Renault никога не е била от автомобилните марки, които се страхуват от риска и новостите. Французите редовно правят мащабни промени в дизайна на своите дългогодишни модели в опит да привлекат нови клиенти или просто, за да не оставят традиционните си фенове да скучаят.

Не са редки и случаите, в които компанията просто пуска на пазара изцяло нов модел с ново име. Някои от тях се налагат на пазара, други не, но това са рисковете в занаята. В тази връзка, нека никой не се притеснява, ако никога не е чувал за модела Renault Arkana. Няма как да е, защото е чисто нов.

Renault Arkana изглежда като продукт на любовта между елегантно спортно купе с четири врати и кросоувър, което първоначално звучи абсурдно, но когато го разтълкуваме, добива известен смисъл.

Снимка 537172

Източник: Renault

Идеята не е нова, нито е на Renault, но това е първият път, в който французите се пробват в този клас. А той таргетира хора, които искат по-висока позиция на седене, по-висок клиренс за допълнителна доза фиктивно спокойствие по разбитите пътища и атрактивна стилистика със значително по-добра аеродинамика от тази на хладилник.

ИМА ЛОГИКА

Оценяваме като жалко, че Arkana не се предлага с 4х4 система за задвижване на четирите колела - просто ей така, за да отговори на своята кросоувър визия. Но пък си даваме ясно сметка, че потенциалните клиенти на модела едва ли са в областта на дърводобива, така че това би било пропилян ресурс. За какво му е на един успешен млад човек с градски тип мислене 4х4? С много мъка бихме могли да измислим две-три причини, но те биха се причислили по-скоро към частните случаи.

Много други неща са по-важни в случая. Например модерен външен вид, технологичен интериор и малко изненади под предния капак. Това би впечатлило всеки младши IT експерт в прогресираща международна компания с офис в България. А изненадите си ги бива.

Снимка 537173

Източник: Renault

МИСТЕРИЯ

Думата Arkana има латински корени и се превежда като "мистерия". Точно това се случва под предния капак. Поне на хибридната версия на модела, която карахме.

Тя е част от E-Tech семейството на Renault и се задвижва от концептуално идентична система с тази на Renault Captur Е-Tech. Което не я прави по-малко интересна и сложна. Говорим за комбинация от три двигателя - два електрически (най-просто казано един голям и един по-малък) и 1.6-литров атмосферен бензинов двигател.

И трите двигателя се грижат за задвижването единствено на предните колела с помощта на 6-степенна автоматична скоростна кутия без съединител. По-големият от двата електрически мотора се грижи за потеглянето и изцяло електрическото движение на Arkana E-Tech, а по-малкият помага на бензиновия мотор, когато е нужно допълнително ускорение.

Интересното в случая е, че колата винаги потегля само на ток, заради липсата на съединител, като само от нас зависи колко дълго ще продължи движението на електричество.

Снимка 537171

Източник: Renault

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: Arkana E-Tech
  • Работен обем: 1598 куб. см. + два електромотора
  • Мощност: 145 к.с.
  • Въртящ момент: 205 Нм
  • Ускорение: 10.8 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 172 км/ч
  • Среден разход на бензин: 5.0 л/100 км
  • Трансмисия: 6-степенна автоматична
  • Базова цена: 47 090 лв.

Батерията е малка и има капацитет 1.2 кВч, като за зареждането ѝ не ни е нужен нито контакт, нито зарядна станция. Това става автоматично по време на каране, което прави системата удобна за ползване, особено когато караме по разнообразен извънградски път, изпълнен със завои, изкачвания и спускания.

Зареждането се случва бързо, особено ако сме избрали режим "B" от скоростния лост, който увеличава съпротивлението и на практика забавя колата, когато пуснем педала на газта, но пък генерира повече електричество и щади спирачките.

По магистрала Arkana E-Tech също се представя достойно, но когато решим рязко да ускорим, понякога системата се замисля и скоростната кутия остава на ниска предавка, а оборотите на 1.6-литровия атмосферен двигател за известно време са доста високи, което го усещаме единствено като малко повече шум, защото оборотомер няма.

Шофирането на Renault Arkana E-Tech се случва с лекота, дори без да се интересуваме кой точно двигател какво прави в момента. Автомобилът потегля като електромобил, после двигателят с вътрешно горене неусетно се включва и почти не разбираме за това.

Факт е, че когато се наложи да ускорим от 110 до 140 км/ч на магистрала, Arkana едва ли ще ни впечатли, но пък при комбинирана мощност от 145 к.с. и купе със солидни размери, няма какво повече да очакваме. А и този недостатък бързо бива забравен, когато видим впечатляващия разход от около 5.5 л/100 км в извънградски режим. При това напълно реален, а не каталожен.

Снимка 537168

Източник: Renault

  • Може да: ни впечатли с разход
  • Не може да: се катери по кални пътеки
  • Липсва му: по-мощен бензинов двигател

БЕЗ ИЗНЕНАДИ

В интериора няма нищо шокиращо ново и всеки, който е свикнал с последните модели на Renault, би се почувствал като у дома зад волана на Arkana. Качествени материали, лесни за възприемане и приятни за окото графики, дигитално табло зад волана без хиляди объркващи опции за аранжиране на интерфейса му. Намираме го за чудесна комбинация от модернизъм и практичност.

Това, което не харесваме, е класическото за Renault "дистанционно", разположено вдясно зад волана, което помага за управление на аудио системата. Никога не сме го намирали за удобно, но вероятно дългогодишните фенове на марката биха ни линчували за това определение.

Малко груба е и системата за следене на пътната лента за движение, която ни коригира с прекалено силно за вкуса ни вибриране на волана, когато си позволим волността да настъпим маркировката, без да сме подали светлинен сигнал. Чувствахме се сякаш отново сме на изпит по кормуване и инструкторът ни дърпа волана. Все пак може да я изключим или просто да бъдем примерни и да се съобразяваме до запетая с правилата за движение.

Снимка 537169

Източник: Renault

Иначе, интериорът е достатъчно голям, на задните седалки е удобно, въпреки сравнително ниският таван. Видимостта през задното стъкло е достатъчна по време на движение, а при паркиране за препоръчване е да разчитаме на камерите и датчиците, които ни насочват.

Renault Arkana Е-Tech e чудесен автомобил за хора, които се интересуват от новите технологии и държат на разнообразието и гъвкавостта. Arkana дава и двете. С него ще бъдем част от електрическата революция, но без да жертваме спокойствието и практичността, които все още фосилните горива ни дават.

Изчерпва се батерията? Много важно, резервоарът е пълен с бензин. А и когато ни изнася, може да казваме, че караме джип, когато ни изнася, може да го определим като градски автомобил, а през останалото време (с малко повече желание и смелост) - да го наречем дори купе с четири врати. Поне що се касае до визията, няма да излъжем.