имахме такова разрешение. Качихме се и се подготвяхме за спускане. Но в един момент дойде индианец и каза, че вече нямаме разрешение. То било дадено от друг вожд, който е починал.

Ето това за нас беше доста екстремно, защото хората бяха платили около 15 000 лв. за тази екскурзия, а в един момент се оказва, че не могат да направят гвоздея на програмата.

С много тежки преговори стигнахме до решението, че ние ще направим нещо за племената, а те ще ни дадат разрешение. Бяхме наели два малки частни самолета за допълнителни турове. Единият го изпратихме да закара зъболекар до едно от племената. Другият го пратихме да хвърли въздушни доставки на друго племе. И така, в крайна сметка, получихме разрешение да се спуснем по водопада.

Кои нови дестинации ще добавите през 2025 г.?

Стремим се всяка година да добавяме по няколко нови дестинации. За догодина едната е Щатите, защото е място, на което много искаме да отидем. Става дума за пътуване с кемпери през някои от най-величествените национални паркове на САЩ и Дивия запад.

#FoodGram: Рая Радичкова и Александър Недялков от Bivouac – тандемът, който ни учи как да готвим по-добре на открито

Диви приключения - колко по-вкусна може да е храната под открито небе

Рая Радичкова и Александър Недялков за пътуването, за готвенето сред природата и за писането на книга

Добавяме и Южна Корея, където ще разгледаме както столицата Сеул, така и ще се докоснем до южнокорейските традиции и култура.