Всичко се променя с времето. Музиката се превърна от емоционално послание, излязло от душата на творец, до нещо, създадено от няколко опитни маркетинг специалисти и мощен компютър.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: 1.6 BlueHDi
Работен обем: 1560 куб. см.
Мощност: 120 к.с.
Въртящ момент: 300 Нм
Ускорение: 11.9 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 184 км/ч
Среден разход: 4.2 л/100 км
Трансмисия: 6-степенна автоматична
Базова цена: 45 260 лв.

Фотографията беше наука, достъпна само за посветени, но вече е нещо, което всеки с няколкостотин евро в джоба би могъл да започне да практикува още от следващия ден.

Поезията беше нещо задълбочено и неразбираемо за масите, докато днес има десетки млади поети, които си играят с обикновени думи и разказват в "стихотворна форма" за това къде са пили бира вчера.

Харесва ли ни, или не, това е светът, в който живеем. Традициите не значат вече нищо. Опитът също. Всеки може всичко, или поне така си мисли. При колите не е по-различно.

Дълга и протяжна история е защо в последно време всички полудяха по SUV моделите и кросоувърите. Обаче е факт. Човек ще каже, че популацията на ловци е достигнала грандиозни размери, а всеки един от тях има нужда от високопроходима машина, с която да обикаля планините.

Оказва се, че повечето такива "ловци" обаче, ловуват в градски условия и единственото, което обикалят, са заведенията и офисите. Защо са им тогава високи автомобили, които в голямата си част дори не разполагат с 4х4 задвижване? Нямаме идея, но ни се прииска да разберем.

И така се озоваваме в Peugeot 5008, което е всичко друго, но не и традиция.

Снимка 325764

Източник: Peugeot

Първа среща

То е модерно, атрактивно и смело. Представлява голям кросоувър с възможност за превозване на седем души и техния багаж, а интериорът му напомня на нещо, излязло от скицника на луд дизайнер.

Най-добър е за: големи семейства
По-добър е от: скучните SUV модели
Липсва му: компактност
Не става за: офроуд

В 5008 няма нищо традиционно, дори ако започнем от името. До неотдавна традицията повеляваше името на всеки модел на Peugeot да е трицифрено число с нула по средата. Е, тук нулите са две.
Традицията повеляваше седалките на джиповете да са меки и плоски, но тук те приличат повече на седалките на спортен автомобил.
Традицията повеляваше воланът на джиповете да е голям, но при 5008 той прилича на този на блъскаща се количка в увеселителен парк.
Традицията повелява шофьорът да гледа аналоговия километраж през волана, а не голям дигитален дисплей над него, но и тази бариера не е успяла да спре дизайнерите на 5008. И това в никакъв случай не е нещо лошо.

Снимка 325767

Източник: Peugeot

Френската философия

Peugeot, чисто по френски, често се опитват да изненадват и да опровергаят всички, които твърдят, че всички коли са еднакви. Най-големият позитив на новото 5008 е именно неговата различност.

Вече все по-рядко се случва да се изненадаме, сядайки в автомобил, което е изключително тъжен факт, защото градският човек прекарва учудващо много време зад волана и ако това, което вижда и пипа там не е по вкуса му, а просто върши работа, то къде е смисълът?

Снимка 325760

Източник: Peugeot

Peugeot 5008 върши работа, но и те кара да се усмихнеш със съчувствие на шофьора до теб на светофара, мислейки си, че за разлика от него, ти седиш в интересен автомобил. Интересен е не толкова с броя на конските сили под капака, нито дори с разхода и технологиите си. Интересен е с това, че е различен.

Колко автомобили имат бутони за бърз достъп до различни функции, които са оформени стилистично като клавишите на пиано? Колко автомобили имат волан, който не е кръгъл? Колко автомобили имат скоростен лост, който прилича на нещо неприлично? Колко автомобили са 5008?

Ами, николко. Той е един и това е по-важно от всички технически спецификации и сухи данни. Защото светът е достатъчно сив и без това.

Снимка 325765

Източник: Peugeot

Недостатъците

Разбира се, всичко това си има своята цена. Във висок автомобил с дълбоки спортни седалки се влиза малко трудно, а за да се побере трети ред седалки, инженерите са били принудени да издължат купето, което усложнява паркирането и маневрите.

За да управляваш десетките функции в движение от сензорния екран пък трябва да имаш стабилния пръст на мозъчен хирург, а от 1.6-литровия турбодизелов двигател със 120 к.с. може да се иска още малко мощност.

Би ни се искало и старт/стоп системата да е по-интуитивна и да не гаси мотора след всяко преместване в задръстването с 5-6 метра. Но какво от това, когато в багажника можеш да побереш цял мотопед, с който после да си го върнеш на задръстването?

И не са ли именно недостатъците това, което правят от различните хора гении? Дали Кийт Ричардс щеше да бъде същият, ако вместо с бутилка уиски и пакет цигари, закусваше със смути от броколи и резен сладък картоф на фурна? Едва ли. Така е и с Peugeot 5008. То е различно и ние ценим това.